Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79976
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Education Management: Impact of Emotional Intelligence and Demographic Variables on Occupational Stress among University Teachers
Other Titles Інновації в управлінні освітою: вплив емоційного інтелекту та демографічних факторів на рівень стресостійкості викладачів університету
Authors Rehman, Anis
ORCID
Keywords емоційний інтелект (EI)
професійний стрес
робоче перевантаження
управління стресом
організація
Emotional Intelligence (EI)
occupational stress
work overload
stress management
organization
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79976
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Rehman, A. (2020). Innovations in Education Management: Impact of Emotional Intelligence and Demographic Variables on Occupational Stress among University Teachers. Marketing and Management of Innovations, 3, 170-180. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-12
Abstract У статті висвітлено особливості управління емоційним інтелектом у сучасних ринкових умовах. Автором визначено вплив емоційного інтелекту на швидкість та ефективність вирішення внутрішніх (конфлікти, психологічна поведінка в колективі, лідерство та мотивація) та зовнішніх проблем організації (управління взаємовідносинами із клієнтами, лояльність до бренду, корпоративна соціальна відповідальність). Головною метою статті є визначення взаємозв’язку між рівнем професійного стресу та емоційним інтелектом, а також оцінювання впливу демографічних змінних (вік, стать, досвід роботи) на рівень професійного стресу. Вихідні данні для дослідження сформовано на основі простої випадкової вибірки педагогічного персоналу та інших працівників навчальних закладів штату Уттар-Прадеш, Індія. Практичну реалізацію усіх етапів дослідження здійснено з використанням програмного забезпечення SPSS 21. Методологію дослідження засновано на статистичних методах кореляції, U-критерію Манна-Уітні та тесту Крускала-Уолліса. Отримані результати свідчать про статистично значущу залежність між емоційним інтелектом та рівнем стресостійкості на роботі. Встановлено, що рівень сприйняття стресу залежить від статі, віку та професійного стажу. Автор відмітив, що у жінок та працівників старше сорока років, рівень чутливість до стресу на роботі є вищим. Встановлено, що працівники з професійним стажем понад тридцять років мають найвищий рівень чутливості до професійного стресу. У зв’язку з цим, у статті зазначено, що з метою мінімізації тригерів стресу серед жінок, керівництву необхідно забезпечити сприятливі умови праці та позитивний психологічний клімат. Враховуючи отримані результати, автором доведено необхідність забезпечення психологічної підтримки працівників старше сорока років та зі стажем понад тридцять років з метою зниження рівня стресу, а також підвищення рівня продуктивності праці. Результати дослідження збагачують теоретичні напрацювання щодо дослідження взаємозв’язку між емоційним інтелектом, демографічними змінними та рівнем професійного стресу. Крім цього, результати дослідження можуть бути корисними керівництву організацій при розробленні стратегії підвищення ефективності діяльності організації.
Today emotional intelligence is increasingly relevant to the success of management as well as employees in every respect, be it internal issues like conflict resolution, group dynamics, leadership and motivation or the external issues like customer relationship management, brand loyalty and corporate social responsibility (CSR). There is limited research on the impact of emotional intelligence on job stress and workplace conduct. The objective of the article is to understand the relationship between occupational stress and emotional intelligence. It also attempts to study the impact of some demographic variables (gender, age, work experience) on occupational stress. Simple random sampling was used to collect data from teaching and non-teaching staff working in universities and educational institutions in Uttar Pradesh, India. SPSS 21 was used for data analysis using statistical tools like correlation, MannWhitney and Kruskal Wallis tests. Results show a significant relationship between emotional intelligence and occupational stress. The female employees were found to have greater stress levels as compared to their male counterparts. Age is found to have an impact on occupational stress of university teachers. The employees in their forties were found to have higher stress levels than younger employees. Work experience is also found to have an impact on occupational stress of university teachers. It was observed that employees with a work experience of more than 30 years have maximum levels of occupational stress. Based on the findings of this study, the managers should take special measures to take care of female employees and minimize factors which lead to their stress. The policies and work culture of the organization should create a conducive ambience for female employees. The organization should provide support and counselling to employees in their forties to sort out their stress-related issues which would eventually enhance their productivity. The employees with a work experience of more than 30 years (usually older ones) should get support and any stress-causing issues such as post-retirement benefits should be explained and clarified. This study adds to the current body of knowledge from a theoretical perspective. It enriches the understanding of the relationship between emotional intelligence, demographic variables and occupational stress. The top management of the organization can enhance their organization’s effectiveness by learning from the findings of this study.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1158768987
Australia Australia
9930
Belgium Belgium
1390594515
Brazil Brazil
1533653764
Canada Canada
1622270898
China China
897948453
Colombia Colombia
1622270897
Egypt Egypt
305897393
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1
Germany Germany
1383009263
Greece Greece
109662
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1622270901
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
1
Iraq Iraq
9922
Ireland Ireland
189317
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
305897389
Jordan Jordan
98710949
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
197421897
Malaysia Malaysia
1593418388
Namibia Namibia
1
Netherlands Netherlands
929
Nigeria Nigeria
1533653765
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1390594513
Peru Peru
106649
Philippines Philippines
150878
Poland Poland
113133
Portugal Portugal
1
Russia Russia
932
Saudi Arabia Saudi Arabia
77731
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
29013
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1665770337
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
530713072
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
49030
United States United States
-465317085
Unknown Country Unknown Country
-1518554442
Vietnam Vietnam
897948457

Downloads

Australia Australia
1
Bahrain Bahrain
1390594519
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1390594516
China China
1158768992
Colombia Colombia
1
Egypt Egypt
1622270894
France France
1158768985
Germany Germany
1158768986
Ghana Ghana
53382
Greece Greece
9932
India India
305897388
Ireland Ireland
41407
Japan Japan
1969904433
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
185421
Mexico Mexico
1
Mongolia Mongolia
1
Namibia Namibia
1
Nigeria Nigeria
897948452
Peru Peru
219298
Philippines Philippines
190781
Portugal Portugal
1390594514
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
-465317083
South Africa South Africa
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1390594512
Sri Lanka Sri Lanka
1665770328
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
117370
United Kingdom United Kingdom
168098
United States United States
-465317084
Unknown Country Unknown Country
-465317089
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Anis_ur_Rehman__mmi_3_2020.pdf 488.46 kB Adobe PDF 1220609078

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.