Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80733
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | The relationship of individual psychological characteristics and motivational component with the level of ability to master foreign languages |
Authors |
Furman, A.
Kozlovska, Hanna Borysivna Kolesnichenko, N. Kharchenko, N. Alieko, O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-7138-4422 |
Keywords |
індивідуально-психологічні особливості индивидуально-психологические особенности individual psychological features мотивація мотивация motivation здібності способности abilities іноземна мова иностранный язык foreign language академічна успішність академическая успеваемость academic success |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/80733 |
Publisher | International Journal of Management (IJM) |
License | Copyright not evaluated |
Citation | The relationship of individual psychological characteristics and motivational component with the level of ability to master foreign languages [Текст] / A. Furman, G. Kozlovska, N. Kolisnichenko., O. Alieko., K. Halatsya // International Journal of Management (IJM). – 2020. – Vol. 11(6)|, Issue 2. – P. 351-360. – DOI: 10.34218/IJM.11.6.2020.030 |
Abstract |
У статті розглядаються основні аспекти взаємозв'язку індивідуально-психологічних характеристик і мотиваційної складової з рівнем володіння іноземними мовами. Уміння вивчати іноземну мову впливає на рівень загальної успішності. Виділено наступні діагностичні параметри і фактори прогнозування академічної успішності: рівень мовної підготовки; переважання лівої/правої півкулі головного мозку; рівень тривожності; властивості вищої нервової діяльності; мотиваційна складова. Група студентів з низькою успішністю відноситься до групи ризику в оволодінні іноземними мовами. Для цієї групи характерні низька мотиваційна складова, високий рівень стресу і тривожності. Організацію навчального процесу можна поліпшити при комплектуванні навчальних груп, з рівномірним розподілом студентів з високим і середнім рівнями прогнозованої успішності. Визначено зони ризику для формування спеціальних контрольних груп, які потребують додаткової педагогічної допомоги та індивідуального підходу до навчання. В статье рассматриваются основные аспекты взаимосвязи индивидуально-психологических характеристик и мотивационной составляющей с уровнем владения иностранными языками. Умение изучать иностранный язык влияет на уровень общей успеваемости. Выделены следующие диагностические параметры и факторы прогнозирования академической успеваемости: уровень языковой подготовки; преобладание левого/правого полушария головного мозга; уровень тревожности; свойства высшей нервной деятельности; мотивационная составляющая. Группа студентов с низкой успеваемостью относится к группе риска в овладении иностранными языками. Для этой группы характерны низкая мотивационная составляющая, высокий уровень стресса и тревожности. Организацию учебного процесса можно улучшить при комплектовании учебных групп, с равномерным распределением студентов с высоким и средним уровнями прогнозируемой успеваемости. Определены зоны риска для формирования специальных контрольных групп, нуждающихся в дополнительной педагогической помощи и индивидуальном подходе к обучению. The article considers the main aspects of the relationship of individual psychological characteristics and motivational component with the level of ability to master foreign languages. It was found that the ability to learn a foreign language affects the level of overall academic performance. The following diagnostic parameters and factors for predicting academic success are identified: the level of language training; dominance of the left or right hemisphere of the brain; level of anxiety; properties of higher nervous activity; motivational component. In the course of the analysis it was established that the group of students with a low level of success is a risk group in mastering foreign languages. This group is characterized by a low motivational component, a high level of stress and anxiety. According to the obtained results it is possible to improve the organization of educational process at staffing of educational groups, with an even distribution of students with high and medium levels of projected performance. In addition, risk areas have been identified for the formation of special control groups that need additional pedagogical assistance and an individual approach to learning. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Australia
1
Canada
1
China
18903382
Germany
260
Greece
1
India
93991
Ireland
4868
Japan
1
Lithuania
1
Saudi Arabia
1
Ukraine
6029396
United Kingdom
308208
United States
164508633
Vietnam
262
Downloads
Armenia
1
Czechia
1
Germany
41521
India
93992
Lithuania
1
Ukraine
88487508
United Kingdom
9736
United States
139168259
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Furman_motivation_paper.pdf | 440.77 kB | Adobe PDF | 227801021 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.