Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82243
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Assessment of Socio-, Ecological and Economic Consequences of the Virtual Reality Eco-Tours Advancing |
Other Titles |
Оцінка соціо-еколого-економічних результатів впровадження еко-турів віртуальної реальності Оценка социо-эколого-экономических результатов внедрения эко-туров виртуальной реальности |
Authors |
Honcharenko, Oleksii Serhiiovych
Nikolayev, S.O. Myslovska, M.S. Pogodina, V.V. |
ORCID | |
Keywords |
віртуальна реальність соціо-еколого-економічний результат туристичний бізнес виртуальная реальность социо-эколого-экономический результат туристический бизнес virtual reality socio-ecological-economic result tourist business |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82243 |
Publisher | Sumy State University |
License | In Copyright |
Citation | Goncharenko O. S., Nikolayev S. O., Myslovska M. S., Pogodina V. V. Assessment of Socio-, Ecological and Economic Consequences of the Virtual Reality Eco-Tours Advancing // Механізм регулювання економіки. 2020. № 2. С. 48-60. DOI: https://doi.org/10.21272/mer.2020.88.04 |
Abstract |
На думку багатьох експертів, людство знаходиться на межі трансформаційних змін, які
характеризуються змінами не тільки в способі господарювання, а й змінами в філософії існування
людини. Особливо така ситуація стає помітною під час кризових явищ планетарного масштабу.
Одним з таких показових явищ стала глобальна соціально-економічна криза, яка була викликана
пандемією коронавірусу. Вже зараз можна стверджувати, що деякі напрямки інформаційнотехнічної галузі переживають надзвичайно стрімкі темпи розвитку, в тому числі, і технології
віртуальної реальності. Це особливо актуально на тлі інформації про те, що одним з негативних
наслідків пандемії є збільшення випадків психологічної напруженості суспільства в цілому і
окремих індивідів через обмеження фізичного пересування людей.
Метою даної статті стало дослідження перспектив впровадження технологій віртуальної
реальності в туристичне бізнес-середовище на основі ідентифікації та обґрунтуванні виникнення
можливих позитивних і негативних соціо-еколого-економічних результатів внаслідок розвитку
даного виду бізнесу на регіональному рівні. Ідея полягає в тому, щоб використовувати технології
віртуальної реальності для створення комерційного продукту - «зелених» туристичних турів в
Сумській області (Україна), суть яких полягає в наданні клієнтам з будь-якого куточка світу
можливості віртуально відвідати певні природно-ландшафтні зони Сумщини. При цьому акцент
робиться не тільки на відвідуванні історичних пам'яток архітектури, музеїв, а й на використання
рекреаційного потенціалу саме природних об'єктів. Наприклад, байдарковий сплав по р. Псел, піші
прогулянки в Спадщанському лісах, рибалка на Блакитних озерах у Сумах, полювання на тварин,
збір грибів, спортивні тури: біг, катання на лижах лісовому масиві поблизу с. Токарі.
Таким чином, створення еко-турів віртуальної реальності можна вважати доцільним, оскільки
для інтернальних і екстернальних стейкхолдерів цей вид діяльності є більш позитивним, ніж
негативним: для працівників зростає творча складова праці, створюються передумови для
підвищення заробітної плати; для споживачів зменшуються ризики під час подорожі, зникають
супутні витрати, з'являється більше варіантів і можливостей для розвитку; для регіону цей вид діяльності гарантує екологічність і велику зацікавленість в результаті туру віртуальної реальності
на місцевості. По мнению многих экспертов, человечество находится на грани трансформационных изменений, которые характеризуются изменениями не только в способе хозяйствования, но и изменениями в философии существования человека. Особенно такая ситуация становится заметной во время кризисных явлений планетарного масштаба. Одним из таких показательных явлений стал глобальный социально-экономический кризис, который был вызван пандемией коронавируса. Уже сейчас можно утверждать, что некоторые направления информационно-технической отрасли переживают чрезвычайно стремительные темпы развития, в том числе, и технологии виртуальной реальности. Это особенно актуально на фоне информации о том, что одним из негативных последствий пандемии является увеличение случаев психологической напряженности общества в целом и отдельных индивидов из-за ограничений физического передвижения людей. Целью данной статьи стало исследование перспектив внедрения технологий виртуальной реальности в туристическую бизнес-среду на основе идентификации и обосновании возникновения возможных положительных и отрицательных социо-эколого-экономических результатов вследствие развития данного вида бизнеса на региональном уровне. Идея заключается в том, чтобы использовать технологии виртуальной реальности для создания коммерческого продукта – «зеленых» туристических туров в Сумской области (Украина), суть которых заключается в предоставлении клиентам из любого уголка мира возможности виртуально посетить определенные природно-ландшафтные зоны Сумщины. При этом акцент делается не только на посещении исторических памятников архитектуры, музеев, но и на использование рекреационного потенциала именно природных объектов. Например, байдарочный сплав по р. Псел, пешие прогулки в Спадщанских лесах, рыбалка на Голубых озерах в г. Сумы, охота на животных, сбор грибов, спортивные туры: бег, катание на лыжах лесном массиве вблизи с. Токари. Таким образом, создание эко-туров виртуальной реальности можно считать целесообразным, поскольку для интернальних и экстернальных стейкхолдеров этот вид деятельности является более положительным, чем отрицательным: для работников растет творческая составляющая труда, создаются предпосылки для повышения заработной платы; для потребителей уменьшаются риски во время путешествия, исчезают сопутствующие расходы, появляется больше вариантов и возможностей для развития; для региона этот вид деятельности гарантирует экологичность и большую заинтересованность в результате тура виртуальной реальности на местности. According to many experts, humanity is on the verge of transformational changes, which are characterized not only by changes in the way of management, but also by changes in the philosophy of human existence. This situation is especially noticeable during crises on a global scale. One such demonstration was the global socio-economic crisis caused by the coronavirus pandemic. It can already be argued that some areas of the information technology industry are experiencing an extremely rapid pace of development, including virtual reality technology. This is especially true against the background of information that one of the negative consequences of the pandemic is an increase in cases of psychological tension in society as a whole and in individuals due to limited physical movement of people. Therefore, the aim of this article was to study the prospects of implementing virtual reality technologies in the tourism business environment based on the identification and justification of possible positive and negative socio-environmental and economic results due to the development of this type of business at the regional level. The idea is to use virtual reality technologies to create a commercial product - "green" tourist tours in Sumy region (Ukraine), the essence of which is to enable tourists from anywhere in the world to virtually visit certain natural and landscape areas of Sumy region. The emphasis is not only on visiting historical architectural monuments, museums, but also on using the recreational potential of natural objects. For example, kayaking on the river Psel, hiking in Spadschansky forests, fishing on the Blue Lakes in Sumy, hunting animals, picking mushrooms, sports tours: running, skiing in the woods near the village. Turners. Thus, the creation of eco-tours of virtual reality can be considered appropriate, because for both internal and external stakeholders, this type of activity is more positive than negative: for employees, the creative component of labor grows, the preconditions are created to increase wages; for consumers, the risks during the trip are reduced, the associated costs disappear, there are more options and opportunities for development; for the region, this type of activity guarantees environmental friendliness and greater interest due to the virtual reality tour in the area. |
Appears in Collections: |
Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation) |
Views
Belgium
1
Bulgaria
1
China
-160329229
Finland
1
France
392406136
Germany
210572
Hong Kong SAR China
1
India
46973154
Ireland
36341
Italy
1
Japan
-426381721
Lithuania
1
Macao SAR China
1
Malaysia
392406134
Netherlands
2254
Romania
1
Russia
2246
Singapore
392406140
Slovakia
1
Spain
901624447
Sweden
1
Taiwan
220472
Ukraine
29012
United Kingdom
-1998550958
United States
392406142
Unknown Country
-364557732
Vietnam
440943
Downloads
Canada
1
China
392406133
France
1986733939
Germany
-1998550959
Hong Kong SAR China
46973157
India
-1509109737
Iran
1
Ireland
1
Italy
1
Lithuania
1
Singapore
1
South Africa
171708
Spain
901624448
Taiwan
1
Ukraine
1763243007
United Kingdom
1
United States
-1632126847
Unknown Country
-364557731
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Goncharenko_tourist_business.pdf | 536.78 kB | Adobe PDF | -413192873 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.