Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80041
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Stakeholders of Green Competitiveness: Innovative Approaches for Creating Communicative System |
Other Titles |
Стейкхолдери зеленої конкурентоспроможності: інноваційні підходи в створенні комунікаційних систем |
Authors |
Chygryn, Olena Yuriivna
![]() Bilan, Yurii Valentynovych ![]() Kwilinski, A. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-4007-3728 http://orcid.org/0000-0003-0268-009X |
Keywords |
стейкхолдер зелена конкурентоспроможність взаємодія партнерство стейкхолдерів оцінка stakeholder green competitiveness interaction stakeholder partnership assessment |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80041 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Chygryn, O., Bilan, Y., & Kwilinski, A. (2020). Stakeholders of Green Competitiveness: Innovative Approaches for Creating Communicative System. Marketing and Management of Innovations, 3, 358-370. https://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-26 |
Abstract |
Діяльність та взаємодія стейкхолдерів розвитку та просування зеленої конкурентоспроможності підприємств є актуальними сьогодні і відіграють важливу роль для створення конкурентних переваг підприємств на ринку. Систематизація літературних джерел доводить, що економічна діяльність характеризується специфічними взаємовідносинами між широким колом зацікавлених сторін. При цьому ефективна комунікативна система може принести потенційну вигоду всім сторонам. Авторами відмічено, що у даному випадку самі стейкхолдери мають власні конкретні очікування щодо різних аспектів
функціонування підприємств: організаційних, економічних, соціальних, екологічних тощо. Основною метою статті є формування передумов для побудови системи комунікації зі стейкхолдерами для просування зеленої конкурентоспроможності підприємств та оцінки зацікавленими сторонами наслідків діяльності компаній. В роботі використовуються наукові методи, засновані на логічному узагальненні та науковій абстракції для систематизації передумов формування системи комунікацій зелених конкурентних стейкхолдерів; типологзації стейкхолдерів зеленої конкурентоспроможності; формально-логічний для визначення детермінант та принципів ефективної співпраці зацікавлених сторін зеленої конкурентоспроможності. Для дослідження оцінки зацікавленими сторонами ефектів зеленої конкурентоспроможності було проведено багатовимірний аналіз масштабування та оцінено п’ять вимірів отриманих ефектів: задоволеність споживачів зеленими товарами; ефективність виробництва зелених товарів; якість зелених товарів та чисте виробництво; інституційне партнерство; вплив громади. Для масштабування відповідей в ході опитування використовувалася семибальна психометрична шкала Лікерта. Загальне опитування проводиться на основі даних п’яти країн: України, Польщі, Румунії, Словенії, Чехії та включає результати опитування 1236 стейкхолдерів. Результати оцінки показують, що у всіх групах (внутрішніх та зовнішніх) стейкхолдерів, працівники підприємств оцінюють результати
екологічних стратегій як "успішні" – 22,3% та громади, з іншої групи, – 7,45%. Висновки стейкхолдерів є практично ідентичними. Таким чином, це свідчить про те, що процеси екологізації комунікацій із зацікавленими сторонами стають ширшими та залучають більше учасників. Результати дослідження створюють передумови для вдосконалення системи взаємодії зацікавлених сторін зеленої конкурентоспроможності. The issue of stakeholder activity and collaboration for developing and promoting the green competitiveness of enterprises are nowadays relevant and play a significant role in creating competitive advantages. Systematization literary sources prove that economic activity is characterizing by specific relationships between a wide set of stakeholders, the effective communicative system can bring potential benefits to all parties and stakeholders have specific expectations regarding various aspects of the enterprises’ operation: organizational, economic, social, environmental etc. The main objective of the article is creating the preconditions for building the stakeholder communication system for promoting the green competitiveness of the company and assessing by stakeholders the results of companies’ activity. The paper used scientific methods are based on logical generalization and scientific abstraction for systematizing the prerequisites for the formation of a system of communications of green competitive stakeholders; typology of green competitiveness stakeholders; formal-logical for determining the determinants and principles of effective collaboration of stakeholders of green competitiveness. For investigating the stakeholders’ assessment of the green competitiveness effects was undertaken Multidimensional scaling analysis and were estimated five outcome dimensions: consumer satisfaction in green goods; efficiency of green goods production; green goods quality and cleaner production; institutional partnership; community impact. For scaling responses in survey research was used a seven-point psychometric Likert scale. A general questioning is provided for five countries: Ukraine, Poland, Romania, Slovenia, Czech Republic, and include the results of the survey the 1236 stakeholders. The results of the assessment showed that in all groups (internal and external) of stakeholder, the employees assessed results of the environmental strategies as "success" – 22,3% and community from another group – 7,45%. The stakeholder opinion is the same. That is evidence that the processes of greening stakeholder’s communication are becoming wider and involve more participants. The result of the research creates the background for improving the system of green competitiveness stakeholder interaction. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

156005

273750363

2105848861

1

162324

58637

-1243806573

1

273750355

1

724707854

625798942

1

1

40874993

99954

-1243806579

1

805398293

7021

-885824566

625798954

-1243806564

-2145561928

-2059443444

-2059443418

1186863173

1

1

625798994

1

273750364

273750318

273750367

58439949

40874936

1

187230

1

40875012

-1820398049

134974

273750319

1

1

150247

1

1186863188

273750341

66202

-205255182

1

236543716

1

1

625798905

273750314

-1820398050

273750361

34018

1

273750337

1

625798890

-885824581

625798911

625798965

1

39500003

7006

126065

1880552121

985403739

273750336

1823952452

-205255168

273750354

58439961

236543680

625798894

1

236543711

236543673

273750340

156497

273750342

599451447

1

-885824585

625798979

625798936

207477

273750359

273750365

54135663

625798970

1

154294
Downloads

-1820398045

1

625798972

40875007

-639807012

1

985403749

34761

273750369

-885824591

1215090974

40874945

1

1

40875022

1215090975

1215090976

137684

-205255171

1

273750343

273750315

58439954

58439964

236543620

164474

-1243806557

1826942173

1

273750335

1

-1820398058

805398343

805398359

40875006

1

625798939

1

273750338

1

273750370

625798912

1

985403750

6974

1

-319813238

1

625798932

236543723

1880552116

1371886513

40874915

1

1

1826942169

193072

1

214264

1823952489

80892

625798919

-639807012

625798949

273750345

273750371

273750366

1

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Chygryn_mmi_3_2020.pdf | 681.91 kB | Adobe PDF | -1784105212 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.