Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80195
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Поточний стан франчайзингу в Україні та у світі
Other Titles Текущее состояние франчайзинга в Украине и в мире
Current State of Franchising in Ukraine and in the World
Authors Zaitsev, Oleksandr Vasylovych  
Кордас, А.Р.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8292-4079
Keywords франчайзинг
franchising
франшиза
franchising
франчайзер
franchisees
торгова марка
торговый знак
trademark
роялті
роялти
royalties
бізнес
бизнес
business
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80195
Publisher Чернігівський національний технологічний університет
License Copyright not evaluated
Citation Зайцев О.В. Поточний стан франчайзингу в Україні та у світі. / О.В. Зайцев, А.Р. Кордас // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2020. – № 1 (21). – С. 53-62. – DOI: 10.25140/2411-5215-2020-1(21)-53-62.
Abstract У статті розкрито сутність франчайзингу, досліджено його сучасний стан в Україні та світі. Франчайзинг – це один із інструментів розвитку бізнесу, який довго й ефективно «працює» в розвинених економіках. У статті представлено результати дослідження, спрямованого на огляд рівня бізнесу на основі договорів франчайзингу та різних аспектів ведення такої комерційної діяльності. Франчайзинг розглядається як вид підприємницької діяльності, який має свої переваги перед іншими видами бізнесу. Саме ці переваги повинні зацікавити підприємців займатися бізнесом на основі придбання франшизи. У розвинених економіках франчайзинг – це один із найпопулярніших та надійних способів ведення бізнесу, але в Україні він ще не отримав належного розвитку, про що свідчить дослідження, на підставі якого можна зазначити, що значна частина підприємців недостатньо поінформовані про цю форму бізнесу. В умовах гострого дефіциту фінансування як основного, так і оборотного капіталу підприємств в Україні саме франчайзинг дозволяє створювати досить швидко зростаючий бізнес на досить вигідних умовах як для франчайзингової компанії, так і для покупців франшизи.
В статье раскрывается суть франчайзинга, изучается его текущее состояние в Украине и в мире. Франчайзинг представляет собой один из инструментов развития бизнеса, который давно и эффективно «работает» в развитых экономиках. В статье приводятся результаты исследования, направленного на обзор уровня бизнеса на основе договоров франчайзинга и о различных аспектах ведения такой коммерческой деятельности. Франчайзинг рассматривается как разновидность предпринимательской деятельности, которая имеет ряд преимуществ над другими видами бизнеса. Именно эти преимущества должны заинтересовать предпринимателей заниматься бизнесом, основанным на покупке франшизы. В развитых экономиках франчайзинг является одним из самых популярных и надежных способов ведения бизнеса, но в Украине он еще не получил должного развития, о чем свидетельствует проведенное исследование, на основе которого можно отметить, что значительная часть предпринимателей не достаточно информирована о такой форме бизнеса. В условиях острого дефицита финансирования, как основного, так и оборотного капитала предприятий в Украине именно франчайзинг позволяет создавать достаточно быстро растущий бизнес на довольно выгодных условиях как для франчайзинговой компании, так и для приобретателей франшизы.
The article reveals the essence of franchising, examines its current state in Ukraine and in the world. Franchising is one of the tools for business development, which has long and effectively «works» in developed economies. The article presents the results of a study aimed at reviewing the level of business based on franchising greements and on various aspects of conducting such commercial activities. Franchising is considered as a kind of entrepreneurial activity, which has a number of advantages over other types of business. It is these advantages that should interest entrepreneurs to engage in business based on the purchase of a franchise. In developed economies, franchising is one of the most popular and reliable ways of doing business, but in Ukraine it has not yet received proper development, as evidenced by the study, on the basis of which it can be noted that a significant part of entrepreneurs are not sufficiently informed about this form of business. In the conditions of an acute shortage of financing, both the main and the working capital of enterprises in Ukraine, it is franchising that allows you to create a fairly fast-growing business on fairly favourable terms both for the franchise company and for franchise purchasers.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

China China
7815
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
Finland Finland
1
France France
1
Germany Germany
4084499
Greece Greece
38664
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1289924
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
410
Slovenia Slovenia
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
169315272
United Kingdom United Kingdom
84657637
United States United States
-1669984522
Unknown Country Unknown Country
-1241275022

Downloads

Belgium Belgium
-1669984521
China China
20793903
Czechia Czechia
481435268
Estonia Estonia
1
Finland Finland
4084497
France France
1338854269
Germany Germany
1338854270
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
481435267
Singapore Singapore
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
910144773
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
-2098694028
United Kingdom United Kingdom
4084495
United States United States
-1669984523
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Zaitsev_finansuvannia.pdf 1.8 MB Adobe PDF -858976322

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.