Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78434
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Business Model Management of Low-Cost: in a Search for Impact-Factors of Performance (Case of AirAsia Group Airlines) |
Other Titles |
Управління бізнес-моделлю перевізників "лоу-кост": у пошуках імпакт-факторів ефективності (кейс AisAsia Group Airlines) |
Authors |
Wu, Chen-Yuh
Heiets, I. Shvindina, Hanna Oleksandrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0883-8361 |
Keywords |
бізнес-модель управління менеджмент KPI управління ефективністю лоу-кост перевізник авіакомпанія група AirAsia пасажиропотоки business model management performance management Low-Cost Carrier airline AirAsia group passenger traffic |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78434 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Wu, C.-Y., Heiets, I., & Shvindina, H. (2020). Business Model Management of Low-Cost Carriers: in a Search for Impact-Factors of Performance (Case of AirAsia Group Airlines). Marketing and Management of Innovations, 2, 354-367. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.2-26 |
Abstract |
Дослідження спрямовано на аналіз того, як показники соціального та економічного розвитку, глобальні та
регіональні економічні показники впливають ефективність лоу-кост перевізників (LCC), зокрема AirAsia Group Berhad (AAGB). Важливо не лише визначити фактори впливу, а й закласти їх у структуру управління для подальшого прийняття рішень. Пасажирські перевезення є основним показником ефективності LCC, на відміну від мережевих перевізників повного обслуговування (FNSC), які використовують переваги як перевезення пасажирів, так і вантажних перевезень. Однак обидві категорії залежать від макросередовища та динаміки бізнес-середовища, і ключові показники ефективності (KPI) слід переглянути, щоб вирішити поточні глобальні виклики. Глобальний ВВП, ВВП на душу населення
широко використовуються для вивчення економічних та соціальних трендів, кількість пасажирів на рік, рівень безробіття та інші використовуються для розуміння стану функціонування та ефективності управління лоу-костами. У цьому дослідженні розглядається декілька категорій, що пересікають один одну, такі як бізнес-модель лоу-костів, фактори впливу розвитку повітряного транспорту, глобальні тенденції розвитку декількох галузей. Методологія дослідження - це поєднання порівняльного аналізу, кореляційного аналізу, регресійного аналізу та прогнозування, на основі вторинних даних з річних та квартальних фінансових звітів. Порівняльний аналіз дав нам зрозуміти загальну тенденцію діяльності групи та дочірніх підприємств. Одним із компонентів дослідження є кореляційний аналіз, який виявив найбільш корельовані фактори економічного розвитку AAGB, такі як глобальний ВВП, регіональний ВВП,
регіональний ВВП на душу населення, приріст населення. У дослідженні були представлені глобальний та регіональний аспекти, щоб виявити, що найбільше впливає на роботу авіакомпанії. Глобальний ВВП є найбільш корельованим показником для глобального та регіонального розвитку для AAGB, а регіональний ВВП на душу населення стає другим за своєю значимістю. Чисельність населення має великий вплив на показники ефективності (в усьому світі та на регіональному рівні), і якщо цей показник буде врахований для прогнозування, потенційний приріст очікується в найближчі п’ять років. Ці висновки та прогнози дають змогу більш точно розробити бізнес-модель для подальшого ефективного
управління лоу-кост перевізниками, спрямовану на інноваційні рішення в області управління витратами. The study is aimed at analysing how social and economic development indicators, global and regional economic indices are influencing low-cost carriers (LCC), AirAsia Group Berhad (AAGB) in particular. It is crucial not only to define the impact-factors, but to embed them in management framework for further decision-making. Passenger traffic is the main indicator of LCC performance, unlike the Full-Service Network Carriers (FNSC) that taking advantages on both passengers and freights. However, both categories depend on the macroenvironment and business environment dynamics, and KPIs should be reconsidered to face the current global challenges. The global GDP, GDP per capita are commonly used to access the economic and social development trends, the passenger numbers per annum, unemployment rate and else are used to understand the status of operations in LLC performance management. This study deals with several overlapped categories of research, such as low-cost carriers business model, impact-factors of air transport development, global trends in several industries. The research methodology is combination of comparative analysis, correlation analysis, regression analysis and forecasting, using secondary data from annual reports and quaternary financial reports. The comparative analysis gave us the understanding of the general performance trend of the group and subsidiaries. One of the study components is the correlation analysis that revealed the most correlated factors for the economic development of AAGB, such as global GDP, regional GDP, regional GDP per capita, population growth. The global and regional dimensions were presented in the research to reveal what affects the airline performance the most. Global GDP is the most correlated indicator for the global and regional development within AAGB, and the regional GDP per capita comes the second by its significance. The population size has a great influence on performance indicators (globally and regionally), and if this indicator is taken into account for forecasting the potential growth is expected in the next five years. These findings enable to design the business-model of LLC more accurate in accordance to the forecast analysis towards innovative costs decisions. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Antigua & Barbuda
1
Australia
-362489610
Austria
1
Bahrain
1
Belgium
1
Brazil
2121951720
Brunei
1681766439
Canada
96611
Cayman Islands
1
China
506904179
Czechia
1
Eswatini
1
France
73343
Germany
1463848450
Ghana
-1017319624
Greece
1
Hong Kong SAR China
1467876433
India
-1017319614
Indonesia
-2042836698
Iran
174293
Ireland
-1017319611
Israel
1
Italy
1
Japan
-362489593
Kenya
-838723272
Lithuania
1
Malaysia
-1017319591
Mauritius
-838723261
Myanmar (Burma)
126599
Nepal
182329
Netherlands
2101950091
New Zealand
1
Nigeria
1
Norway
1609
Pakistan
213763
Philippines
-1736429710
Qatar
-362489605
Romania
180393
Russia
18085
Saudi Arabia
76923644
Senegal
1
Seychelles
1
Singapore
-236978987
South Africa
-362489513
South Korea
1
Sri Lanka
2121951750
Sweden
1
Switzerland
1
Taiwan
512179330
Thailand
-1845884238
Turkey
-1017319618
Uganda
1
Ukraine
1681766431
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1467876443
United States
-1017319621
Unknown Country
-1267199363
Vietnam
-362489539
Downloads
Armenia
1
Australia
1376297920
Bangladesh
1
Bhutan
-1017319619
Brazil
2121951721
Brunei
1681766435
Canada
-1017319625
Cayman Islands
1
China
1376297919
Egypt
1
Ethiopia
1
France
55207
Gambia
18021
Germany
1376297919
Hong Kong SAR China
-1084925807
India
512179337
Indonesia
-362489544
Ireland
76923618
Israel
232760699
Italy
1
Japan
1695055829
Kenya
1695055848
Lithuania
1
Malaysia
-1017319593
Mexico
1
Netherlands
2101950092
New Zealand
1
Nigeria
18034
Philippines
1183581718
Qatar
-362489621
Romania
1
Singapore
59519
South Africa
76923646
South Korea
1
Sri Lanka
1
Taiwan
630991045
Thailand
204724
Trinidad & Tobago
1
Turkey
-1017319616
Ukraine
-2042836701
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-362489598
United States
-1845884200
Unknown Country
-2042836676
Vietnam
-362489547
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chen_Yuh_Wu_mmi_2_2020.pdf | 877.57 kB | Adobe PDF | -692298178 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.