Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82949
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | "Кліповеˮ мислення учнів (студентів) як норма і умова сучасної освіти |
Other Titles |
“Clippingˮ thinking of pupils (ptudents) as a norm and a condition of modern education |
Authors |
Книш, І.
|
ORCID | |
Keywords |
"кліповість" седентарії неономади деменція норма аномія девіація геніальність “clipping” edentaries neonomads dementia norm anomaly deviation genius |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82949 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | In Copyright |
Citation | Книш І. "Кліповеˮ мислення учнів (студентів) як норма і умова сучасної освіти // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 89-100. |
Abstract |
Зазначено, що глобальна інформатизація поряд із традиційними типами свідомості та мислення номад і седентаріїв спричинила появу в неономад “кліповостіˮ. З’ясовано передумови її виникнення, виокремлено позитивні та негативні аспекти. Зроблено аналізвизначень “кліпˮ і “бліпˮ та доведено, що ці поняття пов’язані з різними джерелами отримання інформації: “бліпˮ – лише з екранів, а “кліпˮ – з найрізноманітніших джерел, тому поняття “бліпˮ значно вужче, ніж “кліпˮ. Запропоновано вживати їх як синоніми, ураховуючи те, що вони відображають одне і те саме явище – “кліповістьˮ. Проаналізовано традиційний і “кліповийˮ типи свідомості та мислення у зіставленні з деменцією, нормою, аномією, девіацією і геніальністю. Констатовано, що люди з традиційним типом свідомості та мислення украй повільно реагують на стрімкі зміни сучасного світу, де знанняє головним ресурсом. Наголошено, що для сучасного суспільства “кліповістьˮ є нормою і проявом геніальності, тому що Учні (Студенти) та Вчителі (Викладачі) зацікавлені у постійних змінах, швидко реагують на вимоги ринку праці, а також розробку й упровадження інновацій, коли переважає інформація. Зауважено, що Учні (Студенти), Вчителі (Викладачі) й уся освітня галузь наразі перебувають у стані “стійкої нерівновагиˮ. Доведено, що впровадження в освіту ІКТ, новітніх методів, методик і змішаного навчання має сприяти збереженню цілісної свідомості та стабільності людей із “кліповістюˮ, а також набуттю ними здатності до самопізнання, самоорганізації й самовдосконалення з використанням постфігуративного, кофігуративного та префігуративного типів культурного обміну. It is noted that global informatization along with the traditional types of consciousness and thinking of nomads and sedentaries caused the appearance of “clipping” in the neonomads. The article identifies the preconditions of its appearance, its positive and negative aspects. The definitions of “clip” and “blip” have been analyzed and the conclusion has been made that these concepts are related to different sources of information: “blip” –gleaning the information from the screen, and “clip” –from various sources, therefore the concept of “blip” is much narrower than “clip”. It is proposed to use them as synonyms, taking into account that they reflect the same phenomenon –“clipping”. Traditional and “clip” types of consciousness and thinking have been analyzed in comparison with dementia, norm, anomaly, deviation, and genius. The traditional type proves to extremely slowly respond to the rapid changes in the modern world, where knowledge is the main resource. The author emphasizes that for the modern society “clipping” is a norm and manifestation of genius because Pupils (Students), Teachers (Professors) are interested in constant changes; they quickly respond to the labor market requirements as well as development and introduction of innovations when information prevails. A new modern motto is suggested for people with the “clip” thinking type, “The one, who not only possesses information but knows how to find, use and manage it, runs the world”. It is stated that Pupils (Students), Teachers (Professors) and the entire educational sector are currently in a state of “stable imbalance”, so the introduction of ICT, advanced methods, techniques and mixed learning in education should contribute to preserving the integrity of consciousness and stability of people with “clipping”, as well as their acquisition of the ability to self-cognition, self-organization and self-improvement using postfigurative, cofigurative and prefigurative types of cultural exchange. The article considers several variants of developing the relations of Pupils (Students) and Teachers (Professors) on the basis of partnership, coaching, facilitation, mutual assistance, etc. The emphasis is laid on the necessity to promote the disclosure and realization of creative and resourceful qualities, abilities and opportunities throughout the life owing to a modernized, expanded and extended Lifelong Learning strategy. |
Appears in Collections: |
Світогляд - Філософія - Релігія |
Views
Australia
1
China
46309200
Germany
326904
Greece
1
Ireland
3552
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
978
Singapore
1
Ukraine
2134757949
United Kingdom
653810
United States
-1371548817
Unknown Country
2371191
Downloads
Belgium
1
China
1
Czechia
2134757952
Denmark
1957
Estonia
1
France
13605
Germany
375878891
Ireland
1
Israel
1
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
69463799
Norway
69463801
Poland
1
Romania
1
Russia
1
Singapore
1
Spain
1346097421
Switzerland
603
Ukraine
-1371548822
United Kingdom
2134757949
United States
-1371548816
Unknown Country
244045
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Knysh_wpr_13_2018.pdf | 723.62 kB | Adobe PDF | -907384900 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.