Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80709
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Оцінювання динамічної стійкості ринкової позиції промислових підприємств в контексті стратегічних засад маркетингових досліджень
Other Titles Evaluation of market position dynamic stability of industrial enterprises in the context of strategic marketing research
Authors Vasylieva, Tetiana Anatoliivna  
Пересадько, Г.О.
ORCID http://orcid.org/0000-0003-0635-7978
Keywords ринкова позиція
market position
динамічна стійкість
dynamic stability
конкурентна перевага
competitive advantage
промислове підприємство
industrial enterprise
маркетингові дослідження
marketing research
Type Article
Date of Issue 2016
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80709
Publisher Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського
License Copyright not evaluated
Citation Васильєва, Т.А. Оцінювання динамічної стійкості ринкової позиції промислових підприємств в контексті стратегічних засад маркетингових досліджень [Текст] / Т.А. Васильєва, Г.О. Пересадько // Глобальні та національні проблеми економіки. – 2016. – Вип. 12. – С. 219-222. - Режим доступу: http://global-national.in.ua/component/content/article/20-vipusk-12-serpen-2016-r/3062-vasileva-t-a-peresadko-g-o
Abstract Пріоритетним вектором формування стратегічної політики промислових підприємств є досягнення стабільної ринкової позиції. Базисом формування конкурентоспроможної ринкової позиції підприємств є наявність конкурентних переваг на ринку збуту, які повинні стати ключовим елементом маркетингових досліджень конкурентного середовища промислових підприємств. В роботі обґрунтовано важливість оцінювання не стільки наявності конкурентних переваг промислових підприємств, скільки умов та факторів впливу, які забезпечили її наявність. Важливим стає необхідність забезпечення не стільки конкурентної ринкової позиції підприємства в певний момент часу, скільки її динамічної стійкості та адаптивності. В роботі обґрунтовано методологію організації стратегічного маркетингового дослідження через оцінювання динамічної стійкості ринкової позиції. Основними елементами даного оцінювання є визначення: чутливості ринкової позиції підприємства до змін у конкурентних перевагах; типу стратегії, виходячи з наявності конкурентних переваг, здобутих від впливом зовнішніх чи внутрішніх чинників середовища; ймовірності використання та дотримання в майбутньому підприємством певної стратегії на основі дискримінантного аналізу.
The priority vector of forming the strategic policy of industrial enterprises is achievement of stable market position. The basis for the formation of a competitive market position of enterprises is the availability of competitive market advantages which should become a key element of marketing research of the competitive environment of industrial enterprises. In the paper the importance of estimation not the presence of competitive advantages of industrial enterprises but the conditions and factors of influence that provided its availability is justified. Need to ensure not the competitive market position of the enterprise at a certain point in time, but rather its dynamic stability and adaptability is of great importance. The paper substantiates the methodology of organizing a strategic marketing research through assessing the dynamic stability of a market position. The main elements of this assessment are: the sensitivity of the market position of the enterprise to changes in competitive advantages; type of strategy, based on the availability of competitive advantages obtained under the influence of external or internal environmental factors; probability of using and observing in the future by the enterprise of a certain strategy based on discriminant analysis.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Australia Australia
1
China China
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
79
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
1327
United Kingdom United Kingdom
544
United States United States
4454
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
2497
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
6411

Files

File Size Format Downloads
Vasilyeva_marketing_research.pdf 211.03 kB Adobe PDF 8912

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.