Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79980
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Tourism Management in Azerbaijan Under Sustainable Development: Impact of COVID-19 |
Other Titles |
Менеджмент туризму Азербайджану в рамках концепції сталого розвитку: вплив COVID-19 |
Authors |
Rahmanov, F.
Aliyeva, R. Rosokhata, Anna Serhiivna Letunovska, Nataliia Yevhenivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-6944-1515 http://orcid.org/0000-0001-8207-9178 |
Keywords |
туризм Азербайджану цілі сталого розвитку вплив COVID-19 соціальні аспекти туризму вибір туристів рестарт туризму здоров’я громадян tourism sustainable development goals COVID-19 impact social aspects of tourism tourist choice restart of tourism health of citizens |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/79980 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Rahmanov, F., Aliyeva, R., Rosokhata, A., & Letunovska, N. (2020). Tourism Management in Azerbaijan Under Sustainable Development: Impact of COVID-19. Marketing and Management of Innovations, 3, 195-207. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-14 |
Abstract |
Стаття присвячена розгляду актуального питання 2020 року щодо впливу пандемії Covid-19 на туристичну галузь світу,загалом, та Азербайджану,зокрема. У роботі визначено шляхи виходу з кризи за умови дотримання цілей сталого розвитку. Основною метою дослідження є формування рекомендацій щодо нівелювання негативних наслідків Covіd-19 у туристичній галузі Азербайджану, за умови дотримання цілей сталого розвитку. Систематизація наукових напрацювань з означеної проблематики засвідчила, що питання маркетингу туризму в кризових умовах є завжди складним та багатогранним питанням. Автори зазначили, що розвиток туристичної сфери сприяє нівелюванню та вирішенню проблем в інших сферах економіки приймаючих країн. У статті представлена динаміка глобального розвитку
туристичної галузі та групи країн Middle East, до якої входить Азербайджан. Проведено порівняльний аналіз основних кількісних показників розвитку туризму Азербайджану, сусідніх країн та України. Актуальність даного дослідження полягає в тому, що для ефективного та планомірного рестарту туристичної діяльності після завершення карантинних заходів, необхідною умовою є розуміння вподобань, запитів та побоювань споживачів щодо туристичних послуг. У ході роботи проведено маркетингове соціологічне дослідження громадян Азербайджану з метою визначення потенційного
впливу COVID-19 на туристичну галузь. Опитування проведено 13-21 квітня 2020 колективом дослідників з Університету Нортгемптона (Великобританія), Національного інституту геофізики, геодезії та географії Болгарської академії наук, Університету національної та світової економіки (Болгарія). За отриманими результатами визначено основні запити громадян Азербайджану при рестарті туризму в країні. У статті проаналізовано цілі сталого розвитку, анонсовані згідно з Резолюцією, прийнятою Генеральною асамблеєю ООН 25 вересня 2015 року та такі, що стають максимально актуальними у розрізі подій 2020 року та є викликом для сучасного суспільства,загалом, та Азербайджану, зокрема. Враховуючи отримані результати, у роботі сформовано рекомендації щодо рестарту туристичної галузі Азербайджану за умови дотримання та реалізації цілей сталого розвитку. Результати даного дослідження можуть бути корисними для управлінських інституцій Азербайджану та країн, туристична галузь яких мала динамічний та стрімкий
розвиток впродовж останніх декількох років, а також для представників індустрії туризму Азербайджану, які формують її інфраструктуру на національному, регіональному та місцевому рівнях. The article is devoted to the current issue of 2020 on the impact of the COVID-19 pandemic on the tourism industry in general, Azerbaijan in particular, and overcoming this crisis, taking into account the main aspects and goals of sustainable development. The primary purpose of the article is to form recommendations for compliance with the goals of sustainable development in the tourism industry of Azerbaijan with the levelling of events caused by the influence of COVID-19. A review of the scientific literature concluded that the issue of tourism marketing in crisis conditions is always complicated and multifaceted. The development of the tourism sector is a positive change for the host countries, which helps to solve problems in other areas of the economy. The article presents the dynamics of development of the tourism industry in recent years in the world, in the group of Middle East countries, which respectively includes Azerbaijan. The leading quantitative indicators of tourism development in Azerbaijan, neighbouring countries, and Ukraine were compared. The relevance of this study is that a systematic restart of the tourism sector after the end of quarantine measures is a necessary condition to take into account all the preferences, requests, and concerns of citizens who are direct participants in the economic component of tourism. During the preparation of the material, a marketing survey of Azerbaijani citizens was conducted to study the potential impact of COVID-19 on the tourism industry. The survey was conducted on April 13-21, 2020, by a team of researchers from the University of Northampton (UK), the National Institute of Geophysics, Geodesy and Geography at Bulgarian Academy of Sciences, University of National and World Economy (Bulgaria). The article highlights the main results of this study, based on which the critical inquiries of Azerbaijani citizens regarding the restart of tourism in the country were formed. The analytical method of the article analyzes the goals of sustainable development, announced following the Resolution adopted by the UN General Assembly on September 25, and which become most relevant in the context of 2020 and are a challenge for modern society and Azerbaijan in particular. As a result of this study, recommendations were made to restart the tourism sector in Azerbaijan, given compliance with and implementation of sustainable development goals. The results of this study can be useful for the governing institutions of Azerbaijan and other countries in which the tourism industry has developed dynamically and rapidly over the past few years. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Argentina
1
Armenia
1
Australia
-1891524825
Austria
57717512
Azerbaijan
81400624
Bangladesh
1477958034
Belarus
1
Belgium
176037
Botswana
217588
Brazil
1
Bulgaria
1476242626
Canada
1071771320
China
147473
Colombia
928729339
Croatia
-2024319115
Cuba
1
Czechia
1435505272
Egypt
1
Fiji
109439
Finland
1
France
161901749
Georgia
155568
Germany
-1429881166
Ghana
202041
Greece
7987099
Hong Kong SAR China
1475339996
Hungary
1477958013
India
1179678905
Indonesia
81400627
Iran
60095
Iraq
1
Ireland
795906004
Israel
1
Italy
1
Jamaica
1
Japan
584576664
Jordan
145196
Kazakhstan
928729348
Kenya
955083284
Laos
1
Lebanon
24449
Lesotho
1
Lithuania
57717536
Macao SAR China
112075
Malaysia
1198976026
Mauritius
149212
Mexico
206100
Montenegro
1
Morocco
94017
Myanmar (Burma)
1
Namibia
366677525
Nepal
163821
Netherlands
147705144
New Zealand
188300
Nigeria
1
North Macedonia
1
Norway
46795
Oman
75392
Pakistan
59670
Peru
-1429881165
Philippines
-1429881170
Poland
116108
Portugal
1477958017
Romania
-1246969204
Russia
159862
Saudi Arabia
-1246969222
Serbia
1
Singapore
484683287
Slovakia
1477958026
Slovenia
45908
South Africa
-1637811857
South Korea
123952
Spain
127303873
Sri Lanka
113022
Suriname
1
Sweden
62060448
Switzerland
47119
Taiwan
194941
Tanzania
1
Thailand
73793
Tunisia
175045
Turkey
1816287365
Uganda
1
Ukraine
127303874
United Arab Emirates
70450
United Kingdom
-130218703
United States
-1429881163
Unknown Country
494404129
Uzbekistan
1477958037
Vietnam
-22403755
Yemen
1
Zimbabwe
1
Downloads
Albania
1
Algeria
1
Azerbaijan
532233350
Bangladesh
247716234
Bhutan
1
Botswana
1
Bulgaria
865326572
Canada
142521
China
532233353
Croatia
162511
Czechia
1435505271
Denmark
1
Egypt
1
Estonia
1
Fiji
24402
France
366677519
Georgia
1
Germany
1476242627
Ghana
193919
Greece
83143
Hong Kong SAR China
81400625
Hungary
237692732
Iceland
1
India
1198976026
Indonesia
955083281
Iran
366677527
Ireland
237692747
Italy
1
Jamaica
865326522
Japan
684470042
Jordan
1908
Kenya
168766
Lebanon
1476242630
Lesotho
1476242629
Lithuania
1
Macao SAR China
196361
Malawi
1
Malaysia
-1891524822
Mauritius
194767
Mexico
161866
Morocco
1
Nepal
-1246969232
Netherlands
865326588
New Zealand
1
Nigeria
118221
North Macedonia
549042782
Oman
1
Pakistan
738227058
Philippines
-1429881169
Poland
43391
Portugal
1
Qatar
1
Romania
214529
Saudi Arabia
70280272
Serbia
1
Singapore
748048540
Slovakia
1477958010
South Africa
-1637811858
South Korea
1179678908
Spain
220240
Sri Lanka
68002
Switzerland
35640
Taiwan
147705142
Tanzania
366677526
Thailand
197348
Togo
1
Tunisia
105076
Turkey
1816287364
Uganda
1
Ukraine
316418164
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1506359134
United States
81400623
Unknown Country
494404130
Uzbekistan
1
Vietnam
173191
Zimbabwe
-2024319110
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Rahmanov_mmi_3_2020.pdf | 800.78 kB | Adobe PDF | -2014315623 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.