Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79972
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Consumer Innovativeness: a Literature Review |
Other Titles |
Інноваційна активність споживачів: бібліографічний аналіз |
Authors |
Eryigit, Canan
|
ORCID | |
Keywords |
споживча інноваційність контент-аналіз літературний огляд наслідки споживчої інноваційності antecedents of consumer innovativeness consumer innovativeness content analysis systematic literature review consequences of consumer innovativeness |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79972 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Eryigit, C. (2020). Consumer Innovativeness: a Literature Review. Marketing and Management of Innovations, 3, 106-119. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-08 |
Abstract |
Статтю присвячено аналізу наукового доробку у сфері активізації інноваційної активнності споживачів. Головною метою є визначення основнх патернів наукових досліджень щодо інноваційної активності споживачів із використанням бібліометричного аналізу наукових публікацій з даної проблематики. Актуальність даної роботи полягає у заповненні прогалин попередніх вузько спеціалізвоаних та
застарілих напрацювань. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі 118 наукових статей, опублікованих за останні десять років у журналах, що індексуються базою даних Web of Science. У результаті проведеного контентаналізу досліджувані статті згруповано за п’ятьма тематиками: 1) наслідки інноваційної активнності споживачів; 2) передумови активізації інноваційної активнності споживачів; 3) управління інноваційною активнностю споживачів; 4) посередницька роль інноваційної активнності споживачів; 5) оцінювання інноваційної активнності споживачів. Результати дослідження дають підстави стверджувати, що найбільшу частку статей присвячено дослідженню переваг від підвищення інноваційної активнності споживачів. Автороммм відмічено, що випуск нового продукту є найбільш поширеним результатом підвищення рівня інноваційної активнності споживачів. У свою чергу, дещо меншою є частка досліджень щодо ефективності управління інноваційною активністю споживачів. У ході дослідження встановлено, що науковий напрям щодо оцінювання рівння інноваційної активнності споживачів є менш
досліджуваним. Враховуючи отримані результати, автором визначено, що дослідження посередницької ролі інноваційної активнності споживачів не були актуальними протягом останніх десяти років. При цьому автором відмічено, що інноваційна активність споживачів відіграє ключову роль у процесі прийняття їх рішень. Крім того, тематика інноваційної активнності споживачів розглядалася у роботах, присвячених питанням поведінки споживачів. This paper reports the results of a systematic review of recent literature on consumer innovativeness. The main purpose of the research is to identify the current research themes, understand emerging themes, and predict future directions in consumer innovativeness research. Previous reviews were either narrowly scoped or needed to be updated. Accordingly, the current literature review may fill this gap in the literature. The study sample is 188 articles published in journals indexed in the Web of Science database in the last decade. Content analysis was employed by using quantitative and narrative approaches. Based on the content analysis, these articles were assigned to five research themes as follows: 1) consequences of consumer innovativeness; 2) antecedents of consumer innovativeness; 3) the moderating role of consumer innovativeness; 4) the mediating role of consumer innovativeness; 5) measurement of consumer innovativeness. The findings showed that the highest proportion of articles reviewed in this study involve research that examines the consequences of consumer innovativeness. New product adoption is the most commonly identified consequence of consumer innovativeness. The next most common research themes were the moderator role and antecedents of consumer innovativeness. Articles in the measurement of consumer innovativeness were relatively rare. The fewer number of articles in the research theme indicates that measurement of consumer innovativeness has been well identified in the previous studies. The mediator role of consumer innovativeness was not common in the last decade. The research themes were examined in detail by providing the variables included in the previous studies and the study findings, as well. The research confirms the crucial role of consumer innovativeness in adoption. Besides, the findings indicated the augmented role of consumer innovativeness in consumer behaviour literature. The results of the research can be useful for guiding future research. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

672559237

1

1

1

34751069

426958521

76198

1

-244551361

204839

1

1494602544

103158

157381

688917827

182939

122262

3086

1

22549

1

1724798082

1

153555

1

688917821

179488

1860247647

9533025

135191

34751097

99396

1

1

426958518

34751090

104654

1191820867

622541437

257487781

-1911354522

22708

1

204488
Downloads

1

1

622541444

1

-244551366

-1387989391

34751070

327167642

1

199289

123167

-244551362

1

972856506

688917826

688917828

688917830

1

142826239

-1387989392

1

37955

1

688917826

1860247644

1

688917822

1

1

1

1

1860247648

1

-1387989390

-1387989391

688917821

123406

1

1860247646

197477

1

-1387989392

1860247643

-244551370

1494602523

-1387989389

-574472007

1

-244551363
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Canan_Eryigit_mmi_3_2020.pdf | 522.39 kB | Adobe PDF | 994343160 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.