Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81198
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Using Digital Devices in the Online Shopping: a Study of Demographic Differences
Other Titles Використання цифрових технологій під час онлайн-шоппінгу: демографічні фактори
Authors Bacik, R.
Gavurova, B.
Fedorko, R.
Olearova, M.
ORCID
Keywords цифрові пристрої
електронний бізнес
онлайн-торгівля
Словаччина
покоління
регресійний аналіз
непараметричні тести
digital devices
E-commerce
online shopping
Slovakia
generation
regression analysis
nonparametric methods
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81198
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Bacik, R., Gavurova, B., Fedorko, R., & Olearova, M. (2020). Using Digital Devices in the Online Shopping: a Study of Demographic Differences. Marketing and Management of Innovations, 4, 154-167. http://doi.org/10.21272/mmi.2020.4-12
Abstract У статті проаналізовано вплив нових цифрових каналів комунікації на купівельну поведінку споживачів в онлайн-середовищі. Метою статті є дослідження переваг цифрових комунікаційних платформ для здійснення покупок в Інтернеті. Авторами визначено, що основними пристоями для онлайн-комунікації є смартфони, планшети, фаблети, лептопи, палмтопи та настільні комп'ютери. Детерміновану вибірку даних сформовано на основі результатів опитування 414 респондентів. Авторами систематизовано основні фактори, що впливають на вибір присторю для онлайн-комунікаці: гендер, вік, рівень освіти та частота покупок. Методологічним інструментарієм дослідження є непараметричні тести та регресійний аналіз з використанням порядкоих змінних. Емпіричні результати аналізу засвідчили, що Словаччина має відносно високий потенціал розвитку онлайн-торгівлі. Автороами наголошено на відсутності статистично значущого впливу гендерних відмінностей при виборі пристрою для онлайн-комікації. Так, визначено, що найбільш популярним пристроєм для здійснення онлайн-покупок серед чоловіків та жінок є лептоп. У статті доведено, що розвиток інноваційних технологій забезпечить зростання рівня популярності серед споживачів викорситання планшетів та мобільних пристроїв при здійсненні олнайн-покупок. Результати аналізу підтвердили гіпотезу, що споживачі покоління Х надають перевагу мобільним пристроям для здійснення покупок в Інтернеті. Результати дослідження мають практичне значення і можуть бути викорситанні бізнес-сектором при розробленні ефективної стратегії цифрового мракетингу. Авторами зазначено, що підприємства, які викорситовують у соїй діяльності цфрові канали комунікації зі споживачами мають більший рівень лояльності, а отже й можливості підвищення рівня прибутковості. У статті наголошено про необхідність подальших досліджень щодо визначення особливостей поведінки споживачів у онлай-середовищі.
The paper deals with the investigation of the analysis that reveals the impact of digitalization as the development of new communication platforms, which are also changing the consumer’s purchasing behaviour in the online environment. The main goal of this research is to identify consumer preferences concerning the communication platforms of digital equipment for purchasing in the online environment. The study is focused primarily on smartphones, tablets, phablets, laptops, PDAs and desktops. The survey sample amounts to 414 respondents. The authors observed the differences in preferences on types of digital devices based on the sex, generations, the level of education of respondents and the frequency of the purchase. Methodological tools of this study are non-parametric tests and ordinal regression analysis. The analysis results stated that the most preferred device for the online purchase is the notebook as for males and so for females. Herewith, the authors did not find statistically significant gender differences. It is expected that the impact of innovation various changes in these preferences, especially in a change to use tablets and smartphones. The analysis has shown that people mostly purchase via the smartphone. Moreover, they are the customers with a higher frequency of purchases, and customers of generation X, which means that even the older consumers. The paper includes practical implications, particularly for business entities, for the reason that knowledge of the options leads to the right set of strategies and will follow the effective achievement of business aims. Businesses with the characteristics of an innovative and active entity have a much greater chance of becoming a prosperous company. These companies are able to respond flexibly to the values of those consumers who are using their digital devices. The ever-increasing global interest in digital shopping signals the urgent need to deepen knowledge of consumer behaviour.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
-1499496754
Austria Austria
-1242297673
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
123116938
Brazil Brazil
748051639
Canada Canada
442146464
China China
90517247
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
-1126533808
Egypt Egypt
1402473288
France France
1
Germany Germany
-1020916211
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
-1836309209
Hungary Hungary
1
India India
-1499496747
Indonesia Indonesia
-1499496755
Iran Iran
1
Ireland Ireland
-1021682040
Israel Israel
1685051814
Italy Italy
123116942
Jamaica Jamaica
1
Japan Japan
1
Kenya Kenya
-1499496752
Latvia Latvia
6421589
Libya Libya
1
Lithuania Lithuania
40009
Malaysia Malaysia
-832963286
Malta Malta
1685051820
Netherlands Netherlands
213742
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
138970
Norway Norway
-1126533798
Oman Oman
1
Pakistan Pakistan
1657530264
Peru Peru
135391
Philippines Philippines
-1499496741
Poland Poland
-1242297675
Romania Romania
1229354347
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
-1696107069
Singapore Singapore
1402473287
Slovakia Slovakia
261936437
Slovenia Slovenia
1
South Africa South Africa
123116933
South Korea South Korea
89397
Spain Spain
1402473299
Sri Lanka Sri Lanka
1
Switzerland Switzerland
-1126533802
Taiwan Taiwan
-1021682014
Thailand Thailand
-1242297682
Tunisia Tunisia
1379435932
Turkey Turkey
123116963
Ukraine Ukraine
-1021682031
United Arab Emirates United Arab Emirates
-1696107065
United Kingdom United Kingdom
123116957
United States United States
-1499496740
Unknown Country Unknown Country
893238521
Vietnam Vietnam
1376674596

Downloads

Australia Australia
124065
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
62048
China China
1
Croatia Croatia
83301
Czechia Czechia
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
192017
Germany Germany
123116947
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1007405116
Hungary Hungary
1362862544
India India
123116960
Indonesia Indonesia
-1126533811
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1685051815
Italy Italy
1643265091
Japan Japan
1299198646
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
-1696107073
Mauritius Mauritius
1
Netherlands Netherlands
1302092791
Philippines Philippines
-1499496748
Romania Romania
1229354348
Russia Russia
1
Saudi Arabia Saudi Arabia
822136935
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
218833
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
2034461447
Switzerland Switzerland
-1126533801
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
177677
Turkey Turkey
191295
Ukraine Ukraine
-1242297684
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1376674594
United States United States
123116962
Unknown Country Unknown Country
561709203
Vietnam Vietnam
127016
Yemen Yemen
1302092789

Files

File Size Format Downloads
Bacik_mmi_2020_4.pdf 1.13 MB Adobe PDF 715928749

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.