Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81504
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Аналіз реклами служби крові в друкованих ЗМІ (на прикладі Сумського обласного центру служби крові) |
Other Titles |
Analysis of Blood Supply Service Advertisements in Print Media (on the Example of Sumy Regional Blood Supply Service Center) |
Authors |
Khomenko, Liliia Mykolaivna
Khomenko, Liliya Mykolaivna Saher, Liudmyla Yuriivna Liubchak, Vladyslav Viktorovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5690-1105 http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 http://orcid.org/0000-0003-0352-4355 |
Keywords |
донорство пропаганда донорства реклама в друкованих ЗМІ маркетинг служба крові donation donation promotion print media advertisements marketing blood supply service реклама в печатных СМИ служба крови |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81504 |
Publisher | Галицький економічний вісник |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Хоменко Л. М., Сагер Л. Ю., Любчак В. В. Аналіз реклами служби крові в друкованих ЗМІ (на прикладі Сумського обласного центру служби крові) // Галицький економічний вісник. 2020. 5(66). C. 170-179. DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.05.170 |
Abstract |
Служба крові – одна зі стратегічно важливих галузей охорони здоров’я у світі, яка рятує мільйони життів щорічно. Згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) у 60 країнах світу добровільні безоплатні донори забезпечують 100% запасів крові. Це їм вдається завдяки
ефективним маркетинговим програмам. В Україні не вистачає донорської крові, а кількість донацій крові
майже втричі менша, ніж рекомендовано ВООЗ. Тому важливо проаналізувати позитивний досвід
провідних закладів служби крові. Метою дослідження є визначення ролі реклами в друкованих ЗМІ як
складової маркетингової діяльності закладу служби крові. Було систематизовано переваги та недоліки
реклами в друкованій пресі. Проаналізовано 71 статтю, опубліковану про Сумську станцію переливання
крові в 11 друкованих виданнях за 1991 – травень 2020 рр. Виявлено друковані видання, в яких найбільше опубліковано статей. Для аналізу використано методи аналізу та логічного узагальнення, тренд-аналіз та контент-аналіз. Визначено основні тематики статей на кожному етапі становлення: акцент на співучасть у вирішенні проблем, на боротьбу з некомпетентними діями, на донора як основу
функціонування закладу служби крові. Для формування залучення людей до донорського руху доцільно
використовувати друковану рекламу з основним позивом "кожен може легко допомогти іншим людям, які потребують кров". Слід регулярно нагадувати в періодичній локальній пресі про заклад служби крові.
Оскільки сучасні друковані ЗМІ мають друковану версію видання й інформаційний інтернет-сайт, можна
донести необхідну закладу інформацію до широких кіл місцевої громадськості. Зокрема доцільно
розміщувати приклади якомога більшої кількості людей та організацій, які здають кров, розповідати про
внутрішню діяльність закладу, яку ніхто не бачить, показувати людей, які найактивніші в просуванні
донорства, щоб вони залучали більшу кількість людей до донорства, показувати приклади успішно
вирішених проблем закладу та доводити до відома ідею: бути донором просто і корисно як для донора,
так і суспільства. У майбутньому це дозволить оптимізувати рекламу в друкованих ЗМІ та підвищити
її ефективність, а також розробити повноцінну маркетингову програму з високими показниками
залучення й утримання донорів. Служба крови - одна из стратегически важных отраслей здравоохранения в мире, которая спасает миллионы жизней ежегодно. Согласно данным Всемирной организации здравоохранения (ВОЗ) в 60 странах мира добровольные безвозмездные доноры обеспечивают 100% запасов крови. Это им удается благодаря эффективным маркетинговым программам. В Украине не хватает донорской крови, а количество донаций крови почти втрое меньше, чем рекомендовано ВОЗ. Поэтому важно проанализировать положительный опыт ведущих учреждений службы крови. Целью исследования является определение роли рекламы в печатных СМИ как составляющей маркетинговой деятельности учреждения службы крови. Были систематизированы преимущества и недостатки рекламы в печатной прессе. Проанализирована 71 статья, опубликованная о Сумской станцию переливания крови в 11 печатных изданиях за 1991 - май 2020. Выявлено печатные издания, в которых больше всего опубликовано статей. Для анализа использованы методы анализа и логического обобщения, тренд-анализ и контент-анализ. Определены основные тематики статей на каждом этапе становления: акцент на соучастие в решении проблем, на борьбу с некомпетентными действиями, на донора в качестве основы функционирования учреждения службы крови. Для формирования привлечения людей к донорскому движения целесообразно использовать печатную рекламу с основным позывом «каждый может легко помочь другим людям, нуждающимся в кровь». Следует регулярно напоминать в периодической местной прессе о учреждении службы крови. Поскольку современные печатные СМИ имеют печатную версию издания и информационный интернет-сайт, можно донести необходимую для учреждения информацию к широким верствам локальной общественности. В частности целесообразно размещать примеры максимально большего количества людей и организаций, которые сдают кровь, рассказывать о внутренней деятельности учреждения, которую никто не видит, показывать людей, которые активны в продвижении донорства, чтобы они привлекали большее количество людей к донорству, показывать примеры успешно решенных проблем учреждения и доводить до сведения идею: быть донором просто и полезно как для донора, так и общества. В будущем это позволит оптимизировать рекламу в печатных СМИ и повысить ее эффективность, а также разработать полноценную маркетинговую программу с высокими показателями привлечения и удержания доноров. Blood supply service is one of the strategically important areas of health care, saving millions of lives each year worldwide. According to the World Health Organization (WHO) in 60 countries around the world, voluntary unpaid donors provide 100% of blood supplies. They do it due to effective marketing programs. There is a shortage of donor blood in Ukraine and the number of blood donations is almost three times less than recommended by WHO. Therefore, it is important to analyze the positive experience of leading blood supply service centers. The objective of the investigation is to determine the role of advertising in print media as part of the blood supply service marketing activities. The advantages and disadvantages of print media advertising are systematized. 71 articles about Sumy Regional Blood Supply Service Center published in 11 printed sources during 1990 – May 2020 were analyzed. Printed sources where most of the articles were published were defined. Methods of analysis and logical generalization, trend analysis, and content analysis were used. The main themes of the articles at each stage of their formation are determined: emphasis on the fellowship in problems solution, fight against incompetent actions, donor as the basis of the blood supply service functioning. It is advisable to use print advertising with the basic motto «everyone can easily help other people who need blood.» in order to involve people in the donor movement. Blood supply service should be regularly cited in the local periodical press. As modern print media have both printed version of the publication and informational Internet-website, it is possible to distribute the necessary information among the wide range of the public. Particularly, it is reasonable to show examples of people and organizations donating blood; tell about the internal activities of blood supply service, show the most active people in donation promotion, so they can involve more people into a donation, demonstrate examples of problems successfully solved by blood supply service and point out the idea: being a donor is simple and beneficial for both the donor and society. In the future, it will optimize advertising in print media and increase its effectiveness as well as and develop a complete marketing program with high rates of donor recruitment and support. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ ФЕМ) |
Views
Bangladesh
1
China
9054299
Germany
1719415
Greece
1
India
1
Ireland
6414
Lithuania
1
Singapore
1
Slovenia
1
Ukraine
667087046
United Kingdom
308087
United States
188694959
Unknown Country
870226247
Downloads
Canada
1
China
-492836329
Germany
9054299
Indonesia
1
Lithuania
1
Poland
195449
Taiwan
121862015
Ukraine
667087047
United Kingdom
1
United States
-492836327
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_blood_supply_service.pdf | 745.89 kB | Adobe PDF | -187473842 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.