Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78434
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Business Model Management of Low-Cost: in a Search for Impact-Factors of Performance (Case of AirAsia Group Airlines) |
Other Titles |
Управління бізнес-моделлю перевізників "лоу-кост": у пошуках імпакт-факторів ефективності (кейс AisAsia Group Airlines) |
Authors |
Wu, Chen-Yuh
Heiets, I. Shvindina, Hanna Oleksandrivna ![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0883-8361 |
Keywords |
бізнес-модель управління менеджмент KPI управління ефективністю лоу-кост перевізник авіакомпанія група AirAsia пасажиропотоки business model management performance management Low-Cost Carrier airline AirAsia group passenger traffic |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78434 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Wu, C.-Y., Heiets, I., & Shvindina, H. (2020). Business Model Management of Low-Cost Carriers: in a Search for Impact-Factors of Performance (Case of AirAsia Group Airlines). Marketing and Management of Innovations, 2, 354-367. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-26 |
Abstract |
Дослідження спрямовано на аналіз того, як показники соціального та економічного розвитку, глобальні та
регіональні економічні показники впливають ефективність лоу-кост перевізників (LCC), зокрема AirAsia Group Berhad (AAGB). Важливо не лише визначити фактори впливу, а й закласти їх у структуру управління для подальшого прийняття рішень. Пасажирські перевезення є основним показником ефективності LCC, на відміну від мережевих перевізників повного обслуговування (FNSC), які використовують переваги як перевезення пасажирів, так і вантажних перевезень. Однак обидві категорії залежать від макросередовища та динаміки бізнес-середовища, і ключові показники ефективності (KPI) слід переглянути, щоб вирішити поточні глобальні виклики. Глобальний ВВП, ВВП на душу населення
широко використовуються для вивчення економічних та соціальних трендів, кількість пасажирів на рік, рівень безробіття та інші використовуються для розуміння стану функціонування та ефективності управління лоу-костами. У цьому дослідженні розглядається декілька категорій, що пересікають один одну, такі як бізнес-модель лоу-костів, фактори впливу розвитку повітряного транспорту, глобальні тенденції розвитку декількох галузей. Методологія дослідження - це поєднання порівняльного аналізу, кореляційного аналізу, регресійного аналізу та прогнозування, на основі вторинних даних з річних та квартальних фінансових звітів. Порівняльний аналіз дав нам зрозуміти загальну тенденцію діяльності групи та дочірніх підприємств. Одним із компонентів дослідження є кореляційний аналіз, який виявив найбільш корельовані фактори економічного розвитку AAGB, такі як глобальний ВВП, регіональний ВВП,
регіональний ВВП на душу населення, приріст населення. У дослідженні були представлені глобальний та регіональний аспекти, щоб виявити, що найбільше впливає на роботу авіакомпанії. Глобальний ВВП є найбільш корельованим показником для глобального та регіонального розвитку для AAGB, а регіональний ВВП на душу населення стає другим за своєю значимістю. Чисельність населення має великий вплив на показники ефективності (в усьому світі та на регіональному рівні), і якщо цей показник буде врахований для прогнозування, потенційний приріст очікується в найближчі п’ять років. Ці висновки та прогнози дають змогу більш точно розробити бізнес-модель для подальшого ефективного
управління лоу-кост перевізниками, спрямовану на інноваційні рішення в області управління витратами. The study is aimed at analysing how social and economic development indicators, global and regional economic indices are influencing low-cost carriers (LCC), AirAsia Group Berhad (AAGB) in particular. It is crucial not only to define the impact-factors, but to embed them in management framework for further decision-making. Passenger traffic is the main indicator of LCC performance, unlike the Full-Service Network Carriers (FNSC) that taking advantages on both passengers and freights. However, both categories depend on the macroenvironment and business environment dynamics, and KPIs should be reconsidered to face the current global challenges. The global GDP, GDP per capita are commonly used to access the economic and social development trends, the passenger numbers per annum, unemployment rate and else are used to understand the status of operations in LLC performance management. This study deals with several overlapped categories of research, such as low-cost carriers business model, impact-factors of air transport development, global trends in several industries. The research methodology is combination of comparative analysis, correlation analysis, regression analysis and forecasting, using secondary data from annual reports and quaternary financial reports. The comparative analysis gave us the understanding of the general performance trend of the group and subsidiaries. One of the study components is the correlation analysis that revealed the most correlated factors for the economic development of AAGB, such as global GDP, regional GDP, regional GDP per capita, population growth. The global and regional dimensions were presented in the research to reveal what affects the airline performance the most. Global GDP is the most correlated indicator for the global and regional development within AAGB, and the regional GDP per capita comes the second by its significance. The population size has a great influence on performance indicators (globally and regionally), and if this indicator is taken into account for forecasting the potential growth is expected in the next five years. These findings enable to design the business-model of LLC more accurate in accordance to the forecast analysis towards innovative costs decisions. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

-362489610

1

1

1

2121951720

1681766439

96611

1

506904179

1

1

73343

1463848450

-1017319624

1

1467876433

-1017319614

-2042836698

174293

-1017319611

1

1

-362489593

-838723272

1

-1017319591

-838723261

126599

182329

2101950091

1

1

1609

213763

-1736429710

-362489605

180393

18085

76923644

1

1

-236978987

-362489513

1

2121951750

1

1

512179330

-1845884238

-1017319618

1

1681766431

1

1467876443

-1017319621

-1766958861

-362489539
Downloads

1

1376297920

1

-1017319619

2121951721

1681766435

-1017319625

1

1376297919

1

1

55207

18021

1376297919

-1084925807

512179337

-362489544

76923618

232760699

1

1695055829

1695055848

1

-1017319593

1

2101950092

1

18034

1183581718

-362489621

1

59519

76923646

1

1

630991045

204724

1

-1017319616

-2042836701

1

-362489598

-1845884200

-2042836676

-362489547
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chen_Yuh_Wu_mmi_2_2020.pdf | 877.57 kB | Adobe PDF | -692298178 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.