Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective
Authors Tatsenko, Nataliia Vitaliivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2604-2340
Keywords когнітивна модель
когнитивная модель
cognitive model
концепт
concept
вимір
измерение
dimension
емпатія
эмпатия
empathy
самоорганізація
самоорганизация
self-organization
синергетика
synergetics
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Publisher University of SS Cyril and Methodius in Trnava
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Tatsenko, N. (2020). Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2020, V (1), June 2020, p. 390-423. ISSN 2453-8035
Abstract Ця стаття являє собою всебічний розгляд концепту ЕМПАТІЯ (лексикалізованого словом "емпатія") у сучасному англійському дискурсі. Мета дослідження подвійна: а) отримати розуміння того, як концепт ЕМПАТІЯ (як динамічна когнітивна модель) використовується мовцями, тобто осягнути його природу та характер; б) запропонувати теорію про самоорганізацію трьох концептуальних вимірів ЕМПАТІЇ: логічного, ідентифікаційного та структурного.
Эта статья представляет собой всестороннее рассмотрение концепта ЭМПАТИЯ (лексикализированного словом "эмпатия") в современном английском дискурсе. Цель исследования двойная: а) получить понимание того, как концепт ЭМПАТИЯ (как динамическая когнитивная модель) используется говорящими, то есть постичь его природу и характер; б) предложить теорию о самоорганизации трех концептуальных измерений эмпатии: логического, идентификационного и структурного.
This article encompasses a comprehensive consideration of the concept of EMPATHY (lexicalized by the word empathy) in modern English discourse. Therefore, the aim of the research is twofold: a) to gain an understanding of how EMPATHY (as a dynamic cognitive model) is used by speakers, i.e., its nature and scope; b) to introduce the idea of the self-organization of three conceptual dimensions of EMPATHY: logical, identifying, and structural.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
26443
Austria Austria
1
Canada Canada
124509
China China
220815
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
104995
France France
1
Germany Germany
-434441742
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1663920092
Hungary Hungary
1
Iran Iran
176165798
Ireland Ireland
-652351353
Israel Israel
1750745294
Italy Italy
-868914105
Japan Japan
552828017
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
2357303
Netherlands Netherlands
46552
Peru Peru
1
Philippines Philippines
1
Poland Poland
176445
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
58721934
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
93307
Ukraine Ukraine
-511997236
United Kingdom United Kingdom
-868914104
United States United States
-1663920090
Unknown Country Unknown Country
344242243
Vietnam Vietnam
1119

Downloads

Bulgaria Bulgaria
1
China China
-1576822492
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
157652
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
Indonesia Indonesia
1117
Iran Iran
158011
Ireland Ireland
-652351352
Lithuania Lithuania
1
Morocco Morocco
2357302
Norway Norway
1
Poland Poland
4714605
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Taiwan Taiwan
4714606
Ukraine Ukraine
77848
United Kingdom United Kingdom
4714604
United States United States
-1663920089
Unknown Country Unknown Country
516363364
Vietnam Vietnam
31295

Files

File Size Format Downloads
Tatsenko.pdf 1.24 MB Adobe PDF 935163776

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.