Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81758
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Managing the Energy-Efficient Development of the University: Restraints and Ways to Overcome Them
Other Titles Управление энергоэффективным развитием университета: барьеры и пути их преодоления
Управління енергоефективним розвитком університету: бар’єри та шляхи їх подолання
Authors Sotnyk, Iryna Mykolaivna  
Sotnyk, Mykola Ivanovych  
Olondar, A.A.
Pidopryhora, N.M.
Maslii, M.Yu.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5787-2481
http://orcid.org/0000-0002-4761-8161
Keywords бар’єри
енергоспоживання
енергозбереження
енергоефективність
управління
політика
сталий розвиток
університет
барьеры
энергопотребление
энергосбережение
энергоэффективность
управление
политика
устойчивое развитие
университет
barriers
energy consumption
energy efficiency
energy saving
management
policy
sustainable development
university
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/81758
Publisher Sumy State University
License In Copyright
Citation Sotnyk I. M., Sotnyk M. I., Olondar A. A., Pidopryhora N. M., Maslii M. Yu. Managing the Energy-Efficient Development of the University: Restraints and Ways to Overcome Them // Механізм регулювання економіки. 2020. № 3. С. 68-86. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.89.06
Abstract Проблема скорочення енергоспоживання шляхом запровадження енергоефективних технологій сьогодні стоїть перед усіма університетами світу. Заклади вищої освіти, особливо в країнах, що розвиваються, та з транзитивною економікою, часто стикаються зі значними бар’єрами при досягненні цієї мети. Частково ці перешкоди у держав, що розвиваються, пов’язані з технічними обмеженнями. Проте більшість з них належать саме до організаційних, економікофінансових, соціальних та освітніх, як це має місце в транзитивних економіках. Ця ситуація актуалізує питання ідентифікації бар’єрів енергозбереженню в університетських кампусах і формування комплексу організаційно-економічних та мотиваційних заходів щодо системної реалізації потенціалу енергозбереження у закладах вищої освіти. Результати дослідження на прикладі Сумського державного університету (Україна) підтверджують вирішальну роль ініціативної команди енергоменеджерів, необхідність визнання і постійної підтримки керівництвом енергоефективного розвитку університету, широкого залучення викладачів і студентів до енергозберігаючої діяльності. Створення відтворювального фонду енергоефективності в університеті може суттєво допомогти подолати брак інвестицій та проблему тривалої окупності енергоефективних та "зелених" енерготехнологій. Крім того, популяризація досягнень закладу освіти з енергозбереження шляхом налагодження ефективної комунікації з усіма стейкхолдерами, формування системи морального та економічного стимулювання до енергозберігаючої діяльності активно спряє успішній розбудові енергоефективної політики університету.
Проблема сокращения энергопотребления путем внедрения энергоэффективных технологий сегодня стоит перед всеми университетами мира. Высшие учебные заведения, особенно в развивающихся странах и с транзитивной экономикой, часто сталкиваются со значительными барьерами при достижении этой цели. В развивающихся государствах эти препятствия частично связаны с техническими ограничениями. Однако большинство из них принадлежат именно к организационным, экономико-финансовым, социальным и образовательным, как это имеет место в транзитивных экономиках. Сложившаяся ситуация актуализирует вопросы идентификации барьеров энергосбережению в университетских кампусах и формирования комплекса организационно-экономических и мотивационных мероприятий по системной реализации потенциала энергосбережения в высших учебных заведениях. Результаты исследования на примере Сумского государственного университета (Украина) подтверждают критическую роль инициативной команды энергоменеджеров, необходимость признания и постоянной поддержки руководством энергоэффективного развития университета, широкого привлечения преподавателей и студентов к энергосберегающей деятельности. Создание воспроизводственного фонда энергоэффективности в университете может помочь преодолеть нехватку инвестиций и проблему длительной окупаемости энергоэффективных и "зеленых" энерготехнологий. Кроме того, популяризация достижений учебного заведения в сфере энергосбережения путем налаживания эффективной коммуникации со всеми стейкхолдерами, формирование системы морального и экономического стимулирования энергосберегающей деятельности будет активно содействовать успешному развитию энергоэффективной политики университета.
Recently, universities all over the world challenge the problem of reducing energy consumption through the introduction of energy efficient technologies. Higher educational institutions, especially in emerging and developing economies, often face significant barriers to achieving this goal. In developing countries, these obstacles are partly due to technical constraints. However, most of them belong to the organizational, economic, financial, social and educational ones, as is the case in emerging economies. This situation brings up to date the issues of identifying barriers to energy saving on university campuses as well as forming a set of organizational, economic and motivational measures for the energy saving potential implementation in higher educational institutions. On the example of Sumy State University (Ukraine), the study proves a crucial role of the initiative team of energy managers, the necessity of recognition and constant support of the university’s energy efficient development by the topmanagement and wide involvement of teachers and students in energy saving activities. Creating a revolving energy efficiency fund at the university may significantly help to overcome the luck of investment and long-term payback of energy efficient and green energy technologies. In addition, both the promotion of the university’s energy saving achievements by establishing effective communication with all stakeholders and the formation of a system of moral and economic incentives for energy saving essentially contribute to the successful development of energy efficiency policy of the educational institution. The experience of Sumy State University as a case study proves that a systematic approach to the organization of energy saving activities in the university campus based on the continuous improvement of management mechanisms allows achieving the goals of energy efficiency, even with many barriers.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Australia Australia
1985261671
Canada Canada
1
China China
1
Finland Finland
1
Germany Germany
1
Ghana Ghana
1
Greece Greece
1
India India
1
Ireland Ireland
68796
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
229
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
834374869
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
895365078
South Korea South Korea
1
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
417187424
Thailand Thailand
-2090383989
Ukraine Ukraine
91338293
United Kingdom United Kingdom
26764341
United States United States
1676530840
Unknown Country Unknown Country
-458458339
Vietnam Vietnam
1388

Downloads

China China
-1862259632
France France
1
Germany Germany
7928325
Ireland Ireland
137587
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Papua New Guinea Papua New Guinea
1
Philippines Philippines
1676530842
Singapore Singapore
1
Turkey Turkey
68798
Ukraine Ukraine
-491776920
United Kingdom United Kingdom
834374846
United States United States
1676530839
Unknown Country Unknown Country
-458458338
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Sotnyk_energy_saving.pdf 612.05 kB Adobe PDF 1383076353

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.