Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82947
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Futures literacy: нова цінність в аксіології і завдання сучасної освіти |
Other Titles |
Futures Literacy: a New Value in Axiology and the Task of Modern Education |
Authors |
Kazandzhyieva, Maryna Symeonivna
Yaremenko, Liudmyla Mykolaivna |
ORCID | |
Keywords |
освіта особистість цінність ціннісні орієнтації ціннісно-мотиваційна сфера аксіологічна картина світу глобальна криза personality values value orientation value-motivational sphere axiological picture of the world global crisis |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82947 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Казанджиєва М. С., Яременко Л. М. Futures literacy: нова цінність в аксіології і завдання сучасної освіти // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 75-81. |
Abstract |
У статті розглянуто нове завдання освіти – формування “грамотності відносно майбутнього”. Здійснено спробу встановлення кореляцій між факторами futures literacy та компонентами ціннісно-мотиваційної сфери особистості. Розглядаються можливості трансформації аксіологічної картини світу з огляду на нові завдання освіти. Актуалізується ідея діалогу культур у поліетнічних умовах та етнічної толерантності як цінності в епоху глобалізації. Криза системи цінностей і в цілому трансформація аксіологічної картини світу, у томі числі її аморфізація, пояснюються з позицій системної кризи. In the situation of socio-economic, political, national-ethnic frustration of the world community, the need for unifying ideas is largely actualized. Such ideas were suggested by the members of the Club of Rome in the 50th jubilee report. First of all, it is about a fundamental transformation of thinking, resulting in a holistic worldview: “humanistic but free from anthropocentrism, open to development but appreciative of sustainability and caring about the future”. It is this worldview that can both help to overcome various local crises, and also to become the basis for developing a strategy of responsible globalism and sustainable development in a situation of a systemic crisis. Relating to education, it is about the “new Enlightenment”, the formation of a spiritually-moral worldview, new axiological approaches. One of the practical ways of integrating the society’s democratic values with the goal of overcoming the present-day global crisis is the formation of “literacy with respect to the future”.The article attempts to establish correlations between the factors of “literacy with respect to the future” and the components of the value-motivational sphere. It considers the possibilities of transforming the axiological picture of the world taking into account the new tasks of education. The idea of a dialogue of cultures under multiethnic conditions, as well as ethnic tolerance as a value in the era of globalization, is being actualized. The crisis of the value system and the transformation of the axiological picture of the world, in general, are explained from a perspective of a systemic crisis. The connection of the system of modern students’ meaningful orientations with modern social strategies is shown. The causes of changes in student youth’s value orientations are analyzed. |
Appears in Collections: |
Світогляд - Філософія - Релігія |
Views
Belgium
-1894068217
China
1646442532
Côte d’Ivoire
1
Germany
1646442535
Greece
678
Ireland
20460309
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
104
Singapore
1646442537
Sweden
1
Turkey
25
Ukraine
-1611566655
United Kingdom
229229208
United States
-1894068216
Unknown Country
1471971882
Vietnam
676
Downloads
China
1646442533
Finland
1
Germany
77517929
Indonesia
1
Ireland
1
Lithuania
2032672596
Spain
26947506
Turkey
1
Ukraine
2032672597
United Kingdom
2182
United States
-1894068218
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kazandzhyieva_wpr_13_2018.pdf | 685.21 kB | Adobe PDF | -372780165 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.