Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81706
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Державне управління у сфері надання адміністративних послуг |
Other Titles |
Public management of administrative services |
Authors |
Opanasiuk, Yuliia Anatoliivna
Романченко, Я.О. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9236-8587 |
Keywords |
адміністративна послуга державне управління ЦНАП механізм надання адміністративних послуг administrative service public administration cnap mechanism of provision of administrative services |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81706 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Опанасюк Ю. А., Романченко Я. О. Державне управління у сфері надання адміністративних послуг // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 2. С. 163−173. DOI: 10.21272/1817-9215.2020.2-18 |
Abstract |
В сучасних умовах реформування державної політики у всіх сферах діяльності виникає потреба
переоцінення механізми надання державних послуг. З приходом нової парадигми служіння держави народові
змінюється принципи надання публічних послуг. Так, в демократичних країнах державні сервіси
орієнтуються на споживача. Адміністративно-територіальна реформа спирається на Європейський
досвід, тому на сьогодні повністю змінена концепція надання адміністративних послуг з "головенства
держави" до "служіння народові України". Ця концепція передбачає клієнтоорієнтований підхід до
надання послуг та роботи державних та муніципальних органів. Послуги надаються за тим же принципом,
що і в приватних установах, тому що держава зараз теж конкурує за споживача.
У статті розглянуто теоретичні основи надання адміністративних послуг як на державному, так і
на муніципальному рівні. Розглянуто досвід іноземних країн в сфері надання адміністративних послуг та
обрані основні напрями, які доцільно впровадити в український досвід. Визначено поняття
адміністративної послуги та наведена їх класифікація. Розглянуто ключові принципи надання
адміністративних послуг, визначено коло суб’єктів, на котрі покладено функції надання адміністративних
послуг. При проведенні оцінки діючої системи надання адміністративних послуг авторами детально
описаний алгоритм надання послуг фахівцями ЦНАПу.
Запропоновано перспективну модель функціонування Центрів надання адміністративних послуг.
Виявлені напрями удосконалення механізму управління адміністративними послугами за допомогою
електронного врядування. На прикладі Сумської області проаналізовані методи надання послуг в Центрах
надання адміністративних послуг, виділені основні недоліки та переваги їх функціонування.
Одним з напрямом поліпшення надання адміністративних послуг є впровадження електронних послуг.
Підвищення ефективності надання адміністративних послуг засобами електронного урядування для
суб’єктів господарювання чи громадян згідно з європейськими вимогами, підвищить результативність
роботи органів місцевого самоврядування та органів державної влади, знизить ризик корупції під час
надання адміністративних послуг та поліпшить діловий клімат, конкурентоспроможність та
інвестиційну привабливість держави. In modern conditions of public policy reform in all spheres of activity there is a need to re-evaluate the mechanisms of public services. With the advent of a new paradigm of state service to the people, the principles of public services are changing. In democracies, public services are consumer-oriented. Administrative and territorial reform is based on the European experience, so today the concept of providing administrative services from "statehood" to "serving the people of Ukraine" has been completely changed. This concept provides a customeroriented approach to the provision of services and the work of state and municipal bodies. Services are provided on the same principle as in private institutions, because the state now also competes for the consumer. The service idea of the development of the system of public administration is based on the classical economic scheme: "producer of services - consumer". The sustainability and legitimacy of public institutions is related to the quality of modeling, identifying and realizing individual and group interests and needs. The purpose of such a model of management is consumer satisfaction. Responsibility for safety and livelihood rests with the country, which must ensure that the interests and needs of the individual and their groups are met. The article considers the theoretical foundations of providing administrative services at both the state and municipal levels. The experience of foreign countries in the field of administrative services is considered and the main directions that should be introduced into the Ukrainian experience are selected. The concept of administrative service is defined and their classification is given. The key principles of providing administrative services are considered, the range of subjects entrusted with the functions of providing administrative services is determined. When evaluating the current system of providing administrative services, the authors describe in detail the algorithm for providing services by CNAP specialists. A perspective model of functioning of the Centers for providing administrative services is offered. The directions of improvement of the mechanism of management of administrative services by means of electronic government are revealed. On the example of Sumy region, the methods of providing services in the Centers for providing administrative services are analyzed, the main disadvantages and advantages of their functioning are highlighted. One of the ways to improve the provision of administrative services is the introduction of electronic services. Improving the efficiency of providing administrative services by e-government for businesses or citizens, will increase the effectiveness of local governments and public authorities, reduce the risk of corruption in the provision of administrative services and improve the business climate, competitiveness and investment attractiveness of the state. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
1
China
1
Estonia
1
France
1
Germany
1030296
Greece
1
Ireland
20962
Italy
1
Lithuania
1
Slovakia
1138
Taiwan
1
Ukraine
4042282
United Kingdom
78901
United States
12883467
Unknown Country
1
Downloads
Germany
374685
Lithuania
1
Netherlands
41928
Slovakia
1139
Ukraine
374685
United Kingdom
1
United States
12883468
Unknown Country
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Opanasiuk_administrative_service.pdf | 479.68 kB | Adobe PDF | 13675908 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.