Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81022
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Innovations in Knowledge Management Perspectives: An Empirical Study in the Jordanian Commercial and Islamic Banks
Other Titles Інновації в управління знаннями: емпіричне дослідження на прикладі комерційних та ісламських банків Йорданії
Authors Alomari, K.A.K.
Aljawarneh, N.M.
Alomari, Z.S.
Albdareen, R.
Alawneh, A.
ORCID
Keywords процеси пізнання
перспективи знань
збалансована система показників
knowledge processes
knowledge perspectives
balanced scorecard
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81022
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Alomari, K. A. K., Aljawarneh, N. M., Alomari, Z. S., Albdareen, R., & Alawneh, A. (2020). Innovations in Knowledge Management Perspectives: An Empirical Study in the Jordanian Commercial and Islamic Banks. Marketing and Management of Innovations, 4, 102-119. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-08
Abstract Метою статті є аналіз системи управління знаннями з метою виколремлення напрямиів підвищення ефективності роботи банків Йорданії. У рамках розробленої системи, авторами проаналізувано блоки показників, що оцінюють процеси пізнання, перспективи використання знань. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 327 співробітників (директори, генеральні директори, заступники, помічники менеджерів і керівників), які працюють в шести комерційних та ісламсько-комерційних банках Йорданії. При цьому детермінована вибірка дослідження сформована на основі відповідей 193 респондентів. Практичну реалізацію усіх етапів дослідження здійснено з використанням програмного забезпечення AMOS. За отриманими результатами пат-аналізу встановлено, що оптимальна модель дослідження виключає процес діагностики знань з процесів пізнання. Встановлено, що рівень організаційної культури є модеруючою змінною, що опосередковнао впливає на ефективність системи управілння в банках Йорданії. Враховуючи отримані результати, авторами виявлено відмінності в ефективності системи управління знаннями для підвищення продуктивності в йорданських комерційних та ісламських банках. Таким чином, результати дослідження свідчать про наявність тісного зв'язку між інформаційними технологіями, управлінням знаннями та корпоративними цінностями. У ході дослідження встановлено, що керівництво банків не було зацікавлене в кооперації з університетами та дослідницькими центрами. Так, вони покладались на наявні знання, які розробляли на експериментальній основі або переймали досвід інших фінансових установ. Результати дослідження підтверджують, що практика управління знаннями сприяє підвищенню ефективності та розвитку людських ресурсів в наукомістких галузях з надання. Доведено, що ефективна система управління знаннями в банках Йорданії обумовлює підвищення рівня задоволеність співробітників роботою в операційному бізнесі і якістю отриманих знань. У свою чергу, це провокує підвищення якості надання банківських послуг та рівня довіри до банків. За результатами дослідження виокремлено низку рекомендацій для керівництва банків, а саме: розробляти та оновлювати банківські системи; залучати висококваліфікованих професіоналів для підвищення кваліфікації працівників; співпрацювати з експертами та дослідниками у даній сфері; застосовувати моделі, які спрямовані на своєчаснй діагностику знань людських ресурсів. Менеджменту банків доцільно приділяти увагу підвищенню рівня банківських знань та удосконалення процесів управління знаннями.
This research study aims at developing a knowledge management system to enhance Jordanian Banks Performance. The authors developed the system by examining three variables: knowledge processes, knowledge perspectives and balanced scorecard. The research sample included all 327 bank employees (directors, general directors, deputies, assistant managers & chairpersons) working in six commercial and Islamic-commercial Jordanian banks, from which 193 completed the study questionnaire. AMOS software was used to treat and organize the collected data. Path analysis proved that the optimal study model excludes the process of knowledge diagnose from knowledge processes, and considers organizational culture perspective as the best moderating variable through which the system can be applied in Jordanian banks. There is a difference in the effect level of the knowledge management system to enhance performance in the Jordanian commercial and Islamic banks. The obtained results indicate that there is a strong relationship between information technology, knowledge management and high business values. Banks managements were not keen to share knowledge with universities and research centres. They depended on existing knowledge, developed knowledge by experiments, or borrowed it from other financial institutions. This study confirmed that knowledge management practice contributes to increasing efficacy and experience, contributing in turn in enhancing human capital in knowledge-intensive business service in Spain. Knowledge management use in Jordan banks increased employee’s satisfaction toward using operating business and the quality of knowledge obtained. As a result, banking services and trust in banks increased. Based on the research results, it is recommended that banks managements develop, equip, and update banks systems, recruit professional employees and to seek experts and researcher’s assistance in this regard. Banks managements should adopt models that replace diagnosis from the knowledge processes with organizational culture. Besides, management should develop banking knowledge and pay attention to other knowledge management processes.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Albania Albania
1
Australia Australia
1
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
270755164
China China
1
Colombia Colombia
1
Egypt Egypt
-387398326
France France
-1839966843
Germany Germany
1
Greece Greece
1
India India
270755165
Indonesia Indonesia
-1839966842
Iran Iran
1394612433
Ireland Ireland
448468982
Israel Israel
1
Japan Japan
1731112990
Jordan Jordan
-832741311
Kenya Kenya
139509
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-832741317
Mexico Mexico
1
Moldova Moldova
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
92576
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
-1450131194
Philippines Philippines
1
Romania Romania
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
1
Somalia Somalia
1
South Africa South Africa
162226
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
204460
Turkey Turkey
3891952
Uganda Uganda
1
Ukraine Ukraine
30471
United Kingdom United Kingdom
-1839966841
United States United States
-611155468
Unknown Country Unknown Country
53602072
Vietnam Vietnam
764967368
Yemen Yemen
141259
Zimbabwe Zimbabwe
896937960

Downloads

Bangladesh Bangladesh
1
Brazil Brazil
1945974
Burkina Faso Burkina Faso
1
Canada Canada
62637
China China
1
Czechia Czechia
-387398324
Egypt Egypt
1228591067
Ethiopia Ethiopia
1
Germany Germany
1190099900
India India
32683
Indonesia Indonesia
-1450131193
Iran Iran
1
Iraq Iraq
100192
Israel Israel
1
Japan Japan
1
Jordan Jordan
-832741317
Lithuania Lithuania
1
Mauritius Mauritius
-962462906
Morocco Morocco
1
Nepal Nepal
92572
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
3891950
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
56676
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1
Taiwan Taiwan
1
Tajikistan Tajikistan
3891953
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
30970
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1787225183
United Kingdom United Kingdom
73794
United States United States
-611155467
Unknown Country Unknown Country
-389569620
Vietnam Vietnam
1228591068

Files

File Size Format Downloads
Alomari_mmi_2020_4.pdf 930.47 kB Adobe PDF 1531744741

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.