Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78696
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Україні |
Other Titles |
Features of formation and application of financial monitoring system in Ukraine |
Authors |
Rekunenko, Ihor Ivanovych
Кобець, Ж.О. Швидько, І.О. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1558-629X |
Keywords |
фінансовий моніторинг фінансування тероризму банківський сектор фінансові операції легалізація (відмивання) доходів Державна служба фінансового моніторингу України financial monitoring terrorist financing banking sector financial transactions legalization (laundering) of income State Financial Monitoring Service of Ukraine |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78696 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Рекуненко, І.І. Особливості формування та застосування системи фінансового моніторингу в Україні [Текст] / І.І. Рекуненко, Ж.О. Кобець, І.О. Швидько // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. – 2020. – № 1. – С. 104-117. – DOI: 10.21272/ 1817-9215.2020.1-11. |
Abstract |
Статтю присвячено дослідженню особливостей формування та розвитку національної системи фінансового моніторингу у контексті протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом
(AML/CFT). Систематизовано основні підходи до визначення сутності поняття "фінансовий моніторинг" відповідно до рівня його проведення, а також розкрито правові аспекти регулювання AML/CFT в Україні. Виокремлено основні функції фінансового моніторингу, серед яких організаційноуправлінська; контрольно-наглядова; оперативно-аналітична; інформаційна та превентивна. Здійснено огляд результатів діяльності Державної служби фінансового моніторингу України, які підтверджують, що банківський сектор є фінансово найпотужнішим каналом нелегальних потоків. У свою чергу, фінансовий моніторинг небанківського сектору характеризується низькою інституційною результативністю. У статті наведено перелік фінансових операцій, які найчастіше, пов’язані з незаконною легалізацією доходів, серед яких готівкові фінансові операції та операції, пов’язані з одержанням або наданням фінансової допомоги. Визначено, що ключовими проблемами становлення системи фінансового моніторингу в Україні є: суперечливі умови державотворчих процесів (слабкість правоохоронних та судових органів);
незбалансованість регулювання підприємницької діяльності (складність та тривалість започаткування
бізнесу, високий рівень податкового навантаження); особливості інвестиційної політики; низький рівень
фінансової інклюзії в Україні. Враховуючи міжнародний досвід розвинених країн Україні доцільно розширити перелік фінансових злочинів, пов’язаних з AML/CFT, відповідно до Рекомендацій FATF; посилити міжвідомчу координацію та створити єдину інформаційної системи обміну; посилити персональну відповідальність посадових осіб. Основними напрямками реалізації концепції розвитку системи фінансового моніторингу в Україні мають стати: активізації міжнародного співробітництва; удосконалення механізмів ідентифікації та розкриття підозрілих операцій, усуненням "сліпих зон" чи неупорядкованості розподілу компетенцій; підвищення кваліфікації кадрів і т. д. Крім того, основним завданням проведення внутрішнього фінансового моніторингу на рівні банку має стати використання інструментів "customer due diligence / enhanced due diligence", а також "know you client / know your customer’s customer", з метою забезпечення прозорості (легальності) взаємовідносин з контрагентами. The article is devoted to the study of peculiarities of formation and development of the national system of financial monitoring in the context of Preventing and Combining the Money Legalization (Laundering) and / or Terrorism Financing (AML / CFT). The basic approaches to the definition of the essence of the concept of "financial monitoring" are systematized according to the level of its conduct, and legal aspects of AML / CFT regulation in Ukraine are disclosed. The main functions of financial monitoring, including organizational and managerial, control and supervision, operational-analytical, informative and preventative are identified. The results of the activity of the State Financial Monitoring Service of Ukraine are reviewed, which confirm that the banking sector is the most financially powerful channel of illegal flows. In turn, financial monitoring of the non-banking sector is characterized by low institutional performance. The article provides a list of financial transactions that are most commonly associated with the illicit legalization of income, including cash transactions and transactions related to obtaining or providing financial assistance. It is determined that the key problems of establishing a system of financial monitoring in Ukraine are: contradictory conditions of state-building processes (weakness of law enforcement and judicial authorities); imbalance of regulation of business activity (complexity and duration of starting a business, high level of tax burden); peculiarities of investment policy; low level of financial inclusion in Ukraine. Given the international experience of developed countries, it is advisable to expand the list of financial crimes related to AML / CFT in accordance with the FATF Recommendations; strengthen interagency coordination and create a unified information exchange system; reinforce the personal responsibility of officials. The main directions of realization of the concept of development of the financial monitoring system in Ukraine should be: intensification of international cooperation; improvement of mechanisms for identification and disclosure of suspicious transactions, elimination of "blind zones" or disorderly allocation of competences; In addition, the main task of conducting internal financial monitoring at the bank level should be use the tools "customer due diligence / enhanced due diligence", as well as "know you client / know your customer's customer", in order to ensure transparency (legality) of relationships with counterparties. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
1
China
1
France
1584054917
Germany
-742280639
Greece
1436
Ireland
761934
Italy
1
Lithuania
10711
Netherlands
1
North Macedonia
1
Romania
84544591
Russia
1
Singapore
1
Ukraine
1739423252
United Kingdom
1861720468
United States
-742280641
Unknown Country
837671241
Downloads
China
355813567
France
1
Germany
-1521500753
India
1
Ireland
1
Lithuania
10712
Romania
1
Ukraine
1739423253
United Kingdom
471690820
United States
-742280642
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rekunenko_finansovyi_monitorynh.pdf | 505.01 kB | Adobe PDF | 303156961 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.