Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82220
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Розвиток онлайн-торгівлі в умовах пандемічної кризи COVID-19 |
Other Titles |
Online trading development in conditions of covid-19 pandemic crisis |
Authors |
Saher, Liudmyla Yuriivna
Лазоренко, В.Є. Шевченко, К.В. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-5628-5477 |
Keywords |
торгівля електронна комерція пандемічна криза розвиток тенденції trade e-commerce pandemic crisis development tendencies |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82220 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Сагер Л. Ю., Лазоренко В. Є., Шевченко К. В. Розвиток онлайн-торгівлі в умовах пандемічної кризи COVID-19 // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2020. № 4. С. 29−36. DOI: 10.21272/1817-9215.2020.4-5 |
Abstract |
Пандемія COVID-19 здійснила значий вплив на діяльність бізнесу в Україні та світі. Так, карантин
майже зупинив ряд галузей, зокрема роздрібну торгівлю (за винятком торгівлі продуктами харчування),
готельний та ресторанний бізнес, авіаперевезення. Через введення карантину відчизняні підприємства
заморозили інвестиційні процеси. Більшість торгових точок не були готові до різкого закриття фізичних
точок збуту та неможливості продажу товарів з полиць, що спричинило необхідність швидкого переходу
до онлайн-торгівлі. Відповідно саме пандемічна криза стала каталізатором елктронної торгівлі. Проте
слід зазначити, що багатьом підприємствам було важко здійснити повний чи частковий перехід через
відсутність досвіду і розуміння перспективних шляхів розвитку як суб’єкта ринку електронної торгівлі.
Відповідно можемо говорити про перспективність і необхідність дослідження окремих питань розвитку
електронної торгівлі, зокрема в Україні. Метою роботи є визначення шляхів розвитку онлайн-торгівлі в
Україні під впливом пандемічної кризи. В процесі дослідження використовувались методи порівняння,
систематизації і логічного узагальнення, трендовий аналіз (із використанням Google Trends),
бібліометричний аналіз (із використанням VOSviewer 1.6.16).
Авторами здійснено трендовий аналіз, результати якого демонтсрують поступове зростання
кількості запитів до 2018 р. і стрімке зростання з 2019 року, що, високою долею ймовірності пов’язано із
пандемією, коли багато магазинів зіштовхнулися з проблемами реалізації продукції. Результати
бібліометричного аналізу показують зміну тенденції публікаційної активності у напрямку переходу від
розкляду онлайн-торгівлі у поєднанні з питаннями управління маркетингом, інструментами трейдмаркетингу, аналізом споживацької поведінки до алгоритмізації та математичного моделювання
споживчих поведінкових патернів. Спостерігається чітка тенденція до зростання суспільного та науковго
інтересу до даного питання. При цьому частка відчизняних публікацій з даної тематики є незначною. На
основі проведеного аналізу тенденцій у онлайн-торгівлі авторами було запропоновано перспективні шляхи
її розвитку, визначено їхні переваги, недоліки та складність реалізації в Україні. The COVID-19 pandemic has had a significant impact on business in Ukraine and around the world. Thus, quarantine has almost stopped a number of industries, including retail (except for food), hotel and restaurant business, air transportation. Due to the introduction of quarantine, domestic enterprises froze investment processes. Most outlets were not ready for the abrupt closure of physical outlets and the inability to sell off-the-shelf products, necessitating a rapid transition to online commerce. Accordingly, it was the pandemic crisis that became the catalyst for e-commerce. However, it should be noted that many companies found it difficult to make a full or partial transition due to lack of experience and understanding of promising ways of development as a subject of the ecommerce market. Accordingly, we can talk about the prospects and the need to study certain issues of e-commerce, in particular in Ukraine. The aim of the work is to identify ways to develop online trade in Ukraine under the influence of the pandemic crisis. The research used methods of comparison, systematization and logical generalization, trend analysis (using Google Trends), bibliometric analysis (using VOSviewer 1.6.16). The authors conducted a trend analysis, the results of which show a gradual increase in the number of requests by 2018 and a rapid increase since 2019, which is most likely due to a pandemic, when many stores faced problems with product sales. The results of bibliometric analysis show a change in the trend of publishing activity towards the transition from online trading in combination with marketing management, trade marketing tools, consumer behavior analysis to algorithmization and mathematical modeling of consumer behavioral patterns. There is a clear tendency to increase public and scientific interest in this issue. At the same time, the share of domestic publications on this topic is insignificant. Based on the analysis of trends in online trade, the authors proposed promising ways to develop it, identified their advantages, disadvantages and complexity of implementation in Ukraine. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
China
1424302546
Germany
1296431453
Indonesia
1
Ireland
18273
Lithuania
1
Netherlands
1
Singapore
1
Ukraine
144760069
United Kingdom
2515701
United States
1245378414
Unknown Country
5029284
Downloads
China
1288700
France
925
Germany
1296431452
India
1
Ireland
1
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
144760071
Poland
1
Singapore
1
Ukraine
829532344
United Kingdom
1
United States
1245378415
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Saher_online_commerce.pdf | 614.39 kB | Adobe PDF | -777575382 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.