Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82737
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | National Identity Formation under Statelessness: Experience of Ukraine in Soviet Times |
Other Titles |
Формування національної ідентичності в умовах бездержавності: досвід України в радянський період |
Authors |
Pokhilko, Olena Viktorivna
Ivanova, Iryna Borysivna Martynenko, D. |
ORCID | |
Keywords |
national identity Soviet time statelessness Ukrainian experience Yu.Stupak национальная идентичность советские времена бесгосударственность украинский опыт Ю.Ступак національна ідентичність радянські часи бездержавність український досвід |
Type | Article |
Date of Issue | 2020 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82737 |
Publisher | Universidad de la Amazonia |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Pokhilko, O., Ivanova, I., & Martynenko, D. (2020). National Identity Formation under Statelessness: Experience of Ukraine in Soviet Times. Amazonia Investiga, 9(32), 70-80. https://doi.org/10.34069/AI/2020.32.08.8 |
Abstract |
The issue of national identity is multifaceted, disputable and extremely important in modern society, being one of the factors that determine its vitality. This paper presents the look at the problem from pedagogical perspective. The authors aim toexplore the peculiarities of the formation of Ukrainian national identity in native intelligentsia under Ukrainian statelessness in Soviet times using the life and activity of Yurii Stupak as an example. Yurii Stupak is a notable representative of Ukrainian intelligentsia, an educator, scholar, literary studies expert, art critic, local history researcher, the author of numerous works in history of education and ethno-pedagogy. The study uses qualitative methodology and is founded on the laws and categories of scientific research. The researchers applied modern research approaches (personality oriented, cultural, personified, interdisciplinary) and methods (general scientific analysis, comparison, generalization, systematization; textual analysis, elaboration of the source base and historiographical work on the selected problem; the method of retrospective analysis). The authors have established that formation of the personality of Yurii Stupak as a teacher and scholar was influenced by numerous socio-political, socio-economic, cultural-educational and personal factors. The authors prove the decisive impact of family education and learning from nationally conscious teachers at higher education institutions as well as self-education and will for constant personal and professional development on facilitating the continuity of the process of formation of Ukrainian national identity in the native intelligentsia during the investigated period. It is confirmed that national identity does not depend on the existence of sovereign statehood, but it stimulates its revival. Вопрос национальной идентичности является многогранным, дискуссионным и чрезвычайно важным в современном обществе, являясь одним из факторов, определяющих его жизнеспособность. В данной работе представлен взгляд на проблему с педагогической точки зрения. Авторы имеют целью исследовать особенности формирования украинской национальной идентичности отечественной интеллигенции в условиях бесгосударственности советского времени, на примере жизни и деятельности Юрия Ступака. Юрий Ступак – выдающийся представитель украинской интеллигенции, педагог, ученый, литературовед, искусствовед, краевед, автор многочисленных трудов по истории образования и этнопедагогики. Методологическая основа исследования представлена законами и категориями научного познания. В процессе исследования применены современные научные подходы (личностно ориентированный, культурологический, персонифицированный, междисциплинарный) и методы (общенаучные –анализ, сравнение, обобщение, систематизация; конкретно-научные –текстологический, ретроспективный и синхронный анализ, историко-хронологический). Авторы доказывают решающее влияние семейного воспитания и обучения в национально сознательных преподавателей высших учебных заведений, самовоспитания и стремления к постоянному личностному и профессиональному самосовершенствованию на непрерывность процесса формирования украинской национальной идентичности в отечественной интеллигенции в течение исследуемого периода, чему не помешало даже отсутствие собственной государственности. Авторами доказано, что национальная идентичность не зависит от наличия суверенного государства, но она стимулирует его возрождение. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
Austria
1522799
Bangladesh
1
Belgium
1
Brazil
1
Canada
1
China
1
Finland
380699
Germany
326174939
Greece
1
Ireland
190348
Italy
1
Kazakhstan
1
Lithuania
1473
Macao SAR China
1
Mauritius
1
Netherlands
380703
Poland
109613276
Singapore
1
South Africa
1
Sweden
1
Ukraine
-783031683
United Kingdom
41783255
United States
312167023
Unknown Country
9185793
Vietnam
2946
Downloads
Brazil
1
Germany
1810774445
Ireland
1
Japan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Netherlands
1
Singapore
1
Spain
1
Sweden
1
Ukraine
615148253
United Arab Emirates
1
United Kingdom
2664895
United States
312167024
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pokhilko_National_Identity.pdf | 676.88 kB | Adobe PDF | -1554212668 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.