Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79965
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Assessment Methods of Intellectual Product in Research Universities |
Other Titles |
Методика оцінювання інтелектуального продукту в дослідницьких університетах |
Authors |
Zhylinska, O.
Novikova, I. Stepanova, A. Vikulova, A. |
ORCID | |
Keywords |
об’єкт інтелектуальної власності інтелектуальний продукт інтелектуальна діяльність дослідницькі університети методика оцінки об’єктів інтелектуальної власності intellectual property object intellectual product intellectual activity research universities methods of valuation of intellectual property objects |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79965 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Zhylinska, O., Novikova, I., Stepanova, A., & Vikulova, A. (2020). Assessment Methods of Intellectual Product in Research Universities. Marketing and Management of Innovations, 3, 32-44. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-03 |
Abstract |
Проведене наукове дослідження узагальнює аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання пошуку оптимальної методики вартісного оцінювання інтелектуальних продуктів дослідницьких університетів. Основною метою проведеного дослідження є розробка методики оцінювання продукту інтелектуальної праці в дослідницьких університетах. Методологічною основою роботи є науково-практичне осмислення досягнень зарубіжних вчених у галузі теорії інтелектуального капіталу та аналіз українського законодавства у сфері інтелектуальної власності. Методичним інструментарієм проведеного дослідження стали методи економіко-математичного та логікоструктурного моделювання. Об’єктом дослідження обрані дослідницькі університети, оскільки саме вони є ядром створення інтелектуальних та інноваційних продуктів та основним рушієм науково-технічного прогресу в країні та світі. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми вартісного оцінювання об’єктів інтелектуальної власності засвідчила, що методика оцінювання об’єктів інтелектуальної власності в дослідницьких
університетах нині відсутня. Ця проблема актуалізується на етапі трансформації інтелектуального продукту в повноцінний вид економічної діяльності. Дане дослідження висвітлює основні базові положення щодо запропонованої методики визначення техніко-економічної корисності інтелектуального продукту. У авторській методиці удосконалено класифікацію оцінювання об'єктів інтелектуальної власності та основні поняття, що використовуються при проведенні оцінювання, види вартостей, методичні підходи до оцінювання та розрахунку вартості об'єктів інтелектуальної власності, вимоги до вихідної інформації, порядку оцінки та проведення розрахунків. Особлива увага приділена основним
положенням щодо оцінювання університетських результатів інтелектуальної діяльності. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що розроблена методика оцінки інтелектуальної діяльності дослідницьких університетів є основою для організації та здійснення процесу визначення вартісної оцінки об'єктів інтелектуальної власності закладу. Розроблені методичні рекомендації будуть корисними фахівцям з вартісного оцінювання об'єктів інтелектуальної власності, при наданні послуг з проведення незалежного оцінювання, при проведенні внутрішнього оцінювання та фахівцям з проведення експертизи щодо достовірності оцінювання. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific debate over how to find the best methodology for valuing the intellectual products of research universities. The main purpose of the research is to propose a methodology for evaluating the product of intellectual labour in research universities. The systematization of literary sources and approaches to solving the problem of valuation of intellectual property has shown that, despite the considerable amount of scientific work on the valuation of intellectual property objects, there is no methodology for their evaluation in research universities. This problem is actualized at the stage of transformation of an intellectual product into a full-fledged type of economic activity. This study sheds light on the basic basics of the proposed methodology for determining the technical and economic utility of an intellectual product. The author’s methodology improves the classification of the intellectual property valuation and the basic concepts used in carrying out the valuation, the types of values, methodological approaches to the valuation and calculation of the intellectual property, the baseline information requirements, the evaluation procedure and the calculations. However, particular attention is paid to the main provisions for evaluating the university’s intellectual performance. The developed methodological recommendations will be useful to experts in cost estimation in intellectual property, in rendering independent valuation services, in carrying out internal valuation and in experts in carrying out valuation assessment. The methodological basis of the study is a scientific and practical understanding of the achievements of foreign scientists in the field of intellectual capital theory and analysis of Ukrainian legislation in the field of intellectual property. Methodological tools of the study were methods of economic-mathematical and logical-structural modelling. Research universities are selected as the research object because they are the core of the creation of intelligent and innovative products and the main driver of scientific and technological progress in the country and the world. The research empirically confirms and theoretically proves that the developed methodology for the intellectual activity evaluation of research universities is the basis for organizing and implementing the process of determining the value of objects of intellectual property of the institution. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
293940243
Egypt
12855
Germany
799153
Greece
706
Indonesia
-1803971198
Ireland
343249
Lithuania
1
Malaysia
33891598
Portugal
700
Ukraine
17742312
United Kingdom
33891599
United States
2110372974
Unknown Country
1374049793
Vietnam
703
Downloads
Australia
1
China
1729749851
Egypt
12856
France
1
Germany
6028522
Hong Kong SAR China
3185883
India
1
Indonesia
25698
Iraq
17742310
Ireland
92240
Lithuania
1
Luxembourg
1
Portugal
1
Romania
1
Russia
1
Singapore
-1803971197
South Africa
1
South Korea
25699
Switzerland
1
Taiwan
46116
Ukraine
587880487
United Kingdom
799151
United States
-1803971199
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhylinska_mmi_3_2020.pdf | 282.22 kB | Adobe PDF | -1262353571 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.