Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81020
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Customer attitude to the local currency implementation |
Other Titles |
Ставлення споживачів до впровадження місцевої валюти |
Authors |
Kljucnikov, A.
Civelek, M. Krajcik, V. Polach, J. |
ORCID | |
Keywords |
свідомість Чешин Сілезького регіону валюта цифрова валюта стать місцева валюта довіра досвід роботи awareness Cieszyn Silesia region community currency digital currency gender local currency trust work experience |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81020 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kljucnikov, A., Civelek, M., Krajcik, V., & Polach, J. (2020). Customer attitude to the local currency implementation. Marketing and Management of Innovations, 4, 76-89. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-06 |
Abstract |
У статті висвітлено особливості та проблеми впровадження місцевих валют у обраних географічних регіонах. Авторами зазначено, що підвищення рівня обізнаності та довіри серед потенційних користувачів сприяє популяризації місцевих валют. Головною метою дослідження є визначення відмінностей між довірою та знаннями потенційних користувачів про місцеві валюти в залежності від гендерного фактору та досвіду роботи. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 413 респондентів, які працюють в Чешині Сілезького регіону. Методологію дослідження засновано на статистичному тесті Хі-квадрат та стандартизованій Z-оцінці. У ході практичної реалізації дослідження застосовано програмне забезпечення SPSS для визначення статистично значущої різниці між визначальними змінними. За результатами встановлено відсутність статистично значущого впливу
гендерного фактору та досвіду роботи на рівень знань потенційних користувачів про місцеві валюти. До того, більшість респондентів продемонстрували високий рівень освіченості в досліджуваному питанні. Авторами припущено, що реклама та поширеність місцевих валют, а також тісна взаємодія між співробітниками обумовлюють високий рівень обізнаності потенційних користувачів про місцеві валюти. Окрім цього, отримані результати дослідження засвідчили, що гендерний фактор та досвід роботи мають вплив на рівень довіри до місцевих валют. Таким чином, респоденти чоловічої статі та працівники з більшим досвідом роботи мають нижчий рівень довіри до місцевих валют. У статті авторами доведено, що причинами таких відмінностей можуть бути різний рівень освіти, рівні сприйняття та прийняття, інстинкти та особисті інтереси потенційних користувачів у місцевих валютах. Результати дослідження
мають практичне значення для установ, організацій, уряду та спеціалістів та можуть бути розглянуті при поширенні місцевих валют в цілях підвищення рівня конкурентоспроможності менш розвинених регіонів. Carrying local currencies into practice in limited geographical regions has become a major obstacle to overcome due to awareness and trust of potential users. In this context, the purpose of this research is to explore and examine how trust and knowledge of potential users about local currencies differ between their genders and working experiences. In line with this target, the researchers gained data from 413 workers in Cieszyn Silesia region by using questionnaire surveys. Chi-Square and Z-score tests were calculated by SPSS statistical software to get statistically significant differences between the determining variables. The analyses corroborated nonexistence of statistically significant differences between genders and work experiences in the local currency knowledge of potential users. Most of the respondents in the analyzed region were aware of local currencies. Publicity and prevalence of local currencies and mutual interactions between employees might be the reasons for the similarities in the knowledge of potential users. Furthermore, this study confirms that trust of workers differs regarding their gender and work experience. Comparing to men and more experienced potential users, the propensity of women and less experienced employees to trust local currencies is higher. The reasons for these differences in gender and work experiences might stem from the education levels, perceptions, adoptions, instincts and interests of potential users regarding these currencies. These results can be mounting evidence to consider for institutions, organizations, governments and practitioners when implementing local currencies to increase the competitiveness of less developed regions. This study is only limited to a region, and the respondents are only employees. Other limitations are that this research examines two obstacles of the implementations of local currencies and two characteristics of respondents, namely, age and work experience. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
-2102603920
Austria
1
Brazil
8932540
China
365
Curaçao
1
Czechia
1
Germany
606576
Greece
1
Iran
1
Ireland
173309
Jamaica
93209421
Kenya
13246
Lithuania
1
Malaysia
46604711
Netherlands
186418840
Pakistan
1
Philippines
1
Poland
3312
Tanzania
1
Ukraine
23302397
United Kingdom
4639581
United States
89759456
Unknown Country
1
Vietnam
829
Downloads
Canada
-1648939325
China
1
Curaçao
1
Czechia
1
France
1
Germany
37715
Indonesia
1
Iran
1
Ireland
1
Jamaica
93209422
Kenya
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Poland
1
South Korea
1
Ukraine
46604707
United Kingdom
1206532
United States
-1648939326
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kljucnikov_mmi_2020_4.pdf | 489.61 kB | Adobe PDF | 1138147034 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.