Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82265
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Теоретичні засади використання краудфандингу як способу зовнішнього фінансування підприємств малого та середнього бізнесу |
Authors |
Semenoh, Andrii Yuriiovych
Доброгорська, В.П. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-3222-9574 |
Keywords |
краудфандинг crowdfunding МСБ SME зовнішнє фінансування внешнее финансирование external financing фінансові ресурси финансовые ресурсы financial resources кредитування кредитование lending |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82265 |
Publisher | Національний авіаційний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Семеног А. Ю., Доброгорська В. П. Теоретичні засади використання краудфандингу як способу зовнішнього фінансування підприємств малого та середнього бізнесу // Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 2 (70). Ч. 2. С. 74–80. DOI: https://doi.org/10.32782/2520-2200/2019-2-36 |
Abstract |
У статті на основі аналізу наукових джерел розглянуто теоретичні засади краудфандингу у контексті його використання суб’єктами малого та середнього бізнесу (МСБ). Охарактеризовано рівень розвитку МСБ в Україні. Наведено власне визначення краудфандингу. Представлено основні принципи функціонування краудфандингу. Представлено характеристику основних моделей, умов та технологію реалізації зовнішнього фінансування підприємств малого та середнього бізнесу з допомогою он-лайн платформ краудфандингу. Здійснено порівняльний аналіз переваг та недоліків краудфандингу у контексті можливостей його використання підприємствами малого та середнього бізнесу. Розглянуто зарубіжні підходи до регулювання краудфандингу, наголошено на їх перевагах та недоліках. Акцентовано увагу на необхідності ефективного регулювання краудфандингу в Україні. В статье на основе анализа научных источников рассмотрены теоретические основы краудфандинга в контексте его использования субъектами малого и среднего бизнеса (МСБ). Охарактеризован уровень развития МСБ в Украине. Приведено собственное определение краудфандинга. Представлены основные принципы функционирования краудфандинга. Предложена характеристика основных моделей, условий и технология реализации внешнего финансирования предприятий малого и среднего бизнеса с помощью он-лайн платформ краудфандинга. Осуществлен сравнительный анализ преимуществ и недостатков краудфандинга в контексте возможностей его использования предприятиями малого и среднего бизнеса. Рассмотрены зарубежные подходы к регулированию краудфандинга, отмечены их преимущества и недостатки. Акцентировано внимание на необходимости эффективного регулирования краудфандинга в Украине. The article examines scientific sources about theoretical and practical aspects of the organization and functioning of crowdfunding as one of the alternative methods of financing small and medium enterprises (SME). Also, the level of SMEs development in Ukraine is characterized. It is discovered that crowdfunding is a modern tool for financing social initiatives and business projects of individual citizens or SMEs, based on the idea of collective investment through open call for potential investors (donors), which are united by common moral or material interest, and mostly use specialized Internet platforms. The basic principles of crowdfunding operations are also presented in the article. It describes the main models, conditions and technology of external financing of small and medium enterprises with the help of crowdfunding on-line platforms. A comparative analysis of the advantages (less bureaucratic, possibility of risks optimization for SMEs, gives feedback about the potential demand for a starter product, lower transaction costs, bigger audience of investors) and disadvantages (not suitable for large-scale and complex projects, have many legal risks, gives access to a unique idea or product to potentially stronger competitors, make a high level of uncertainty for the recipient in terms of time and volume of financial resources engagement) of crowdfunding in the context of the possibilities of its use by small and medium enterprises is carried out. Foreign approaches to the regulation of crowdfunding are considered, their advantages and disadvantages are emphasized. It is proved that crowdfunding as a modern way of SMEs financing is an actual and promising method of attracting financial resources, especially at the initial stages of enterprise creation and development. At the same time, its application puts potential risks on the investor and entrepreneur, which requires the development of special regulatory support and state regulation of this area. It is made a conclusion that analysis and consideration of foreign experience will contribute to the development of this form of financing in Ukraine. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Australia
1
China
173396062
Germany
483085
Ireland
19606
Lithuania
1
Switzerland
1
Ukraine
694086962
United Kingdom
173396065
United States
-1647556929
Downloads
Belgium
1
China
1
France
7157697
Germany
102320
Lithuania
1
Spain
1
Ukraine
85902189
United Kingdom
1
United States
1606028583
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Semenog_Theoretical_principle.pdf | 183.66 kB | Adobe PDF | 1699190794 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.