Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82606
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Трансформації туристичної галузі як наслідок COVID-19 |
Other Titles |
Transformation of the tourism industry as a consequence of COVID-19 |
Authors |
Смакоуз, А.М.
Яременко, А.Г. Kovalov, Bohdan Leonidovych Kubatko, Oleksandr Vasylovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1900-4090 http://orcid.org/0000-0001-6396-5772 |
Keywords |
подорожі COVID-19 трансформації зміни майбутнє travel transformations changes future |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82606 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Смакоуз А. М., Яременко А. Г., Ковальов Б. Л., Кубатко О. В. Трансформації туристичної галузі як наслідок COVID-19 // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. 2021. № 1. С. 17−21. DOI: 10.21272/1817-9215.2021.1-2 |
Abstract |
У статті досліджено зміни та наслідки у сфері туризму під впливом пандемії. На підставі аналізу
звіту Всесвітньої туристичної організації UNWTO встановлено, що за перші десять місяців 2020 року
кількість міжнародних прибутків впало на 72%, що пов'язано з обмеженнями на поїздки, низьким рівнем
довіри споживачів і глобальною боротьбою за стримування вірусу COVID-19. у першому кварталі 2020 року
вже спостерігалося скорочення подорожей у 22%, а прибуття в березні впали до рівня 57% на всіх ринках.
Це означає втрату 67 мільйонів міжнародних туристів і близько 80 мільярдів доларів США надходжень [2,
с. 8]. Визначено, що Україна значно відстає у впровадженні заходів підтримки туризму, тому прогнози
щодо конкурентоспроможності невтішні. Частка внесків туризму в економіку України за різними
оцінками дорівнює близько 7–10%, а пов’язана з туризмом економіка в Україні залежить здебільшого від
внутрішнього туризму та внутрішньої складової виїзного туризму. Проаналізовано результати власного
опитування, на основі якого (107 респондентів переважно з м. Суми) визначено: респонденти відносяться
до мандрівників-любителів, тому після карантину 50% із них подорожуватиме як і раніше, без особливих
змін; люди свідомо та відповідально підходять до норм життя під час пандемії, тому готові взагалі
утриматись деякий час від мандрівок заради безпеки життя та здоров’я, або подорожувати із
дотриманням усіх заходів безпеки, також обиратимуть відокремлені подорожі; головним фактором при
виборі мандрівки залишається її вартість; респонденти зацікавлені у розвитку туризму в Україні та у своїх
регіонах, готові підтримати розвиток цієї сфери. Також, проведено аналіз дослідження платформи
Booking та виокремлено їх прогнози на тренди туризму у 2021році. Сформовано шляхи вирішення проблем
сфери туризму в Україні, основні з яких: відновлення та належний стан природних ресурсів, історичного
та культурного спадку країни; якісно та зацікавлено інформувати про туристичні місця країни, запускати
рекламні кампанії; з боку органів влади – надавати фінансову та правову підтримку туристичній індустрії;
підтримка внутрішніх авіа- та залізничних сполучень, а також регулювання вартості квитків тощо. The article examines the changes and consequences in the field of tourism under the influence of the pandemic. Based on the analysis of the report of the World Tourism Organization UNWTO, it was found that in the first ten months of 2020, the number of international revenues decrease by 72%, due to travel restrictions, low consumer confidence and the global fight against COVID-19. in the first quarter of 2020, there was already a 22% reduction in travel, and arrivals in March fell to 57% in all markets. That means a loss of 67 million international tourists and about $ 80 billion in revenue. It is determined that Ukraine lags far behind in the implementation of measures to support tourism, so the forecasts for competitiveness are disappointing. The share of tourism contributions to the economy of Ukraine, according to various estimates, is about 7-10%, and the tourism-related economy in Ukraine depends mainly on domestic tourism and the domestic component of outbound tourism. The results of our own survey were analyzed, on the basis of which (107 respondents mostly from Sumy) it was determined: respondents are amateur travelers, so after quarantine 50% of them will travel as before, without much changes; people consciously and responsibly approach the rules of life during a pandemic, so they are ready to refrain from traveling for some time for the sake of safety of life and health, or travel in compliance with all safety measures, or will choose travel on their own; the main factor when choosing a trip is its cost; respondents are interested in the development of tourism in Ukraine and in their regions, ready to support the development of this area. Moreover, an analysis of the Booking platform research was conducted and their forecasts for tourism trends in 2021 were singled out. We formed ways to solve the problems of tourism in Ukraine: the restoration and proper condition of natural resources, historical and cultural heritage of the country; qualitatively and with interest to inform about tourist places of the country, to launch advertising campaigns; by the authorities - to provide financial and legal support to the tourism industry; support of domestic air and rail connections, as well as regulation of ticket prices, etc. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Australia
1
China
92925517
France
68422
Germany
1767553
Greece
1
Ireland
15962
Japan
1
Lithuania
1
Singapore
655024096
Ukraine
55384922
United Kingdom
6228639
United States
1310048194
Unknown Country
1
Downloads
Canada
1
China
1
France
55384921
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
29460015
United Kingdom
1
United States
1310048195
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Smakouz_ COVID_19.pdf | 327.36 kB | Adobe PDF | 1394893136 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.