Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82695
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Розвиток когнітивних здібностей учнів на уроках англійської мови засобами гри слів "каламбур" |
Other Titles |
Развитие когнитивных способностей учащихся на уроках английского языка посредством игры слов "каламбур" Development of Students’ Cognitive Abilities by Means of a Wordplay “Pun” in English Сlasses |
Authors |
Krasulia, Alla Viktorivna
Гончарова, О.В. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-2048-1879 |
Keywords |
когнітивні здібності когнитивные способности cognitive abilities мовна гра языковая игра language game гра слів игра слов wordplay каламбур pun соціолінгвістична компетентність социолингвистическая компетентность sociolinguistic competence |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82695 |
Publisher | Київський національний лінгвістичний університет |
License | In Copyright |
Citation | Красуля А. В., Гончарова О. В. Розвиток когнітивних здібностей учнів на уроках англійської мови засобами гри слів "каламбур" // Вісник КНЛУ. Серія Педагогіка та психологія. 2020. Вип. 32. С. 151–159. DOI: https://doi.org/10.32589/2412-9283.32.2020.207768 |
Abstract |
У статті окреслено важливість розвитку когнітивних здібностей на уроках англійської мови з метою формування лінгвістичної компетентності учнів. Дослідження, метою якого є пошук нових технологій формування пізнавальних здібностей, виконано на основі положень теорії когнітивного розвитку людини. Розглянуто взаємозв’язок процесу опанування іноземної мови та когнітивних навичок. Наголошується на доцільності впровадження в навчання ігрової діяльності заради всебічного пізнання іншомовної культури. У статті розглядаються прояви гри у парадигмі лінгвістики, психолінгвістики, когнітивної психології та методики навчання іноземних мов (“мовна гра”, “гра слів”, “каламбур”). Представлено різні варіації використання гри слів на уроках англійської з метою розвитку пізнавальних здібностей, лексичних і фонологічних навичок учнів, а також формування в них соціолінгвістичної компетентності. В статье раскрыта важность развития когнитивных способностей на уроках английского языка с целью формирования лингвистической компетентности учащихся. Исследование, целью которого является поиск новых технологий формирования познавательных способностей, выполнено на основе положений теории когнитивного развития человека. Рассмотрена взаимосвязь процесса овладения иностранным языком и развития когнитивных навыков. Отмечается целесообразность использования игровой деятельности на уроках английского языка для всестороннего изучения иноязычной культуры. В статье рассматриваются проявления игры в парадигме лингвистики, психолингвистики, когнитивной психологии и методики обучения иностранным языкам (“языковая игра”, “игра слов”, “каламбур”). Представлены различные варианты использования игры слов на уроках английского языка с целью развития познавательных способностей, лексических и фонологических навыков учащихся, а также формирования у них социолингвистической компетентности. Introduction. English, as a language of international communication, is a key to great opportunities for a successful life and work in the modern world. The main purpose of English language learning is to develop high linguistic awareness from an early age. As a result, foreign language teachers face up the problem of finding engaging and effective ways for students’ all-round development. Purpose. The article outlines the need to develop students’ cognitive abilities to perceive and communicate in a foreign language. The aim of our research is to find new teaching methods that could foster the development of cognitive abilities including perception, memory, problem-solving skills, logics, and imagination via a wordplay “Pun”. Methods. The study provides theoretical analysis and synthesis of an array of resources related to the cognitive component of English as a foreign language (EFL) learning and the phenomenon of a language game. The research utilizes a sampling method for the selection of examples for the wordplay “Pun” implementation in class and describes its varieties in the English language discourse. Results. The article gives an overview of the essence of cognitive skills during the EFL acquisition. The study supports the importance of game activities for comprehensive cognition. As foreign language learning builds up knowledge about the world where this very language is used, the article discusses all the manifestations of the concept ‘game’ in the linguistics and EFL teaching/learning paradigm. The study covers different variations of wordplay aimed at developing cognitive abilities, especially students’ lexical and phonological skills, as well as raising their linguistic awareness. Conclusion. The authors came up with a conclusion that the implementation of a wordplay, namely pun, is one of the most appropriate ways for students’ cognitive abilities development in an EFL classroom. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
China
1579894663
Czechia
1
Germany
355442240
Ireland
227061
Latvia
454120
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
1
Singapore
1
Switzerland
1
Ukraine
-226546510
United Kingdom
39190828
United States
-1833129785
Unknown Country
855254238
Downloads
China
1
Finland
1
France
1
Georgia
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
1
Russia
1
Slovakia
1
Sweden
1
Togo
1
Ukraine
-309534330
United Kingdom
1
United States
-1833129784
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Krasulia_cognitive_abilities.pdf | 900.86 kB | Adobe PDF | -2142664102 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.