Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study |
Other Titles |
Вплив туманних обчислень CRM на інновації та якість обслуговування клієнтів: емпіричне дослідження |
Authors |
Aljawarneh, N.M.
Sokiyna, M. Obeidat, A.M. Alomari, K.A.K. Alradaideh, A.T. Alomari, Z.S. |
ORCID | |
Keywords |
CRM-модель Fog computing підприємництво інноваційність якість обслуговування рівень задоволення клієнта CRM fog computing entrepreneurial innovation service quality customer experience |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Aljawarneh, N. M., Sokiyna, M., Obeidat, A. M., Alomari, K. A. K., Alradaideh, A. T., & Alomari, Z. S. (2020). The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study. Marketing and Management of Innovations, 2, 286-297. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-21 |
Abstract |
У статті проаналізовано розвиток CRM-модель туманних обчислень, інновацій, підприємницького потенціалу та якості обслуговування як рушійних сил розвитку економіки та створення нових робочих місць. Головною метою статті є дослідження впливу CRM-моделі туманних обчислень на підприємницький потенціал, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 325 респондентів – працівників телекомунікаційної компанії в Йорданії. Для аналізу панельних даних авторами використано множинні лінійні регресії та одно факторний дисперсійний аналіз ANOVA (One-Way ANOVA). Встановлено, що CRMмодель прогнозування туманних обчислень має статистично значущий вплив на розвиток підприємницького потенціалу, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. У статті запропоновано рекомендації щодо застосування CRM-моделі туманних обчислень для удосконалення процесу комунікації зі споживачами; розширення інформаційної бази у процесі прийняття рішень; детального аналізу факторів впливу на рівень якості обслуговування для зростання об’єму продажів компанії; урахування відгуків та думок споживачів про надані послуги з метою покращення
конкурентоспроможності компанії. Авторами зазначено, що підприємницький потенціал та інноваційність є основою розвитку компанії на національному, регіональному та глобальному рівнях, а також потужним інструментом для залучення додаткових інвестиційних ресурсів. Відмічено, що підприємницький потенціал та інноваційність є динамічними та комплексними процесами, які супроводжують кожну стадію життєвого циклу компанії. При цьому високий рівень інноваційності у підприємницькій діяльності розширює сфери діяльності компанії. У статті зазначено, що впровадження CRM-моделі туманних обчислень та підвищення підприємницького потенціалу сприяє зостанню обсягів онлайн-продажів
та рівню прибутковості компанії. CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality has been identified as an important driving forces for job growth. The study aimed to identifying the involvement of CRM fog computing on entrepreneurial, innovation and service quality in the Jordanian telecom company. The authors employed a quantitative approach to identify the level of Appling of CRM fog computing in the company. The study contained the findings of questionnaire of 325 respondents (male and female employees). Multiple linear regression and One-Way ANOVA analyses were used to examine the data. The predictive model of CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality was significant impact. Implications for CRM fog computing and practice are entrepreneurial, innovation and service quality are discussed. The researchers recommend to build enthusiasm for creating fog CRM mist processing as a result of its job in client administrations improvement: to increase using the information provided by CRM system in decision making; to consider services quality more as it affects sales volume positively; to consider customer’s feedback, listen to their opinions about the services provided to enhance performance. Entrepreneurship and innovation are increasingly an indispensable portion of organizations nationally, regionally and globally, and considered as powerful tool for revenue streams. The authors state that entrepreneurship uses innovation to expand business scope and boost growth. Therefore, entrepreneurship and innovation are dynamic and holistic processes that are not confined to the initial stage of a new venture. The implementation of CRM Fog computing and entrepreneurial aids the organisation's productivity because it enhances the product and services offered by several organizations that adopts it concept. It enhances services to customers due to its easy to access nature and as well. The authors conclude that CRM Fog computing improves the ecommerce of any organization or community that adopts its concept and applies it in all areas. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Argentina
80766813
Australia
16674241
Austria
1038615661
Bangladesh
1
Belgium
16674257
Bhutan
1
Canada
16674256
Chile
1
China
-1964528417
Colombia
86825
Croatia
1
Ecuador
471017285
Egypt
16674252
Finland
471017287
France
1198881443
Germany
-1964528418
Ghana
80766746
Greece
128892
Guyana
1
Hong Kong SAR China
159333
Hungary
1
India
16674238
Indonesia
2111576711
Iran
99584
Iraq
565770171
Ireland
1690212196
Israel
130382420
Italy
-710793596
Japan
1
Jordan
1690212201
Kenya
68047
Latvia
130382430
Lebanon
1
Libya
-1964528407
Lithuania
138737
Malaysia
16674254
Mauritius
143783
Mexico
1
Morocco
1826048854
Myanmar (Burma)
1
Nepal
1
Netherlands
163196
New Zealand
471017289
Nigeria
80766795
Norway
1252862063
Oman
175812
Pakistan
-1748872670
Peru
80766778
Philippines
16674237
Poland
1252862054
Portugal
565770176
Qatar
1
Romania
63418
Russia
80766783
Saudi Arabia
91936
South Africa
1466198571
South Korea
1
Spain
1
Sri Lanka
16674246
Sweden
1690212202
Switzerland
1
Syria
1
Taiwan
16674253
Tanzania
1659627858
Thailand
116656950
Trinidad & Tobago
148398
Tunisia
145620
Turkey
1659627871
Ukraine
-1505912384
United Arab Emirates
51135
United Kingdom
1690212200
United States
16674251
Unknown Country
1690212199
Vietnam
1123075662
Yemen
1
Zimbabwe
1553599622
Downloads
Algeria
80766792
Australia
471017283
Belgium
1
Botswana
1
Brazil
-1964528424
Cameroon
1
Canada
-854318122
China
-1421786697
Colombia
184702
Curaçao
1
Cyprus
1
Czechia
1
Egypt
1123075658
Estonia
1
Ethiopia
1731624305
Finland
1
France
80766770
Germany
-1337661008
Greece
-1748872668
Guyana
1
India
16674240
Indonesia
-854318130
Iran
2006329148
Iraq
107438
Ireland
2006329149
Israel
80766762
Italy
153803
Jordan
16674258
Kazakhstan
1
Kenya
157389
Lithuania
168096
Malawi
51927
Malaysia
16674255
Malta
1
Mauritius
1252862080
Morocco
1
Netherlands
80766752
New Zealand
1
Pakistan
262765958
Papua New Guinea
1
Peru
80766779
Philippines
130382431
Poland
1
Portugal
1731624310
Saudi Arabia
1123075657
Serbia
1
Singapore
1
South Africa
35064
South Korea
1
Sri Lanka
16674242
Switzerland
1123075652
Taiwan
-1964528411
Thailand
1
Trinidad & Tobago
80766786
Tunisia
1
Turkey
262765959
Ukraine
1466198569
United Kingdom
-1748872662
United States
1690212192
Unknown Country
1252862062
Vietnam
1690212187
Zambia
1
Zimbabwe
111821
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nader_Mohammad_Aljawarneh_mmi_2_2020.pdf | 607.46 kB | Adobe PDF | -608140217 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.