Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79973
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Digitalization Impact on Transformations of Mass Customization Concept: Conceptual Modelling of Online Customization Frameworks |
Other Titles |
Вплив діджиталізації на концепцію масової кастомізації: моделювання онлайн кастомізації |
Authors |
Baranauskas, G.
|
ORCID | |
Keywords |
кастомізація діджитал онлайн середовище персоналізація стандартизація customization digital online frameworks personalization standardization |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79973 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Baranauskas, G. (2020). Digitalization Impact on Transformations of Mass Customization Concept: Conceptual Modelling of Online Customization Frameworks. Marketing and Management of Innovations, 3, 120-132. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-09 |
Abstract |
У статті систематизовано аргументи та контраргументи у рамках наукової дискусії щодо впливу діджиталізації на еволіцію концепції масової кастомізації. Автором визначено, що протягом двох десятиліть ХХІ століття відбулися суттєві зміни в концепції масової кастомізації Так, інтенсивне застосування комбінованих технологічних та управлінських рішень, розвиток цифрового суспільства та трансформація бізнесу змінили орієнтири досліджуваної концепції на управління нематеріальними продуктами, залучення клієнтів та створення взаємної доданої вартості в онлайн середовищі. Головною метою дослідження є визначення ролі субдомену цифровізації та його впливу на концепцію масової кастомізації. У статті висвітлено особливості процесу трансформації концепції кастомізації та здійснено
моделювання нових комбінацій налаштувань онлайн кастомізації. Актуальність досліджуваної наукової проблеми полягає у необхідності вирішення питань щодо впровадження сучасних та змішаних методів управління компаніями на основі підходу масової кастомізації. Дослідження проведено в наступній логічній послідовності: 1) визначено вплив субдомену цифровізації на трансформацію теорії традиційної концепції масової кастомізації; 2) здійснено емпіричний аналіз організаційного переходу до електронних систем масової кастомізації та персоналізації, а також онлайн-налаштувань. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням інструментарію комплексного бібліографічного аналізу, наративного синтезу літературних джерел та спрощеної концептуальної моделі Робінсона. Підгрунтям дослідження стали 53 наукові публікації. Отримані результати емпірично підтверджують та теоретично
доводять, що впродовж останнього десятиліття у бізнес та науковому середовищах, значно зросла увага до сталого та гнучкого розвитку нових, цифрових індивідуальних товарів та персоніфікованих послуг, а також гнучких онлайнналаштувань та рішень. У статті запропоновано 6 нових систем онлайн- налаштувань на зміну 3 стандартним теоретичним системам, які складно застосовувати в онлайн середовищі. Отримані результати можуть бути корисними для подальших наукових досліджень та перевірки запропонованих систем онлайн-налаштувань з метою оцінювання їх впливу на поведінку кінцевих цифрових користувачів. This paper summarizes the main theoretical points within the scientific discussion on the issue of digitalization in Mass Customization concept and online Mass Customization frameworks. Origins of a stand-alone Mass Customization concept drawback to the second half of the 1990s, but major theoretical content changes and development have been identified in the last 2 decades. An intensive application of combined technology and management solutions, digital society and business transformations in the past decade has shifted the orientation of the concept to intangible products management, customer involvement and mutual value creation via frameworks in the online environment. The main purpose of the research is to reveal and present the role and impact of the digitalization sub-domain to the Mass Customization concept, its transition to the e-concept version and modelling of new combined online customization frameworks. The decision relevance of this scientific problem is multiple issues in transitions of practical organizations to the modern and mixed technological-management approach-based Mass Customization version as well as application limitations of existing online customization frameworks. The analysis of the research topic is carried out in the logical sequence. Firstly, the author presented the influence of the digitalization sub-domain to theoretical transformations of traditional Mass Customization concept. Then, a case study of the organizational transition to electronic Mass Customization and Personalization and online customization frameworks was conducted. Methodological tools and research methods used in the paper have been integrative literature review and narrative synthesis of qualitative findings of 53 articles, and a simplified Robinson conceptual modelling framework together with a c-tuple method for the simulation of new combined online customization frameworks. The research empirically confirms and theoretically proves that within last decade both practical and academic attention to sustainable and agile development of new, fully digital customized products and personalized services as well as flexible online customization frameworks and solutions significantly have increased. Furthermore, here the extent by 6 new online customization frameworks is offered next to 3 standard theoretical online customization frameworks, which became difficult to apply in the environment and preferences of modern e-business organizations and digital end-users. The results of the research can be useful for continuous scientific researches to test and validate 6 new online customization frameworks in a feedback loop part and evaluate the influence of these frameworks to a digital end-user behaviour, their role in frameworks and attitude aspects. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Australia
-770049633
Austria
-30452502
Bahrain
1
China
-1373309921
Curaçao
1
Denmark
166999
Egypt
32276
Ethiopia
1518105623
Finland
1282213404
France
-452451745
Germany
1677797692
Greece
-30452505
Hong Kong SAR China
323681
Hungary
1
India
-30452495
Indonesia
-30452488
Iran
1
Ireland
185357
Israel
1
Italy
-452451744
Japan
1
Kenya
-30452492
Latvia
1
Lithuania
1
Malaysia
1548300987
Morocco
76771
Myanmar (Burma)
1
Netherlands
101907
New Zealand
105062
Nigeria
1677797685
Norway
1
Pakistan
104102
Philippines
119713
Poland
1
Portugal
21630
Romania
1
Serbia
1021398
Singapore
-30452507
South Africa
79438
South Korea
1677797698
Spain
1
Sweden
213556
Switzerland
1957150277
Taiwan
702402348
Tanzania
1
Thailand
173660
Turkey
-2132507179
Ukraine
1944721498
United Kingdom
1944721497
United States
1677797701
Unknown Country
-30452500
Vietnam
1282213417
Downloads
Australia
1
Austria
-30452501
Belgium
1
Brazil
702402349
Canada
1677797687
China
1548300988
Curaçao
1
Czechia
1518105625
Denmark
1
Egypt
-2132507184
Ethiopia
1518105624
Finland
75503
France
-770049632
Germany
1677797696
Hong Kong SAR China
1282213401
Hungary
259708535
India
-30452494
Indonesia
-2132507187
Iran
31326
Iraq
1
Ireland
-452451742
Italy
1677797693
Japan
1
Kenya
127900
Lithuania
1095813208
Malaysia
1282213415
Morocco
1548300995
Netherlands
153082
Nigeria
1
Pakistan
1
Peru
1
Philippines
1282213412
Poland
1
Portugal
1
Romania
-2132507173
Serbia
297580710
Singapore
-30452487
South Africa
1
South Korea
145362
Spain
1
Sri Lanka
1677797683
Sweden
1
Switzerland
1282213401
Taiwan
1
Turkey
-2132507178
Uganda
1
Ukraine
1944721496
United Arab Emirates
-1373309918
United Kingdom
1677797700
United States
1677797702
Unknown Country
168515
Vietnam
1518105615
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Gedas_Baranauskas_mmi_3_2020.pdf | 618.82 kB | Adobe PDF | -1249580041 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.