Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79732
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Конфліктологічна компетентність студентів закладів вищої освіти у конфліктах з викладачами |
Authors |
Костюк, Б.В.
|
ORCID | |
Keywords |
конфліктність конфликтность conflicts соціально-психологічний тренінг социально-психологический тренинг socio-psychological training |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79732 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Костюк, Б.В. Конфліктологічна компетентність студентів закладів вищої освіти у конфліктах з викладачами [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 053 - психологія / Б.В. Костюк; наук. керівник Г.Є. Улунова. - Суми: СумДУ, 2020. - 85 с. |
Abstract |
Бакалаврська робота присвячена вивченню актуальної проблеми студентсько-викладацьких конфліктів у середовищі студент-викладач та розвитку конфліктологічної компетентності студентів закладів вищої освіти у конфліктах з викладачами. Було проананалізовано причини виникнення конфліктів у закладах вищої освіти, типи студентів-конфліктерів, етапи та ознаки конфлікту, стратегії поведінки в конфлікті. Визначено поняття конфлікт та конфліктологічна компетентність, визначено структурні компоненти конфліктологічної компетентності.
Підібрано методики для дослідження структурних елементів конфліктологічної компетентності (особистісний, когнітивно-операційний та мотиваційний), обґрунтовано та здійснено їх дослідження, яке засвідчило, що конфліктологічна компетентність вимагає цілеспрямованого розвитку. Бакалаврская работа посвящена изучению актуальной проблемы студенческо-преподавательских конфликтов в среде студент-преподаватель и развития конфликтологической компетентности студентов учреждений высшего образования в конфликтах с преподавателями. Было проананализовано причины возникновения конфликтов в учреждениях высшего образования, типы студентов-конфликтерив, этапы и признаки конфликта, стратегии поведения в конфликте. Определено понятие конфликт и конфликтологическая компетентность, определены структурные компоненты конфликтологической компетентности. The bachelor's thesis is devoted to the study of the relevant problem of student-teacher conflicts in the student-teacher environment and the development of conflictological competence of students of higher education institutions in conflicts with teachers. The causes of conflicts in higher education institutions, types of students in conflict, stages and signs of conflict, strategies of behavior in conflict were analyzed. The concepts of conflict and proneness to conflict competence are defined, the structural components of conflict competence are defined. Methods for research of structural elements of conflictological competence (personal, cognitive-operational and motivational) are selected, they are substantiated and their research is carried out. Which showed that conflictological competence requires focused development. Methods and models of conflict competence development are analyzed. The use of socio-psychological training for the development of conflictological competence in students of higher education is substantiated. The most effective psychological directions for the development of conflictological competence are selected. The use of neurolinguistic programming and art therapy for the development of conflict competence of students of higher education institutions is explained. The program of development of conflictological competence of students of higher education institutions by methods of neurolinguistic programming and art therapy is developed. Also, a partial approbation of this development program was carried out, the peculiarities of its implementation in the online mode were described, the stages of its implementation were analyzed, recommendations for the implementation of the conflictological competence development program in the online mode were developed. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Bulgaria
1
China
1262
Germany
171590564
Greece
8953
Ireland
1235437874
Lithuania
1
Poland
171590585
Singapore
1
Turkey
2999124
Ukraine
-1499963459
United Kingdom
133426
United States
131435919
Unknown Country
1
Downloads
Bulgaria
123260
Canada
-1499963460
Czechia
1499559
Finland
171590536
France
-1851102834
Georgia
1
Germany
1081806125
Ireland
1081806128
Lithuania
1
Moldova
1
Netherlands
-1499963452
Norway
1
Poland
1762835299
Romania
-1499963457
Russia
86038795
Slovakia
11003178
Sweden
1
Turkey
2999116
Ukraine
-1499963451
United Kingdom
86038794
United States
-1499963459
Unknown Country
-1851102825
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kostyuk_PL.pdf | 725.74 kB | Adobe PDF | 1673652449 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.