Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78978
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Psychological Basis of the Image of a Dead Lover in Mythology of Transcarpatia and P. Kulish’s Story "About, Why the Peshevtsov Pond Was Dried up in the Town of Voronezh" |
Other Titles |
Психологічне підгрунтя образу мертвого коханого в міфології Закарпаття та оповіданні П. Куліша "О том, от чего в местечке Воронеже высох Пешевцов став" |
Authors |
Tykhovska, O.
|
ORCID | |
Keywords |
народні вірування перелесник психоаналіз романтизм П. Куліш українська міфологія Ф. Потушняк folk beliefs perelesnyk psychoanalysis romanticism P. Kulish Ukrainian mythology F. Potushnyak |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78978 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Tykhovska, O. Psychological Basis of the Image of a Dead Lover in Mythology of Transcarpatia and P. Kulish’s Story "About, Why the Peshevtsov Pond Was Dried up in the Town of Voronezh" [Текст] / O. Tykhovska // Філологічні трактати. - 2020. - Т. 12, № 1. - С. 117-125. - DOI: 10.21272/Ftrk.2020.12(1)-12. |
Abstract |
В українській, як і в світовій міфології, побутують уявлення про можливість любовних стосунків між людиною та демонічною істотою – покійним коханим або ж чортом. Зокрема, цій темі присвячена стаття закарпатського етнографа та фольклориста Ф.Потушняка «"Мертва любов" въ нар. вѣруваню» (1944), де розглянуто народні вірування про демонічних коханців, передумови встановлення зв’язку між ними й людиною та способи їх подолання. Цікаву художню інтерпретацію народних вірувань про побачення жінки з покійним чоловіком знаходимо в оповіданні П.Куліша "О том, от чего в местечке Воронеже высох Пешевцов став" (1839). Письменник, відштовхуючись від народних міфологічних оповідей, змоделював трагічну історію жінки, котра через гіркий сум за своїм зниклим чоловіком стала жертвою демона, що постав перед нею в образі коханого. У статті проаналізовано психологічні передумови появи видінь, в яких фігурує померлий об’єкт кохання. Крізь призму теорії К.-Г. Юнга образ мертвого коханого розглянуто як персоніфікацію одного з архетипів колективного несвідомого (Анімуса, його негативного аспекту). Руйнівний вияв цього образу в міфологічних легендах та в оповіданні П.Куліша "О том, от чего в местечке Воронеже высох Пешевцов став" має однакове психологічне підгрунтя. Свідомість жінки відмовляється сприймати реальність такою, якою вона є насправді, й створює для себе альтернативний варіант – мертвий коханий постає в образі живого вночі (коли власне й домінує несвідоме – у нічних сновидіннях реалізовуються наші бажання, страхи тощо). Межа між свідомим і несвідомим життям, між неспанням і сновидінням стирається, жінка стає заручницею власної фантазії, яка усуває біль утрати й на якусь мить дарує надію на відновлення втраченої емоційно-духовної рівноваги. Народні оповіді в дусі християнської моралі містять "рецепти" боротьби з мертвим коханим, однак у більшості випадків, як і в оповіданні П. Куліша, магічні ритуали не здатні врятувати жінку, одержиму коханням до померлого. In Ukrainian mythology as in world mythology, there is an idea of the possibility of a love relationship between a human and a demonic creature – a dead lover or a devil. Thus, F. Potushnyak’s article Dead Love in Folk Beliefs (1944) is devoted to this theme. Folk beliefs about demonic lovers precondition the relationship between them and a human, and methods of their overcoming are examined in this article. In the short story About, why the Peshevtsov pond was dried up in the town of Voronezh (1839) written by P. Kulish, we can find a very interesting interpretation of folk beliefs when a dead husband visits his wife. The writer modeled the tragic story of the woman, whose husband disappeared, with the help of folk mythological stories. And because of her deep regret, she became a victim of a demon who appeared in the image of her beloved husband. In the article, the psychological basis of the appearance of visions, in which the main figure is a dead object of love, is analyzed. Through the prism of Jung’s theory, the image of a dead lover is considered as a personification of one of the archetypes of the collective unconscious (Animus, its negative aspect). Destructive display of this image has the same psychological basis both in mythological legends and in P. Kulish’s short story About, why the Peshevtsov pond was dried up in the town of Voronezh. The woman’s consciousness refuses to take the reality as it is and creates an alternative variant for herself – the dead lover comes to her at night (when unconscious dominates – our wishes, fears, etc. are implemented in night dreams). The line between conscious and unconscious life is erased and the woman becomes a hostage of her own fantasy, which removes pain of loss and gives hope to renew the lost emotional and spiritual balance for a moment. Folk stories in the spirit of Christian morality contain "recipes" of fighting a dead lover. However, mostly these rituals cannot help the woman, who is obsessed with love to her dead lover as it happened in P. Kulish’s story. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Belgium
1
China
53289
France
1
Germany
1
Greece
1
Ireland
392
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
79909
United Kingdom
2694
United States
290833
Unknown Country
427229
Vietnam
104
Downloads
Belgium
1
China
1
France
1
Ireland
1
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
9410
United Kingdom
1
United States
2689
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tykhovska_mifolohiia.pdf | 382.23 kB | Adobe PDF | 12107 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.