Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82529
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Скринінговий аналіз психосоціального функціонування молодших школярів в умовах навчального закладу
Other Titles Screening analysis of psychosocial functioning of primary pupils at school
Authors Міхановська, Н.Г.
Сотнікова–Мелешкіна, Ж.В.
Островська, Г.Є.
Штриголь, Д.В.
ORCID
Keywords psychosocial functioning
психосоціальне функціонування
psychosocial dysfunction
психосоціальна дисфункція
primary pupils
молодші школярі
screening
скринінг
school
навчальний заклад
Type Article
Date of Issue 2020
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82529
Publisher Сумський державний університет
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Н. Г. Міхановська, Ж. В. Сотнікова–Мелешкіна, Г. Є. Островська, & Д. В. Штриголь. (2020). СКРИНІНГОВИЙ АНАЛІЗ ПСИХОСОЦІАЛЬНОГО ФУНКЦІОНУВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ В УМОВАХ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ. Східноукраїнський медичний журнал, 8(4), 351-359. https://doi.org/10.21272/eumj.2020;8(4):351-359
Abstract На цей час все більшої актуальності набувають наукові дослідження щодо можливих психологічних та соціально-психологічних проблему дітей та підлітків протягом періоду їх навчання. Широке використання коротких скринінгових тестів- опитувальників дозволяє визначити можливі відхилення у психосоціальному функціонуванні звичайних дітей та підлітків, дітей із соматичними захворюваннями, жертв насильства. Метою дослідження було підвищення ефективності визначення психосоціальної дисфункції у дітей молодшого шкільного віку шляхом аналізу результатів скринінгового дослідження. За допомогою методики «Перелік дитячих симптомів» з його дитячою (Y-PSC) та батьківською (PSC) версіями в український адаптації було обстежено 263 учні начальних класів та 228 їх батьків шляхом заповнення паперового варіанту опитувальника або його точної версії у онлайн-форматі. Статистичну обробку даних проведено за допомогою t-тесту та однофакторного дисперсійного аналізу у ліцензованому програмному пакеті SPSS Statistic v.20. За адаптованою версією методики було визначено, що загаль- ний середній рівень психосоціального функціонування дітей молодших класів за Y-PSC перевищував встановлену норму, особливо на 2-му та 3-му роках навчання, що може свідчити про деяке напруження механізмів психосоціальної адаптації протягом цього періоду. Критично високими за дитячою версією у 12,9 % випадків були показники за субшкалою уваги, у 33,1 % – інтерналізації та у 21,7 % – екстерналізації. За батьківською версією PSC критично високими у 18,9 % випадків були показники за субшкалою уваги, у 7,9 % – інтерналізації та у 32,9 % досліджуваних за субшкалою екстерналізації. За допомогою однофакторного дисперсійного аналізу встановлено, що на психосоціальний стан впливали стать, рік навчання та спосіб опитування. Наприклад, показники за субшкалою уваги та екстерналізації були вищими за онлайн-даними. У дівчат визначався більш високий рівень інтерналізаціїї, а у хлопців вірогідно – екстерналізації і за батьківською, і за дитячою версією. Показники за субшкалою уваги та екстерналізації були суттєво вищими у першокласників, а рівень інтерналізації – у учнів 2-го та 3-го року навчання. Таким чином, отримані результати можуть стати підґрунтям для подальших досліджень різних вікових категорій дітей шкільного віку та підлітків. Крім того, динамічне спостереження за дітьми групи ризику в умовах залучення до їх супроводу, психологічних інтервенцій, психоосвітніх програм з боку психологів, насамперед, шкільних, може створювати певні обґрунтовані заходи для подолання та дезактуалізації наявних відхилень на доклінічному рівні.
Currently, research on possible psychological and socio-psychological problems of children and adolescents during the period of their education is becoming increasingly important. Extensive use of short screening tests-questionnaires allows to identify possible deviations in the psychosocial functioning of ordinary children and adolescents, children with somatic diseases, victims of violence. The aim of the study was to increase the effectiveness of determining psychosocial dysfunction in children of primary school age by analyzing the results of a screening study. Using «Pediatric Symptom Checklist» methodology, including child (Y-PSC) and parent (PSC) versions in Ukrainian adaptation, 263 primary schoolchildren and 228 parents were examined by filling out a paper version or an online version. Statistical processing of the data was performed using t-test and one-way analysis of variance in a licensed SPSS Statistic v.20 software suite. With the help of adapted version of the methodology, it was determined that general average level of psychosocial functioning of primary pupils, according to Y-PSC, was exceeding the established norm, particularly during 2nd and 3rd study years; this fact can be the evidence of some stress in mechanisms of psychosocial adaptation during that period. According to the child version, critically high indicators were observed in 12.9% of cases – by attention subscale, in 33.1% – by internalization subscale, in 21.7% – by externalization subscale. According to parent version (PSC), critically high indicators were observed in 18.9% of cases – by attention subscale, in 7.9% – by internalization subscale, and in 32.9% – by externalization subscale. By one-way analysis of variance, it has been established that psychosocial state is affected by sex, grade and method of survey. For example, attention and externalization subscale indicators were higher in online data. In girls, there was a higher level of internalization, while in boys, veraciously – of externalization, according to both parent and child versions. Indicators by attention and externalization subscale have been significantly higher in first-graders, while the level of internalization – in students of 2nd and 3rd grade. Therefore, obtained results can be utilized as groundwork for further study of various age groups of schoolchildren and adolescents. Additionally, dynamic observation of risk group children while employing psychologists, primarily school psychologists, for support, psychological interventions, and psychoeducational programs, can produce certain reasonable activities for overcoming and deactualization of present deviations at a prenosological level.
Appears in Collections: Східноукраїнський медичний журнал

Views

Belgium Belgium
1
Bulgaria Bulgaria
1
China China
1
Germany Germany
-1443863173
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
351183346
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Malta Malta
1
Poland Poland
1
Romania Romania
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Slovenia Slovenia
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
112700016
Ukraine Ukraine
-1443863174
United Kingdom United Kingdom
2983915
United States United States
1878299457
Unknown Country Unknown Country
-513848291

Downloads

Canada Canada
1
China China
1
France France
1
Georgia Georgia
376
Germany Germany
25707536
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
144
Poland Poland
1
Romania Romania
112700014
Russia Russia
1
Slovenia Slovenia
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
-731836268
United Kingdom United Kingdom
229518
United States United States
518039507

Files

File Size Format Downloads
Mikhanovska_ psychosocial_functioning.pdf 638.28 kB Adobe PDF -75159161

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.