Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective |
Authors |
Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2604-2340 |
Keywords |
когнітивна модель когнитивная модель cognitive model концепт concept вимір измерение dimension емпатія эмпатия empathy самоорганізація самоорганизация self-organization синергетика synergetics |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79345 |
Publisher | University of SS Cyril and Methodius in Trnava |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Tatsenko, N. (2020). Empathy as a self-organized cognitive model: A linguistic synergetic perspective. In Lege artis. Language yesterday, today, tomorrow. The journal of University of SS Cyril and Methodius in Trnava. Trnava: University of SS Cyril and Methodius in Trnava, 2020, V (1), June 2020, p. 390-423. ISSN 2453-8035 |
Abstract |
Ця стаття являє собою всебічний розгляд концепту ЕМПАТІЯ (лексикалізованого словом "емпатія") у сучасному англійському дискурсі. Мета дослідження подвійна: а) отримати розуміння того, як концепт ЕМПАТІЯ (як динамічна когнітивна модель) використовується мовцями, тобто осягнути його природу та характер; б) запропонувати теорію про самоорганізацію трьох концептуальних вимірів ЕМПАТІЇ: логічного, ідентифікаційного та структурного. Эта статья представляет собой всестороннее рассмотрение концепта ЭМПАТИЯ (лексикализированного словом "эмпатия") в современном английском дискурсе. Цель исследования двойная: а) получить понимание того, как концепт ЭМПАТИЯ (как динамическая когнитивная модель) используется говорящими, то есть постичь его природу и характер; б) предложить теорию о самоорганизации трех концептуальных измерений эмпатии: логического, идентификационного и структурного. This article encompasses a comprehensive consideration of the concept of EMPATHY (lexicalized by the word empathy) in modern English discourse. Therefore, the aim of the research is twofold: a) to gain an understanding of how EMPATHY (as a dynamic cognitive model) is used by speakers, i.e., its nature and scope; b) to introduce the idea of the self-organization of three conceptual dimensions of EMPATHY: logical, identifying, and structural. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views

1

26443

1

124509

220815

1

104995

1

-434441742

1

-1663920092

1

176165798

-652351353

1750745294

-868914105

552828017

1

1

2357303

46552

1

1

176445

1

1

58721934

1

1

1

93307

-511997236

-868914104

-1663920090

172121122

1119
Downloads

1

-1576822492

1

1

157652

1

1

1117

158011

-652351352

1

2357302

1

4714605

1

1

4714606

77848

4714604

-1663920089

1

31295
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tatsenko.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF | 418800413 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.