Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78929
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Stages of the Artistic Realia Introduction into English Literary Texts |
Other Titles |
Етапи інтродукції мистецьких реалій в англомовні художні тексти |
Authors |
Chernyk, Maryna Volodymyrivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3666-0671 |
Keywords |
комунікативна ситуація мистецька реалія твір мистецтва репрезентатор реципієнт communicative situation artistic realia artwork performer recipient |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78929 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Chernyk, M.V. Stages of the Artistic Realia Introduction into English Literary Texts [Текст] / M.V. Chernyk // Філологічні трактати. - 2020. - Т. 12, № 1. - С. 7-16. - DOI: 10.21272/Ftrk.2020.12(1)-1. |
Abstract |
Стаття присвячена диференціації етапів інтродукції мистецьких реалій в англомовні художні тексти, які інтегруються в мистецькі комунікативні ситуації, з урахуванням особливостей інтеракції комунікантів, актуалізації твору мистецтва та реалізації часо-просторових характеристик у мистецькому дискурсі. На основі аналізу структури мистецької комунікативної ситуації розроблено поетапну диференціацію введення творів мистецтва в художній текст, згідно з якою виокремлені передінтродуктивний, інтродуктивний і постінтродуктивний етапи. Повнота репрезентації кожного етапу визначається формою актуалізації твору мистецтва в художньому тексті й може бути повною, згорнутою або нульовою. У статті на основі аналізу ілюстративного матеріалу виявляються закономірності реалізації кожного з етапів: передінтродуктивного (визначення часо-просторових параметрів комунікативної ситуації перед появою твору мистецтва, введення учасників спілкування і опис їх зовнішності й внутрішнього стану), інтродуктивного (безпосереднє введення твору мистецтва в комунікативну ситуацію, опис таких складових, як форма, значення, характеристика твору мистецтва, а також формування емоцій та вражень від нього) та постінтродуктивного (реакція на твір мистецтва після його сприйняття, яка реалізується на рівні вербалізованої та невербалізованої реакції й має потенціал давати поштовх для початку обговорення сприйнятої інформації). Особлива увага приділяється відмінностям інтродукції творів мистецтва з позицій репрезентатора та реципієнта, розглядаються деталі й аспекти, які актуалізуються в їх описах. Залежно від особи, яка веде розповідь, етапи інтродукції поділяються на передрепрезентаційний, репрезентаційний, пострепрезентаційний (в описах репрезентатора) або передперцептивний, перцептивний та постперцептивний (в описах реципієнта). The article is devoted to the differentiation of the stages of the artistic realia introduction into English literary texts based on the artistic communicative situations, taking into account the peculiarities of the communicants’ interaction, artworks actualisation, and realisation of time and space characteristics in the artistic discourse. The stage by stage differentiation of the artworks introduction into the literary text is developed based on the structural analysis of the artistic communicative situations. Accordingly, there are preintroductive, introductive, and postintroductive stages. The completeness of each stage representation is determined by the form of the artwork in the literary text and can be complete, compressed, or zero. In the article, the peculiarities of each stage are defined based on the analysis of the illustrative material. There are preintroductive (determining the time and space parameters of the communicative situation before artwork mentioning, introduction of the participants and description of their appearance and inner state), introductive (introduction of the artwork into the communicative situation, description of such components as form, meaning, artwork characteristics, and emotions connected with it), and postintroductive stages (reaction to the artwork after its perception, realised in the form of the verbalised or non-verbalised communication and capable of stimulating the discussion of the perceived information). Special attention is given to the peculiarities of the artworks introduction from the performer’s and the recipient’s points of view; the details and aspects of their descriptions are considered. Depending on the person who tells the story, the stages of introduction can be prerepresentational, representational, and postrepresentational (in the performer’s descriptions) or preperceptive, perceptive, and postperceptive (in the recipient’s descriptions). |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Bulgaria
6226
China
1413519184
Dominican Republic
1
Germany
855326072
Greece
1
Indonesia
675678195
Iran
1
Ireland
355478547
Latvia
427663037
Lithuania
1
Netherlands
953810
Philippines
1
Singapore
1
Sweden
1
Ukraine
710480190
United Kingdom
23157973
United States
925272871
Unknown Country
1174867548
Vietnam
784
Downloads
Bulgaria
1
China
1
India
1
Indonesia
1
Ireland
476904
Latvia
1
Lithuania
1
Ukraine
710480189
United Kingdom
1
United States
675678194
Unknown Country
1527746095
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chernyk_introduktsiia_mystetskykh_realii.pdf | 412.63 kB | Adobe PDF | -1380585906 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.