Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82269
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Концептуальні засади розвитку цифрових платформ в умовах формування цифрової економіки
Authors Semenoh, Andrii Yuriiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-3222-9574
Keywords цифрова платформа
цифровая платформа
digital platform
цифрова економіка
цифровая экономика
digital economy
економіка платформ
экономика платформ
platform economy
монетизація платформ
монетизация платформ
platform monetization
моделі цифрових платформ
модели цифровых платформ
digital platform models
Type Article
Date of Issue 2019
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82269
Publisher Національний університет Острозька академія
License Copyright not evaluated
Citation Семеног А. Ю. Концептуальні засади розвитку цифрових платформ в умовах формування цифрової економіки // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Економіка». 2019. № 14 (42). С. 21–26.
Abstract У статті досліджено сутність, види та способи монетизації цифрових платформ в умовах формування цифрової економіки. Проаналізовано основні підходи до класифікації моделей цифрових платформ, наведено їх порівняльну характеристику. Наголошено на основних функціях цифрових платформ. Визначено, що метою існування цифрових платформ є мобілізація людей для спільної участі, створення нової цінності та отримання доходів від цих процесів – монетизації. Представлено найбільш популярні способи монетизації та комбінації вибору суб‘єктів для сплати за послуги цифрової платформи.
В статье исследована сущность, виды и способы монетизации цифровых платформ в условиях формирования цифровой экономики. Проанализированы основные подходы к классификации моделей цифровых платформ, приведена их сравнительная характеристика. Отмечены основные функции цифровых платформ. Определено, что целью существования цифровых платформ является мобилизация людей для совместного участия, создания новой ценности и получение доходов от этих процессов - монетизации. Представлены наиболее популярные способы монетизации и комбинации выбора субъектов для оплаты услуг цифровой платформы.
The article deals with the essence, types and ways of monetization of digital platforms in the conditions of digital economy formation. It is argued that the digital platform is a digital economy company that provides digital space for value creation by users, relying on the use of modern software, data analysis algorithms and network effects. The basic approaches to the classification of models of digital platforms are analyzed. The comparative characteristics of the main types of platforms are also presented, among them transactional, innovative, integration and investment platforms. It is determined that the purpose of digital platforms is to mobilize people for joint participation, to create new value and to generate revenue from these processes in the form of additional value part appropriation created by platforms for the client – monetization. The most popular monetization methods are presented. They include transaction fees, access fees, advanced access fees, and advanced patronage fees. It is noted that, digital platforms choose a subject to pay according to the differences between the users of the platform, their material and social status, the motivation to connect to the platform, the incentives and the potential amount of value they can receive from the platform. In general, there are four combinations to choose subjects to pay for digital platform services: all users are charged; some users pay full costs, and some receive preferential terms; almost all users are charged, star rating users receive preferential terms; almost all users are charged, and users who are very price-sensitive receive preferential terms. Also, it is emphasized that digital platforms, while saving on the lack of large production capacity and using algorithms to analyze customer preferences and desires, pose serious risks to the existence of classic businesses and companies, limiting competition, especially for small and medium-sized enterprises.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

China China
1
France France
1934107
Germany Germany
3866666
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
967054
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1545
Russia Russia
1543
Switzerland Switzerland
1
Ukraine Ukraine
-2022924325
United Kingdom United Kingdom
45572003
United States United States
-2022924328
Unknown Country Unknown Country
514825

Downloads

Germany Germany
1
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
-2022924326
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1412861476

Files

File Size Format Downloads
Semenog_Conceptual_principles.pdf 307.36 kB Adobe PDF -610062845

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.