Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82260
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Екосистеми цифрових платформ як фактор трансформації бізнесу в умовах цифрової економіки |
Authors |
Semenoh, Andrii Yuriiovych
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-3222-9574 |
Keywords |
екосистема экосистема ecosystem цифрова платформа цифровая платформа digital platform цифрова економіка цифровая экономика digital economy цифровий руйнівник цифровой разрушитель digital disruptor екосистемний оркестратор экосистемный оркестратор ecosystem orchestrator |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82260 |
Publisher | Київський національний університет технологій та дизайну |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Семеног А. Ю. Екосистеми цифрових платформ як фактор трансформації бізнесу в умовах цифрової економіки // Вісник КНУТД. Серія Економічні науки. 2019. № 4 (137). С. 39–50. |
Abstract |
У статті розкрито сутність цифрових платформ як руйнівників класичних форм бізнесу. Визначено ключові фактори, що дозволяють цифровим платформам швидко захоплювати ринкові ніші. Серед них: активне використання великих даних, розробка алгоритмів, мережеві ефекти, грошовий потік від малих операцій, ухиляння від правил та умов, усунення зайвих дій та посередництва, бездоганний клієнтський досвід, використання ефекту «левериджу» мережі. Передумовою трансформаційного успіху платформ є створення нової цінності для споживачів, що проявляється у фінансовій економії, новому досвіді та можливостей співучасті у створенні персональних продуктів та послуг. Представлено сутність, складові, характеристику та приклади екосистем цифрових платформ. В статье раскрыта сущность цифровых платформ как разрушителей классических форм бизнеса. Определены ключевые факторы, позволяющие цифровым платформам быстро захватывать рыночные ниши. Среди них: активное использование больших данных, разработка алгоритмов, сетевые эффекты, денежный поток от малых операций, уклонения от правил и условий, устранение лишних действий и посредничества, безупречный клиентский опыт, использование эффекта «левериджа» сети. Предпосылкой трансформационного успеха платформ является создание новой ценности для потребителей, что проявляется в финансовой экономии, новом опыте и возможностях соучастия в создании персональных продуктов и услуг. Представлены сущность, составляющие, характеристика и примеры экосистем цифровых платформ. Определено, что наиболее успешные платформы формируют вокруг себя экосистемы, которые объединяют компании, капитал, сообщества, сети, людей, анализ данных и технологии для создания «разрушительных» бизнес-моделей, что потенциально представляет угрозу для «выживания» нецифровых бизнесов и разбалансировки устойчивого экономического порядка и, в то же время, является фактором «созидательного разрушения» для создания новых источников экономического развития. Сложность определения эффекта от развития экосистем цифровых платформ и формирует направление дальнейших научных исследований. The analysis of scientific literature, the reports of analytical centers and international organizations testify the growing role of digital platforms in business-models of the past transformation, shaping major trends in the development of the digital economy and engaging with various economic actors. At the same time, the use of big data and the network effect poses serious risks for the existence of non-digital companies. It makes the research of factors and ways of influence of platforms on the transformation of economic relations in the country very important. The article reveals the essence of digital platforms as the disruptors of classic forms of business. Key factors that allow digital platforms to capture market niches quickly are identified. Among them: active use of big data, algorithm development, network effects, cash flow from small transactions, evasion of rules and conditions, elimination of unnecessary actions and mediation, impeccable client experience, leverage effect of the network. The prerequisite for the transformational success of the platforms is the creation of new value for consumers, which consist of financial economy, new experience and opportunities to participate in the creation of personal products and services. The essence, components, characteristics and examples of digital platform ecosystems are presented. It is determined that the most successful platforms form ecosystems that bring together companies, capital, communities, networks of people, data analysis and technology to create disruptive business models that potentially threaten the “survival” of non-digital businesses and unbalance established economic order. At the same time, a factor of “creative destruction” help to create new sources of economic development. The complexity of determining the effect of the development of digital platforms ecosystems shapes the direction for further research. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Australia
1
Austria
1
Belarus
1
Cambodia
1
China
1
Czechia
10363001
France
916537059
Germany
-2071379239
Ireland
278672706
Kazakhstan
1
Lithuania
19849
Netherlands
146398417
Norway
1
Poland
1513692236
Portugal
1
Romania
1
Russia
167
Slovakia
1
Spain
1
Switzerland
1
Ukraine
2140586150
United Kingdom
213888
United States
1943280663
Unknown Country
610869077
Downloads
Austria
1
Belarus
1
Finland
1
France
-562259804
Germany
-1988377327
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
-562259803
Portugal
1
Russia
1
Slovenia
545498439
Spain
150217
Ukraine
2140586151
United Kingdom
1
United States
610869078
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Semenoh_Digital_ecosystems.pdf | 263.23 kB | Adobe PDF | 184206960 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.