Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82520
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Використання комп’ютерних технологій як сучасного засобу викладання іноземних мов у закладах вищої освіти
Authors Serpeninova, Yuliia Serhiivna  
Дука, М.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3565-1132
Keywords інформаційно-комп’ютерні технології
информационно-коммуникационные технологии
information and computer technologies
навчання іноземних мов
обучение иностранным языкам
foreign language teaching
заклад вищої освіти
учетные оценки
accounting estimates
облікові оцінки
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82520
Publisher СудДПУ імені А.С. Макаренка
License Copyright not evaluated
Citation Дука М. В., Серпенінова Ю. С. Використання комп’ютерних технологій як сучасного засобу викладання іноземних мов у закладах вищої освіти // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. №5-6. С. 59-71
Abstract У статті досліджується ряд теоретичних положень щодо особливостей впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій при навчанні іноземних мов у закладах вищої освіти. Узагальнено переваги та проблемні аспекти використання інформаційно-комп’ютерних технологій у навчанні іноземних мов. Методичний потенціал впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій розглядається у двох напрямках: розширення дидактичних можливостей з пошуку, обробки, аналізу, використання та представлення навчальної інформації та активізації навчального процесу шляхом посилення мотивації студентів. Систематизовано основні проблеми використання інформаційно-комп’ютерних технологій при вивченні іноземних мов, зокрема: технічні, юридичні, методичні, психолого-педагогічні, кваліфікація викладача та недостатність фінансування. Здійснено критичний аналіз існуючих видів інформаційно-комп’ютерних технологій при навчанні іноземних мов. На основі проведеного дослідження існуючих підходів формалізовано типологізацію інформаційно-комп’ютерних технологій за наступними критеріями: доступність, спосіб комунікації, наявність порталу для вчителя, наявність інформаційно-комунікаційної складової, засоби та ступінь використання інформаційно-комп’ютерних технологій у навчальній діяльності.
В статье исследуется ряд теоретических положений об особенностях внедрения информационно-компьютерных технологий при обучении иностранным языкам в высших учебных заведениях. Рассмотрены преимущества и проблемные аспекты использования информационно-компьютерных технологий в языковом образовании. Методический потенциал внедрения информационно-компьютерных технологий рассматривается в двух направлениях: расширение дидактических возможностей по поиску, обработке, анализу, использования и представления учебной информации и активизации учебного процесса путем усиления мотивации студентов. Систематизированы основные проблемы использования информационно-компьютерных технологий при изучении иностранных языков, в частности: технические, юридические, методические, психолого-педагогические, квалификация преподавателя и недостаточность финансирования. Осуществлен критический анализ существующих видов информационно-компьютерных технологий при обучении иностранным языкам. На основе проведенного исследования существующих подходов формализована типологизация информационно-компьютерных технологий по следующим критериям: доступность, способ коммуникации, наличие портала для учителя, наличие информационно-коммуникационной составляющей, средства и степень использования информационно-компьютерных технологий в учебной деятельности
The article investigates a number of theoretical aspects on the particularities of the information and computer technologies application in teaching foreign languages in higher educational institutions. The advantages and challenging aspects of the use of information and computer technologies in language education are overviewed. The methodological potential of the implementation of information and computer technologies is considered in two directions: the expansion of didactic opportunities for searching, processing, analyzing, using and making presentations of educational information and activation of the educational process by enhancing students’ motivation. The main problems of information and computer technologies usage in the process of teaching-learning foreign languages are systematized, in particular: technical, legal, methodical, psychological, pedagogical, teachers’ qualification and lack of funding. A critical analysis of existing types of information and computer technologies in foreign language teaching was introduced. Given the existing approaches, the typology of information and computer technologies is represented, where the groups are singled out according to the following criteria: accessibility, method of communication, availability of a portal for teachers, availability of information and communication component, means and degree of use of information and computer technologies in educational activities. Adequate selection of computer technologies in accordance with these criteria contributes to the activation and differentiation of the learning process, provides additional tools for feedback and control. Perspective directions of further researches are determined as: organization of distance learning with the use of computer technologies; development of scientific and methodological support for the introduction of computer technology in foreign language teaching; development of exercise systems for different age groups, proficiency levels, etc.; particularities of introduction of computer technologies in professionally-oriented teaching of foreign languages, etc.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

China China
173
Germany Germany
426967404
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
11860
Japan Japan
711801424
Lithuania Lithuania
1
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
349
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
59696360
United Kingdom United Kingdom
554861
United States United States
725732869
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Canada Canada
5667
France France
1
Germany Germany
5662
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
3825259
Norway Norway
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
1086006
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-473299569

Files

File Size Format Downloads
Serpeninova_information_paper.pdf 312.76 kB Adobe PDF -468376966

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.