Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78430
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation Ecosystems for the Moldovan Small and Medium-Sized Enterprises |
Other Titles |
Інноваційна екосистема молдавських малих і середніх підприємств |
Authors |
Ubreziova, I.
Diacikova, A. Sokil, O. Apostol, S. |
ORCID | |
Keywords |
екосистема підприємець інновації малі підприємства середні підприємства ecosystems entrepreneurs innovation small and medium-sized enterprises SMEs Moldova |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78430 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ubreziova, I., Diacikova, A., Sokil, O., & Apostol, S. (2020). Innovation Ecosystems for the Moldovan Small and Medium-Sized Enterprises. Marketing and Management of Innovations, 2, 298-312. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-22 |
Abstract |
Глобалізаційні процеси прискорюють розвиток інновацій та їх проникнення у всі сектори економіки. Інновацію відіграють ключову роль у задоволенні потреб споживачів, зростання прибутковості компанії та підвищенні її конкурентоздатності на ринку. Авторами зазначено, що малі та середні підприємства поступово збільшують свою питому вагу у ВВП країни, а економічні показники ефективності їх функціонування впливають на обсяги державного бюджету. У статі визначено, що не дивлячись на вагомий науковий доробок у даній сфері вченими не прийнято універсального методу оцінювання рівня інноваційного розвитку ні на рівні малих та середніх підприємств, ні на національному рівні. Метою статті є аналіз інноваційної діяльності молдавських малих та середніх підприємств, визначення факторів, що впливають на їх інноваційний розвиток, а також дослідити інноваційної екосистеми на ефективність імплементації інновацій у підприємницьку діяльність. Вибірку досліджень сформовано на основі даних
опитування електронною поштою 150 підприємців у період Липень-Серпень 2018 року. Авторами наголошено, що зростання рівня конкурентоспроможності малих та середніх підприємств залежить від ефективності впровадження інновацій у їх операційну діяльність. Результати дослідження свідчать, що найпоширенішим типом інновацій серед молдавських малих та середніх підприємств є інноваційна продукція. Визначено, що відсутність державного фінансового стимулювання та відтік інтелектуального капіталу стримує розвиток інноваційної екосистеми в Молдові. Авторами наголошено на необхідності формування спільних інвестиційних фондів для підтримки інноваційного розвитку малих та середніх підприємств. При цьому менеджменту малих та середніх підприємств необхідно формувати конкурентоздатні умови праці, впроваджувати систему підвищення кваліфікації працівників та стимулювати їх до саморозвитку. In the last decades, the word 'innovation' can be heard more and more on the entrepreneurial side. It has a crucial role in satisfying the customers, competition with other companies, and increasing the turnover of the enterprises. SMEs economic performance is directly affecting the national budget. Still, there is not a precise method of assessing and improving the innovation process at neither firm nor national level. The paper aims to analyse the current innovative performance of Moldovan SMEs. The analysis will explore factors affecting enterprise innovation. It will determine how the existing innovation ecosystem affects the one in an enterprise, and what methods should be applied to improve innovation as well as the ecosystem. To gain insight, the study conducted an email survey of 150 companies, which were the object for research in the Republic of Moldova. The primary purpose of the study is to emphasise the importance of innovation issues related to increasing SMEs competitiveness, in connection with presenting the theoretical aspects in the field, proving basic concepts and quantifying them in the study of innovation as well as various forms, types and factors influencing innovative organisations. The objective of these enterprise questionnaires is to accumulate substantial and reliable information that is significant to responding to the fundamental research questions. Methodological tools of the research methods were the tools for statistical analysis based on using primary data from the questionnaire research. The reference period for statistical research was 2013 and 2017. The author collected the data between August and September 2018 based on questionnaires filled in on paper or sent through the email by the enterprises included in the research. The results of the study provide the following insights: product innovation is the primary innovation type among Moldovan SMEs; the country lacks financial resources for innovation support. Also, Moldova's weak innovation ecosystem and lack of highly qualified workers slow down the development of enterprises. At the end of the thesis, the several recommendations for enterprise managers as well as high-level government organisations were provided. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1

3794702

1

1

120778820

1

1

-538380916

11383212

1

1

1

1

384544

1

11383207

30354920

1

1897352

1

362303128

1

1378727510

103435

-1840320834

921141108

4504
Downloads

209590

-538380917

-1534772066

1

1

304282065

-1266711

-1229223294

-1840320832

-538380915

1

152461462

1

1

1

603827436

1

11383208

1

1

1

1

30194

1

921141107

1

1

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ubreziova_mmi_2_2020.pdf | 907.12 kB | Adobe PDF | 605957638 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.