Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81076
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Factors Influencing Consumers’ Green Purchase Behavior: Green Advertising as Moderator |
Other Titles |
Фактори впливу на екологічносвідому поведінку споживачів: зелена реклама як модератор |
Authors |
Hussain, S.A.
Haq, M.A.U. Soomro, Y.A. |
ORCID | |
Keywords |
зелена купівельна поведінка зелені продукти стале споживання еко-дружнє середовище соціальний вплив самооцінка зелена реклама green purchase behaviour green products sustainable consumption eco-friendly environment social influence self-image and green advertisement |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81076 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Hussain, S. A., Haq, M. A. U., & Soomro, Y. A. (2020). Factors Influencing Consumers’ Green Purchase Behavior: Green Advertising as Moderator. Marketing and Management of Innovations, 4, 144-153. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-11 |
Abstract |
У статті проаналізовано роль екологічної свідомості споживачів при прийнятті рішення щодо придбання товарів. Авторами відмічено, що посидення дії негативних наслдків деградації навколишнього
природного середовища на різні сфери суспільного життя провокує активізацію наукових досліджень у даному напрямі. У статті визначено, що компанії використовують зелений маркетинг та рекламу як засіб впливу на поведінку споживачів. Метою статті є дослідження посередницької ролі зеленої реклами на екологічносвідому поведінку споживачів. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 458 споживачів. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію кількісного аналізу. Авторами гіпотези дослідження перевірено за допомогою методів факторного аналізу та аналізу модерації. Незалежними змінними дослідження є: рівень стурбованості споживачів екологічними проблемами, самооцінка споживачів та соціальний вплив на прийняття рішень споживачами. Результати регресійного аналізу засвідчили, що незалежні змінні мають статистично значущий вплив на екологічносвідому поведінку споживачів. При цьому рівень стурбованості екологічними проблемами та самооцінка мають більший вплив на поведінку споживачів. За результатами аналізу модерації встановлено, що зелена реклама має статистично значущий позитивний зв’язок між рівнем стурбованості екологічними проблемами, самооцінкою, соціальним впливом та екологічнносвідомою поведінкою споживачів. У ході дослідження встановлено, що маркетологи можуть підвищувати екологічнносвідому поведінку споживачів. При цьому врахування вищезазначених детермінант споживацької поведінки при розробленні зеленої маркетингової політики та стратегій просування товарів, сприятиме мінімізації негативного впливу на навколишнє природне середовище. Авторами зазначено, що зелена реклама сприяє підвищенню купівельної спроможності, зростанню рівня екологічної свідомості населення та обізнаності про шляхи мімінмізації екодеструктивного впливу на навколишнє природне середовище. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути прийняті до впровадження при розробленні ефективних маркетингових стратегій, спрямованих на підтримку екологічносвідомої поведінки споживачів. Environmental sustainability importance increases, the environmental degradation problems attract the discussions around the world concerning many areas of life, consumption and disposition of goods. Green marketing and advertisement have become a popular choice by companies to influence the consumer buying process. This study aimed to examine the moderated role of green advertisement among the influence of environmental concern, social impact and self-image on green purchase behaviour. The survey sample is 458 responses from various consumers. The methodological tools were quantitative research methods. The study applied confirmatory factor analysis and moderation analysis to evaluate the six hypotheses developed and proposed in the conceptual framework. The authors performed regression and moderation analysis after achieving the model fit indices and Cronbach’s alpha. The regression analysis reveals that independent variables environmental concern, self-image and social impact had a significant influence on green purchase behaviour. Furthermore, environmental concern and selfimage have a more substantial influence on green purchase behaviour. The moderation results revealed that green advertisement has a positive and significant moderated relationship among environmental concern, self-image, social influence and green purchase behaviour. The obtained results indicated that marketers could increase green purchase behaviour. In turn, it will allow supporting the green environment by taken above determinants of green purchase behaviour into consideration for developing green policies and strategies which are mutually beneficial for the consumer as well as for the safe environment. The findings of this study suggest that green advertisement could increase green purchase behaviour. Herewith, people become greener and environment-conscious in their routine life. The authors suggested practical implications for the strategists and marketers who are willing to go green. The study results present an overview on how marketers could devise more effective strategies and advertisement to endorse the green purchase behaviour. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
1
Armenia
17829877
Australia
-653117211
Austria
-478076273
Bangladesh
-1155863251
Belgium
-653117218
Brazil
1
Brunei
76687
Cambodia
-653117272
Cameroon
1
Canada
135465
Chile
-653117220
China
-653117237
Colombia
1
Czechia
108763
Denmark
17829883
Ecuador
727583699
Egypt
-653117266
Ethiopia
1
Finland
861137735
France
1195575218
Germany
-653117304
Ghana
-828635123
Greece
92027
Hong Kong SAR China
-1155863261
India
-653117224
Indonesia
-653117227
Iran
861137725
Iraq
1979204881
Ireland
-653117298
Israel
679864
Italy
-1155863269
Japan
-653117270
Jordan
9453
Kenya
-924838239
Lithuania
-924838206
Macao SAR China
1214477047
Malaysia
-653117231
Mauritius
1869519820
Morocco
23793
Nepal
200952
Netherlands
-1155863304
New Zealand
-653117239
Nigeria
120641
Norway
1
Oman
1
Pakistan
-653117213
Palestinian Territories
1
Peru
-1698843333
Philippines
-1155863212
Poland
1
Portugal
861137746
Qatar
49802
Romania
78380
Russia
199502
Saudi Arabia
1231355183
Serbia
-910309257
Singapore
1237568661
Slovenia
1
South Africa
-1155863300
South Korea
-478076278
Spain
92812
Sri Lanka
1231355120
Sweden
1979204913
Switzerland
861137742
Taiwan
-653117285
Tanzania
1
Thailand
-1155863298
Trinidad & Tobago
861137731
Tunisia
1907137636
Turkey
-1155863242
Uganda
1
Ukraine
-478076265
United Kingdom
-653117221
United States
-653117222
Unknown Country
-1155863297
Vietnam
-653117217
Zambia
1
Zimbabwe
1
Downloads
Armenia
17829879
Australia
93881
Austria
1
Bangladesh
1231355130
Belgium
182838
Cambodia
-653117271
Cameroon
1
Canada
1
Chile
1
China
1907137641
Croatia
1
Czechia
1
Denmark
1
Ecuador
28780
Egypt
-653117265
Ethiopia
-653117210
Finland
861137736
France
1195575220
Germany
-1155863231
Ghana
955441173
Hong Kong SAR China
190058
Hungary
1231355196
India
-653117223
Indonesia
-653117225
Iran
-1155863223
Ireland
-496001679
Italy
1
Japan
955441113
Jordan
-1447179843
Kenya
1237568656
Lebanon
1
Lithuania
170266
Macao SAR China
53046
Malaysia
-653117230
Mauritius
1
Myanmar (Burma)
1
Nepal
91352
Netherlands
54527
New Zealand
955441058
Nigeria
1856657375
North Macedonia
1
Norway
1
Pakistan
-653117212
Palestinian Territories
1
Peru
1237568658
Philippines
684240680
Poland
1
Portugal
51173
Romania
197705
Saudi Arabia
64620
Senegal
1
Serbia
1
Singapore
144324
Slovakia
149249
South Africa
-653117275
South Korea
1214477009
Spain
1
Sri Lanka
1231355121
Sweden
1620976699
Taiwan
-653117290
Tanzania
1
Thailand
1869519830
Tunisia
-653117238
Turkey
82773
Ukraine
-1155863279
United Arab Emirates
1640123351
United Kingdom
-1155863246
United States
-1155863215
Unknown Country
-1447179853
Vietnam
-653117267
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Hussain_mmi_2020_4.pdf | 701.29 kB | Adobe PDF | 1255821565 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.