Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78979
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Linguistic and Pragmatic Parameters of the Phenomenon of Patriotism in the Formation of a National Brand (a Case Study of the Language of Contemporary Media)
Other Titles Лінгвопрагматичні параметри феномену "патріотизм" у формуванні національного бренду (на прикладі мови сучасних англомовних ЗМІ)
Authors Ushchapovska, Iryna Vasylivna  
Markova, Olha Ivanivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-9746-5581
http://orcid.org/0000-0002-9441-5973
Keywords національний брендинг
національна ідентичність
феномен "патріотизм"
мова сучасних ЗМІ
лінгвопрагматичні параметри
national brand
national identity
the phenomenon of patriotism
the language of contemporary media
linguistic and pragmatic parameters
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/78979
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Ushchapovska, I.V. Linguistic and Pragmatic Parameters of the Phenomenon of Patriotism in the Formation of a National Brand (a Case Study of the Language of Contemporary Media) [Текст] / I.V. Ushchapovska, O.I. Markova // Філологічні трактати. - 2020. - Т. 12, № 1. - С. 126-133. - DOI: 10.21272/Ftrk.2020.12(1)-13.
Abstract Повідомлення національної ідентичності відбувається у різних видах дискурсу – політичному, економічному, дискурсі шоу-бізнесу та спорту, рекламному, дискурсі туризму тощо. У статті окреслено, як лінгвопрагматичні параметри феномену "патріотизм" формують повідомлення національної ідентичності у газетному дискурсі, оскільки зі зростанням глобалізації комунікативного простору особливого значення набувають ті види комунікації, що мають на меті вияв національної ідентичності, а саме: національний брендинг. Cтворення умов для розвитку національного бренду будь-якої країни є вкрай актуальне з огляду на інтеграційні й загальноцивілізаційні процеси, соціально-економічну і геополітичну ситуацію, мас-медійну пропаганду. Важливу роль у повідомленні національної ідентичності відіграють культурні символи, що є ментально-когнітивними одиницями, які фокусують у собі певне уявлення про країну і позначають типову для неї реалію, типове явище чи типову ознаку життя громадян. Культурний символ може бути виражений ключовим словом, що позначає культурно-маркований концепт, стереотипом або прецедентним феноменом. Феномен "патріотизм", формуючись на вищих почуттях, є базовою аксіологійною домінантою суспільства, хоча сучасне переосмислення ціннісних асоціацій спричинило формування змін у понятті "патріотизм": помітно відчутні корективи часом, історичними та соціальними умовами. Патріотичність грунтується на емоційному аспекті національно-державницького світогляду. Лінгвопрагматичні аспекти феномену "патріотизм" в газетних англомовних текстах виявляють інформативну, оцінну та настановну функції, сформовані під впливом традицій, життєвого досвіду, системи цінностей країни, створюючи передумови ставлення людини до співвітчизників, країни, усього світу.
The message of national identity is delivered in different types of discourse - political, economic, the discourse of show business and sport, advertising, tourism discourse, and more. The article describes the way the linguistic and pragmatic parameters of the phenomenon of patriotism form messages of national identity in the newspaper discourse, since with the increasing globalization of the communicative space, the types of communication aimed at manifesting national identity, namely, national branding, gain special significance. Providing conditions for the development of a national brand of any country is extremely relevant in view of integration and civilization processes, social, economic and geopolitical situation, and mass media propaganda. Cultural symbols, which are mental-cognitive units focused on a certain idea of the country and represent the typical reality, a typical phenomenon or a characteristic feature of civil life, play an important role in messaging the national identity. A cultural symbol may be expressed by a keyword denoting a cultural-labeled concept, stereotype, or a precedent. The phenomenon of patriotism, which is formed upon the higher feelings, is the basic axiological dominance of society, although the modern rethinking of value associations has led to the formation of changes in the concept of patriotism: noticeable tangible adjustments have been made by historical and social conditions over time. Patriotism is based on the emotional aspect of the nation-state outlook. Linguistic and pragmatic aspects of the phenomenon of patriotism in English-language newspaper texts reveal informative, evaluative, and instructive functions. Being formed under the influence of traditions, life experience, the system of values of the country they create prerequisites for the attitude of a person to his compatriots, the country, and the whole world.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Austria Austria
342110443
China China
308
France France
1
Germany Germany
-690568415
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2385132
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
936892
Netherlands Netherlands
153
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
1544608661
United Kingdom United Kingdom
514869578
United States United States
2029247571
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
617

Downloads

Azerbaijan Azerbaijan
67
Finland Finland
1
Germany Germany
10051875
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
216578
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2029247570
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Ushchapovska_linhvoprahmatychni_parametry.pdf 345.09 kB Adobe PDF 2039516097

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.