Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis |
Other Titles |
Інтернет речей та маркетинг: бібліографічний аналіз |
Authors |
Miskiewicz, R.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект великі дані цифрова економіка кіберфізичні системи Індустрія 4.0 Інтернет речей економіка знань artificial intelligence big data digital economy cyber-physical systems Industry 4.0 Internet of things knowledge economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80042 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Miskiewicz, R. (2020). Internet of Things in Marketing: Bibliometric Analysis. Marketing and Management of Innovations, 3, 371-381. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.3-27 |
Abstract |
Систематизація наукових джерел та підходів щодо дослідження особливостей стрімкого проникнення Інтернету речей в життя свідчить про значний внесок науковців у вирішення даного питання. У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо особливостей трансформації маркетингових процесів в умовах швидкого розвитку Інтернету речей. Головною метою дослідження є аналіз структури та динаміки наукових публікацій, присвячених тематиці розвитку Інтернету речей з маркетингової точки зору. Гіпотеза дослідження полягає в аналізі наукового доробку, представленого у базі даних Scopus, щодо взаємозв'язку між розвитком Інтернету речей та маркетингом. Об'єктом дослідження є низка наукових публікацій в різних предметних областях, які індексуються у базі даних Scopus за ключовими словами "Internet of Things" та "Marketing". Пошук ключових слів здійснено у заголовках статей, їх анотаціях та ключових словах. Періодом дослідження обрано 2008-2020 роки.
Практична реалізація усіх етапів даного дослідження здійснена за допомогою інструментарію програмного забезпечення VOSviewer та Scopus. У ході емпіричного аналізу визначено динаміку публікаційної активності, висвітлено найбільш впливові статті та журнали з означеної тематики. Відповідно до мети дослідження проведено бібліометричний аналіз обраних публікацій за критеріями спільної появи ключових слів та співавторства за країнами. Отримані результати дозволили зробити висновок про актуальність подальших досліджень питань щодо кібербезпеки фінансових та персональних даних, управління даними, смарт-виробництва, сталого розвитку, доповненої реальності, штучної нейронної мережі тощо. Результатами бібліометричного аналізу свідчать про тісну співпрацю між науковцями з 1) США, Гонконгу та ЄС; 2) Китаю, Японії, Малайзії, В’єтнаму, Тайвані, Індонезії тощо; 3)
Південної Америки, Ізраїлю та країн Европи; 4) Австралії та Таїланду та пострадянських країн. Автори зазначили, що результати проведеного дослідження мають науковий внесок у подальший розвиток маркетингових процесів під впливом Інтернету речей. Systematization of scientific treatizes and approaches for investigating the issue of penetration of the Internet of Things into life indicates that the researchers have contributed significantly to enrich this theme of investigation. This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issue of transforming the marketing processes under the rapid growth of the Internet of Things. The primary purpose of this study is to investigate the structure and dynamic of scientific publications devoted to the issues of IoT development from the marketing point of view. The research hypothesis is analysis background on investigating the problems in the relationship between the IoT and marketing is presented in the high-reliable database Scopus till 2020. The research object is the pool of scientific publications indexed in the Scopus database by the keywords "Internet of Things" and "Marketing". The search of publications was conducted in the article titles, abstracts and keywords. This study involved data from 2008 to 2020, published in different subject areas. The selected publications were visualized using the tools of software VOSviewer and Scopus. Thus, the bibliometric analysis of publications allowed demonstrating the publication activity dynamic, highlight the most impact articles and reliable journals, as well as to visualize the keyword co-occurrences in the papers and co-authorship between countries. The obtained results indicated the relevance of future investigations on financial and personal data cybersecurity, data governance, smart manufacturing, sustainable growth, augmented reality, artificial neural network, etc. The analysis of scientific collaboration allowed noticing the strong relationship between researchers from the USA, Hong Kong and EU countries; China, Japan, Malaysia Vietnam, Taiwan, Indonesia, etc.; South America and European countries and Israel; among the Post-Soviet countries, Australia and Thailand. Therefore, this study is expected to enhance the scientific contributions to investigating the marketing capacities from IoT development. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Argentina
1050476223
Australia
1751218705
Austria
382827218
Azerbaijan
1
Bangladesh
66682465
Belgium
141146557
Bosnia & Herzegovina
141146561
Botswana
1
Brazil
-636639363
Brunei
1
Bulgaria
82507
Canada
1423778078
Chile
1703871990
China
-266374221
Colombia
1575940521
Croatia
1
Cyprus
1510612114
Czechia
1
Denmark
1
Ecuador
1309677452
Egypt
59019
El Salvador
1751218723
Estonia
1
Eswatini
1
Ethiopia
1
Finland
1703871983
France
1751218700
Germany
76919045
Ghana
127616
Greece
1751218722
Hong Kong SAR China
933819737
Hungary
-1745120982
India
1751218704
Indonesia
1751218713
Iran
1751218689
Iraq
933819764
Ireland
1172414801
Israel
-636639369
Italy
66682470
Jamaica
1
Japan
-636639365
Jordan
123765
Kazakhstan
40522
Kenya
33909
Kuwait
1
Latvia
1
Libya
987356210
Lithuania
1385729586
Luxembourg
34925
Macao SAR China
141146523
Malaysia
933819739
Mauritius
1
Mexico
212266
Morocco
-2018706102
Myanmar (Burma)
1
Nepal
1
Netherlands
197917
New Zealand
1703871918
Nigeria
69206
Norway
168918
Oman
172493
Pakistan
1751218715
Panama
1
Peru
77513
Philippines
66682462
Poland
1423778090
Portugal
-1939610008
Romania
933819747
Russia
22648
Saudi Arabia
66682463
Serbia
991162102
Singapore
-938222009
Slovakia
1
Slovenia
114878
South Africa
183429
South Korea
1575940548
Spain
1751218709
Sri Lanka
205224
Sweden
181089
Switzerland
185751
Taiwan
1703871986
Tanzania
95858
Thailand
991162082
Tunisia
86774
Turkey
1703871979
Ukraine
1703871931
United Arab Emirates
118704
United Kingdom
-1939610007
United States
1751218724
Unknown Country
509356240
Uzbekistan
1
Vietnam
933819769
Yemen
1
Downloads
Algeria
177150
Argentina
1
Australia
1575940537
Austria
745085595
Bahrain
38468
Bangladesh
1
Belgium
1
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
991162069
Brazil
174445
Brunei
174973
Bulgaria
1
Canada
65375
Chile
1
China
1751218702
Colombia
1
Croatia
-2018706104
Cyprus
1
Czechia
204978
Egypt
933819742
Finland
190965
France
1385729607
Germany
475128395
Ghana
198489
Greece
35267
Hong Kong SAR China
933819728
Hungary
1
India
1751218721
Indonesia
1751218714
Iran
933819733
Iraq
139511
Ireland
933819726
Israel
1629974445
Italy
66682471
Japan
-636639364
Jordan
1
Kazakhstan
1
Kenya
1510612161
Libya
1
Lithuania
1385729629
Macao SAR China
1
Malaysia
933819753
Mexico
1751218716
Morocco
-2018706101
Netherlands
210340
New Zealand
1
Nigeria
1
Norway
382827255
Pakistan
933819732
Peru
1510612125
Philippines
86461
Poland
933819751
Portugal
1888478794
Qatar
745085592
Romania
1751218718
Russia
140832
Saudi Arabia
213951
Serbia
1510612093
Singapore
1
Slovenia
145417
South Africa
198710
South Korea
41448
Spain
1751218710
Sri Lanka
231179292
Sweden
179146
Switzerland
1
Taiwan
1751218687
Thailand
987356155
Tunisia
-636639367
Turkey
1703871935
Ukraine
1300567238
United Arab Emirates
382827219
United Kingdom
107749
United States
1751218711
Unknown Country
966567161
Vietnam
1703871988
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Miskiewicz_mmi_3_2020.pdf | 466.74 kB | Adobe PDF | -336283308 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.