Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis |
Other Titles |
Інтернет речей та маркетинг: бібліографічний аналіз |
Authors |
Miskiewicz, R.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект великі дані цифрова економіка кіберфізичні системи Індустрія 4.0 Інтернет речей економіка знань artificial intelligence big data digital economy cyber-physical systems Industry 4.0 Internet of things knowledge economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Miskiewicz, R. (2020). Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 371-381. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-27 |
Abstract |
Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки.
Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3)
Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей. Systematization of scientific treatizes and approaches for investigating the issue of penetration of the Internet of Things into life indicates that the researchers have contributed significantly to enrich this theme of investigation. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of transforming the marketing processes under the rapid growth of the Internet of Things. The primary purpose of this study is to investigate the structure and dynamic of scientific publications devoted to the issues of IoT development from the marketing point of view. The research hypothesis is analysis background on investigating the problems in the relationship between the IoT and marketing is presented in the high-reliable database Scopus till 2020. The research object is the pool of scientific publications indexed in the Scopus database by the keywords "Internet of Things" and "Marketing". The search of publications was conducted in the article titles, abstracts and keywords. This study involved data from 2008 to 2020, published in different subject areas. The selected publications were visualized using the tools of software VOSviewer and Scopus. Thus, the bibliometric analysis of publications allowed demonstrating the publication activity dynamic, highlight the most impact articles and reliable journals, as well as to visualize the keyword co-occurrences in the papers and co-authorship between countries. The obtained results indicated the relevance of future investigations on financial and personal data cybersecurity, data governance, smart manufacturing, sustainable growth, augmented reality, artificial neural network, etc. The analysis of scientific collaboration allowed noticing the strong relationship between researchers from the USA, Hong Kong and EU countries; China, Japan, Malaysia Vietnam, Taiwan, Indonesia, etc.; South America and European countries and Israel; among the Post-Soviet countries, Australia and Thailand. Therefore, this study is expected to enhance the scientific contributions to investigating the marketing capacities from IoT development. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1050476223

1751218705

382827218

1

66682465

141146557

141146561

1

-636639363

1

82507

1423778078

1703871990

-266374221

1575940521

1

1510612114

1

1

1309677452

59019

1751218723

1

1

1

1703871983

1751218700

76919045

127616

1751218722

933819737

-1745120982

1751218704

1751218713

1751218689

933819764

1172414801

-636639369

66682470

1

-636639365

123765

40522

33909

1

1

987356210

1385729586

34925

141146523

933819739

1

212266

-2018706102

1

1

197917

1703871918

69206

168918

172493

1751218715

1

77513

66682462

1423778090

-1939610008

933819747

22648

66682463

991162102

-938222009

1

114878

183429

1575940548

1751218709

205224

181089

185751

1703871986

95858

991162082

86774

1703871979

1703871931

118704

-1939610007

1751218724

-405065600

1

933819769

1
Downloads

177150

1

1575940537

745085595

38468

1

1

1

991162069

174445

174973

1

65375

1

1751218702

1

-2018706104

1

204978

933819742

190965

1385729607

475128395

198489

35267

933819728

1

1751218721

1751218714

933819733

139511

933819726

1629974445

66682471

-636639364

1

1

1510612161

1

1385729629

1

933819753

1751218716

-2018706101

210340

1

1

382827255

933819732

1510612125

86461

933819751

1888478794

745085592

1751218718

140832

213951

1510612093

1

145417

198710

41448

1751218710

231179292

179146

1

1751218687

987356155

-636639367

1703871935

1300567238

382827219

107749

1751218711

-405065599

1703871988
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Miskiewicz_mmi_3_2020.pdf | 466.74 kB | Adobe PDF | -1707916068 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.