Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81697
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Удосконалення системи фінансового моніторингу як інструмент забезпечення економічної безпеки національної економіки |
Other Titles |
Improving the system of financial monitoring as a tool to ensure the economic security of the national economy |
Authors |
Dotsenko, Tetiana Vitaliivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-5713-2205 |
Keywords |
фінансовий моніторинг легалізація кримінальних доходів економічна безпека національна економіка суб’єкти первинного фінансового моніторингу банк ризик легалізації кримінальних доходів оцінка ризику загрози національної економіки financial monitoring legalization of criminal income economic security national economy subjects of primary financial monitoring bank risk of legalization of criminal income risk assessment threats to the national economy |
Type | PhD Thesis |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81697 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Доценко Т. В. Удосконалення системи фінансового моніторингу як інструмент забезпечення економічної безпеки національної економіки : дис. ... д-ра філософії : 051. Суми, 2021. 305 с. |
Abstract |
Дисертаційна робота присвячена вирішенню наукової проблеми розвитку теоретико-методологічних і методичних засад удосконалення системи фінансового моніторингу як інструмент забезпечення економічної безпеки національної економіки. У дисертаційній роботі узагальнено існуючі наукові напрацюваня до визначення змістовної сутності фінансового моніторингу, системи фінансового
моніторингу, її складових, нормативно-правовового забезпечення, виділено фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, розглянуто ризикорієнтовний підхід при здійсненні фінансового моніторингу банківськими установами, визначено особливості співпраці з політично значущими особами,
вивчено випадки відмови від встановлення ділових відносин з клієнтами, заборони проведення певних фінансових операцій. Запропоновано розглядати фінансовий моніторинг як комплекс фінансових, правових, нормативних заходів, спрямованих на запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму, фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що проводяться на різних рівнях функціонування фінансової системи, для забезпечення економічної, фінансової, національної безпеки держави. Систему фінансового моніторингу запропоновано трактувати як складну багаторівневу систему взаємопов’язаних суб’єктів і об’єктів фінансового моніторингу, налагоджене функціонування якої у вигляді сукупності дає спроможність одержати певне ефективне та прозоре функціонування фінансової системи у частині запобігання та протидії легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму, фінансування розповсюдження зброї масового знищення. Здійснено грунтовний аналіз понятійно-категоріального апарату економічної безпеки національної економки, у результаті чого запропоновано
наступне його авторське трактування: економічна безпека як складний багатофакторний певний комплекс умов, принципів, факторів, методів, засобів економічної, правової, політичної направленостей, що повинні забезпечувати захист соціально-економічних інтересів держави та відповідно її населення,
забезпечення необхідних передумов майбутнього сталого розвитку країни, життєвих умов людей, забезпечити гідний рівень держави на міжнародному ринку; забезпечити запобігання чи зменшення ризику навмисної шкоди життю та майну; що дозволяє зберігати стійкість по відношенню до зовнішніх, а також внутрішніх загроз. Належний рівень економічної безпеки національної економіки досягається шляхом використання комплексу певних інструментів, як державних, так і спеціальних. У роботі обгрунтовано, що економічна безпека є невід’ємною частиною національної безпеки, а одним з найважливіших елементів економічної безпеки є фінансова безпека. При чому, вагомого значення серед інструментів забезпечення фінансової безпеки набуває фінансовий моніторинг як система
заходів, що передбачає підвищення рівня фінансової, а відповідно й економічної безпеки держави шляхом здійснення контролю за фінансовими операціями зменшення обсягів фінансових злочинів, а саме: зростання рівня конкурентоздатності держави, скорочення розмірів тіньової економіки,
зростання надійності банків, збільшення надходжень до бюджету держави від конфіскованого нелегального майна, сплати податків від виявлених незаконних доходів, скорочення корупції, збільшення ефективності застосування бюджетних ресурсів. У вигляді структурно-логічної схеми зображено передумови формування концепції удосконалення системи фінансового моніторингу, на базі яких
розроблено концепцію удосконалення системи фінансового моніторингу як інструменту забезпечення економічної безпеки національної економіки, що враховує взвємозалежність процесів легалізації нелегальних доходів від учасників системи фінансового моніторингу, тобто державних органів та суб’єктів первинного фінансового моніторингу, загроз економічній безпеці, методик та моделей забезпечення економічної безпеки, етапів та процедур проведення фінансового моніторингу банківськими установами.
У роботі визначено три рівні суб’єктів первинного фінансового моніторингу України, а також проаналізовано основні показники їх діяльності за період 2011–2018 рр. Це дозволило виявити проблемні аспекти системи протидії легалізації кримінальних доходів та резерви її покращання. Запропоновано методику оцінювання ризику використання банків для легалізації кримінальних доходів на основі гравітаційного моделювання, яка враховує рейтингування країни щодо характеристики визначення рівня ризику легалізації кримінальних доходів на основі метрики Мінковського; на основі рівняння закону гравітаційного тяжіння та гравітаційної сили в суспільних явищах побудовано економіко-математичну модель оцінювання ризику легалізації кримінальних доходів. Це дозволило визначити основні пріоритети
удосконалення стандартів економічної політики держави в частині посилення національної економічної безпеки. У роботі запропоновано визначення ймовірнісних збитків від здійснення дій та/або процедур з легалізації (відмивання) коштів для фінансових установ, на основі побудови витратних матриць і дерева рішень можливих альтернатив настання ризиків банківської діяльності. Враховано формування ознакового простру основних індикаторів збитків, оцінювання релевантних факторів ризиків, визначення співставності факторів банківських ризиків. Це дозволить отримати банками ряд переваг: нарощування обсягів фінансових потоків; розширення клієнтської бази банку; інтенсифікація попиту на банківські
послуги; збереження ліцензії на здійснення банківських послуг; стабільне функціонування фінансової установи; співпраця з міжнародними партнерами. Удосконалено та запропоновано до практичного використання методики фронтірного аналізу ефективності фінансового моніторингу банків в розрізі
оцінювання ризиків легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом, за допомогою проведення Data Envelpment Analysis з використанням середовища Frontier Analyst, яка на відміну від існуючих базується на побудові вхідноорієнтованої BCC-моделі задачі дробно-лінійного програмування мінімізації
умовних входів та вихідно-орієнтовної CCR-моделі задачі дробно-лінійного програмування максимізації умовних виходів з постійною віддачею від масштабу, при цьому умовні входи розраховано на основі адитивної згортки зважених методом першої головної компоненти показників характеристики
ефективності функціонування банків України. Це дозволило визначити існуючий резерв та можливий потенціал покращення ефективності здійснення фінансового моніторингу для окремо взятого банку.
Обгрунтовано методологічні засади групування банків на групи ефективно та неефективно працюючих банків в розрізі запобігання та протидії легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом, на основі застосування ітеративного дівізійного методу k-середніх, який на відміну від існуючих базуються на комбінації методів інтелектуального аналізу даних, зокрема кластерного та дисперсійного аналізу (міжгрупових та внутрішньогрупових дисперсій ознак). Це дозволило інтерпретувати поточні позиції банків відносно конкурентів на банківському ринку в розрізі різних напрямків стратегічного управління. Дослідженно та удосконалено методичний інструментарій визначення інтегрального індексу загрози національної економіки на основі побудови структурно-логічної моделі за допомогою функції Кернела та
мультиплікативної форми згортки, яка дозволяє провести відбір релевантних показників оцінювання індексу загрози національної економіки на базі комбінації методів Парето та діаграми розсіювання. Подальше практичне застосування запропонованої методології дозволить своєчасно та оперативно
забезпечувати підтримку необхідних організаційних, інституційних, нормативно-правових умов, що передбачають спроможність системи національної економіки до протистояння зовнішніх та внутрішніх загроз та навантажень, подальшої якісної адаптації до проблем та дестабілізуючих факторів, швидкому відновленню після впливу негативних чинників. В роботі удосконалено та запропоновано методику державного регулювання економічної безпеки національної економіки шляхом використання інструментарію теорії ігор (критеріїв мінімаксу та максиміну), яка на відміну від існуючих базується на ідентифікації конфліктної ситуації між державою та економічними агентами, які використовують банки для легалізації кримінальних доходів, побудові платіжної матриці кількісних результатів функціонування учасників у вигляді лінійного багатофакторного регресійного рівняння, а також враховує наслідки використання кожного серед учасників своїх чистих стратегій поведінки або їх комбінації. Це дозволило здійснити формалізацію стратегій поведінки з бору держави та з боку економічних агентів за рахунок шкалювання інтервалів значень показників характеристики сценаріїв державного регулювання економічної безпеки національної економіки. Сформульовано ефективні сценарії реформування національної системи фінансового моніторингу на основі побудови економіко-математичної моделі
кількісного оцінювання та якісної інтерпретації стратегій реформування Національної системи фінансового моніторингу шляхом використання методу цілочислової оптимізації. Взаємозв’язок досліджуваних чинників представлений за допомогою матриць бінарних величин взаємної
обумовленості. Це дозволило стверджувати, що за умови формування дієвого інструментарію поступового подолання загрозливих факторів активізації процесу легалізації кримінальних доходів країна може перетворитися у регіонального лідера по боротьбі з фінансовими правопорушеннями. Основні положення дисертації приведено до рівня методичних розробок і практичних рекомендацій, що можна застосовувати в діяльності державних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, професійними спілками та галузевими асоціаціями, суб’єктами реального та фінансового секторів
економіки, банківськими установами. The dissertation is devoted to the solution of a scientific problem of development of theoretical-methodological and methodical bases of improvement of system of financial monitoring as the tool of maintenance of economic safety of national economy. The dissertation summarizes the existing scientific developments to determine the substantive essence of financial, financial monitoring system, its components, regulatory support, identified financial transactions subject to financial monitoring, considered a risk-based approach to financial monitoring by banking institutions. politically significant persons, cases of refusal to establish business relations with clients, prohibition of certain financial transactions were studied. It is proposed that financial monitoring as a set of financial, legal, regulatory measures aimed at preventing and combating legalization (laundering) of proceeds from crime, terrorist financing, financing the proliferation of weapons of mass destruction, carried out at various levels of the financial system, to ensure economic financial, national security of the state. The financial monitoring system is proposed to be interpreted as a complex multilevel system of interconnected subjects and objects of financial monitoring, the well-functioning of which as a whole gives the ability to obtain a certain effective and transparent functioning of the financial system in preventing and combating money laundering. criminal, terrorist financing, financing the proliferation of weapons of mass destruction. A thorough analysis of the conceptual and categorical apparatus of economic security of the national economy, resulting in the following author's interpretation: economic security as a complex multifactorial set of conditions, principles, factors, methods, means of economic, legal, political orientations that should protect social economic interests of the state and accordingly its population, providing the necessary prerequisites for the future sustainable development of the country, living conditions of the people, to ensure a decent level of the state in the international market; ensure the prevention or reduction of the risk of intentional damage to life and property; which allows you to maintain resilience to external as well as internal threats. The appropriate level of economic security of the national economy is achieved through the use of a set of certain tools, both state and special. The paper argues that economic security is an integral part of national security, and one of the most important elements of economic security is financial security. Moreover, among the instruments of financial security is financial monitoring as a system of measures to increase the level of financial and, consequently, economic security of the state by monitoring financial transactions to reduce financial crime, namely: increasing the competitiveness of the state, reducing the size shadow economy, increasing the reliability of banks, increasing revenues to the state budget from confiscated illegal property, paying taxes on detected illegal income, reducing corruption, increasing the efficiency of budget resources. The structural and logical scheme shows the prerequisites for the formation of the concept of improving the financial monitoring system, based on which the concept of improving the financial monitoring system as a tool to ensure economic security of the national economy, taking into account the interdependence of legalization of illegal income. objects of primary financial monitoring, threats to economic security, methods and models of economic security, stages and procedures of financial monitoring by banking institutions. The paper identifies three levels of subjects of primary financial monitoring of Ukraine, as well as analyzes the main indicators of their activities for the period 2011- 2018. This allowed to identify problematic aspects of the system of combating money laundering and reserves for its improvement. A method for assessing the risk of using banks for money laundering on the basis of gravitational modeling is proposed, which takes into account the country's rating on the characteristics of determining the level of risk of money laundering on the basis of Minkowski metrics; based on the equation of the law of gravitational gravity and gravitational force in social phenomena, an economic-mathematical model for assessing the risk of legalization of criminal proceeds is built. This allowed us to identify the main priorities for improving the standards of economic policy of the state in terms of strengthening national economic security. The paper proposes the definition of probabilistic losses from the implementation of actions and / or procedures for legalization (laundering) of funds for financial institutions, based on the construction of cost matrices and a decision tree of possible alternatives to the risks of banking. In contrast to the existing account for the formation of the indicative space of the main indicators of losses, assessment of relevant risk factors, determining the comparability of banking risk factors. This will allow banks to obtain a number of benefits: increasing financial flows; expansion of the bank's customer base; intensification of demand for banking services; maintaining a license to provide banking services; stable functioning of the financial institution; cooperation with international partners. Improved and proposed for practical use of the method of frontal analysis of the effectiveness of financial monitoring of banks in terms of assessing the risks of money laundering by conducting Data Envelpment Analysis using Frontier Analyst, which in contrast to the existing input-oriented BCC-model problems of fractional-linear programming of minimization of conditional inputs and source-oriented CCR-model of problem of fractional-linear programming of maximization of conditional outputs with constant return on scale, thus conditional inputs are calculated on the basis of additive convolution of indicators of performance characteristics of banks. This allowed to determine the existing reserve and possible potential for improving the efficiency of financial monitoring for an individual bank. The methodological principles of grouping banks into groups of efficient and inefficient banks in terms of preventing and combating money laundering, based on the use of iterative divisive method of k-means, which in contrast to existing methods are based on a combination of data mining methods, including cluster and analysis of variance (intergroup and intragroup variances of traits). This allowed us to interpret the current position of banks in relation to competitors in the banking market in terms of different areas of strategic management. The methodological tools for determining the integrated threat index of the national economy based on the construction of a structural-logical model using the Kernel function and the multiplicative form of convolution, which allows the selection of relevant indicators for estimating the threat index of the national economy based on a combination of Pareto methods and diagrams. Further practical application of the proposed methodology will allow timely and prompt support of the necessary organizational, institutional, regulatory conditions that provide the ability of the national economy to withstand external and internal threats and pressures, further quality adaptation to problems and destabilizing factors, rapid recovery from negative factors. The method of state regulation of economic security of the national economy is improved and proposed by using the tools of game theory (minimum and maximum criteria), which, unlike the existing ones, is based on identifying the conflict situation between the state and economic agents using banks to legalize criminal proceeds. a matrix of quantitative results of participants' functioning in the form of a linear multifactor regression equation, and also takes into account the consequences of each participant's use of their pure behavioral strategies or a combination thereof. This allowed for the formalization of behavioral strategies on the part of the state and on the part of economic agents by scaling the intervals of the values of the indicators of the characteristics of the scenarios of state regulation of economic security of the national economy. Effective scenarios for reforming the national system of financial monitoring are formulated on the basis of building an economic and mathematical model of quantitative evaluation and qualitative interpretation of strategies for reforming the National system of financial monitoring by using the method of integer optimization. The relationship of the studied factors is represented by matrices of binary values of mutual conditionality. This allowed us to argue that with the formation of effective tools for gradually overcoming the threatening factors of intensification of the process of legalization of criminal proceeds, the country can become a regional leader in the fight against financial offenses. The main provisions of the dissertation are reduced to the level of methodological developments and practical recommendations that can be applied in the activities of state executive bodies, local governments, trade unions and industry associations, the real and financial sectors of the economy, banking institutions. |
Appears in Collections: |
Дисертації |
Views
Canada
1
China
1775364709
Czechia
39485
Côte d’Ivoire
1
Finland
1
France
-742827991
Germany
2065056509
Ghana
394879
Greece
1
Hong Kong SAR China
1327035864
Indonesia
1
Ireland
-1735021745
Japan
1
Lithuania
1823168560
Netherlands
-1735021744
Poland
1020968334
Romania
172554
Russia
67992687
Seychelles
1
Singapore
1
Spain
-1344943578
Sweden
10354960
Ukraine
-2011974740
United Kingdom
1650135080
United States
-2011974741
Unknown Country
-1735021742
Downloads
Austria
1
Czechia
197994702
Finland
728
France
34820
Germany
-2011974738
Ghana
1
Ireland
1
Lithuania
451743229
Norway
696
Poland
1
Romania
216216
Russia
1
Singapore
2065056514
Spain
1583983832
Sweden
1
Turkey
2065056501
Ukraine
2065056507
United Kingdom
105993183
United States
-2011974739
Unknown Country
-1735021741
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
diss_Dotsenko.pdf | 10.53 MB | Adobe PDF | -1518801580 |
critique_Babenko.pdf | 2.58 MB | Adobe PDF | -1518801580 |
critique_Lebid.pdf | 2.91 MB | Adobe PDF | -1518801580 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.