Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study |
Other Titles |
Вплив туманних обчислень CRM на інновації та якість обслуговування клієнтів: емпіричне дослідження |
Authors |
Aljawarneh, N.M.
Sokiyna, M. Obeidat, A.M. Alomari, K.A.K. Alradaideh, A.T. Alomari, Z.S. |
ORCID | |
Keywords |
CRM-модель Fog computing підприємництво інноваційність якість обслуговування рівень задоволення клієнта CRM fog computing entrepreneurial innovation service quality customer experience |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78429 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Aljawarneh, N. M., Sokiyna, M., Obeidat, A. M., Alomari, K. A. K., Alradaideh, A. T., & Alomari, Z. S. (2020). The Role of CRM Fog Computing on Innovation and Customer Service Quality: an Empirical Study. Marketing and Management of Innovations, 2, 286-297. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-21 |
Abstract |
У статті проаналізовано розвиток CRM-модель туманних обчислень, інновацій, підприємницького потенціалу та якості обслуговування як рушійних сил розвитку економіки та створення нових робочих місць. Головною метою статті є дослідження впливу CRM-моделі туманних обчислень на підприємницький потенціал, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів анкетування 325 респондентів – працівників телекомунікаційної компанії в Йорданії. Для аналізу панельних даних авторами використано множинні лінійні регресії та одно факторний дисперсійний аналіз ANOVA (One-Way ANOVA). Встановлено, що CRMмодель прогнозування туманних обчислень має статистично значущий вплив на розвиток підприємницького потенціалу, рівень інноваційності та якості обслуговування споживачів. У статті запропоновано рекомендації щодо застосування CRM-моделі туманних обчислень для удосконалення процесу комунікації зі споживачами; розширення інформаційної бази у процесі прийняття рішень; детального аналізу факторів впливу на рівень якості обслуговування для зростання об’єму продажів компанії; урахування відгуків та думок споживачів про надані послуги з метою покращення
конкурентоспроможності компанії. Авторами зазначено, що підприємницький потенціал та інноваційність є основою розвитку компанії на національному, регіональному та глобальному рівнях, а також потужним інструментом для залучення додаткових інвестиційних ресурсів. Відмічено, що підприємницький потенціал та інноваційність є динамічними та комплексними процесами, які супроводжують кожну стадію життєвого циклу компанії. При цьому високий рівень інноваційності у підприємницькій діяльності розширює сфери діяльності компанії. У статті зазначено, що впровадження CRM-моделі туманних обчислень та підвищення підприємницького потенціалу сприяє зостанню обсягів онлайн-продажів
та рівню прибутковості компанії. CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality has been identified as an important driving forces for job growth. The study aimed to identifying the involvement of CRM fog computing on entrepreneurial, innovation and service quality in the Jordanian telecom company. The authors employed a quantitative approach to identify the level of Appling of CRM fog computing in the company. The study contained the findings of questionnaire of 325 respondents (male and female employees). Multiple linear regression and One-Way ANOVA analyses were used to examine the data. The predictive model of CRM fog computing and entrepreneurial, innovation and service quality was significant impact. Implications for CRM fog computing and practice are entrepreneurial, innovation and service quality are discussed. The researchers recommend to build enthusiasm for creating fog CRM mist processing as a result of its job in client administrations improvement: to increase using the information provided by CRM system in decision making; to consider services quality more as it affects sales volume positively; to consider customer’s feedback, listen to their opinions about the services provided to enhance performance. Entrepreneurship and innovation are increasingly an indispensable portion of organizations nationally, regionally and globally, and considered as powerful tool for revenue streams. The authors state that entrepreneurship uses innovation to expand business scope and boost growth. Therefore, entrepreneurship and innovation are dynamic and holistic processes that are not confined to the initial stage of a new venture. The implementation of CRM Fog computing and entrepreneurial aids the organisation's productivity because it enhances the product and services offered by several organizations that adopts it concept. It enhances services to customers due to its easy to access nature and as well. The authors conclude that CRM Fog computing improves the ecommerce of any organization or community that adopts its concept and applies it in all areas. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

80766813

16674241

1038615661

1

16674257

1

16674256

1

-1964528417

86825

1

471017285

16674252

471017287

1198881443

-1964528418

80766746

128892

1

159333

1

16674238

2111576711

99584

565770171

1690212196

130382420

-710793596

1

1690212201

68047

130382430

1

-1964528407

138737

16674254

143783

1

1826048854

1

1

163196

471017289

80766795

1252862063

175812

-1748872670

80766778

16674237

1252862054

565770176

1

63418

80766783

91936

1466198571

1

1

16674246

1690212202

1

1

16674253

1659627858

116656950

148398

145620

1659627871

-1505912384

51135

1690212200

16674251

1049259435

1123075662

1

1553599622
Downloads

80766792

471017283

1

1

-1964528424

1

-854318122

-1421786697

184702

1

1

1

1123075658

1

1731624305

1

80766770

-1337661008

-1748872668

1

16674240

-854318130

2006329148

107438

2006329149

80766762

153803

16674258

1

157389

168096

51927

16674255

1

1252862080

1

80766752

1

262765958

1

80766779

130382431

1

1731624310

1123075657

1

1

35064

1

16674242

1123075652

-1964528411

1

80766786

1

262765959

1466198569

-1748872662

1690212192

1252862062

1690212187

1

111821
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nader_Mohammad_Aljawarneh_mmi_2_2020.pdf | 607.46 kB | Adobe PDF | -608140217 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.