Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82962
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Еволюція ідей про свободу волі і передвизначення від Античності до Реформації
Other Titles The evolution of ideas about free will and predestination from antiquity to the reformation
Authors Поцюрко, М.
ORCID
Keywords предестинація (передвизначення)
свобода волі
провидіння
Божественна благодать
справедливість
відповідальність
спасіння
predestination
free will
Providence
divine grace
justice
responsibility
salvation
Type Article
Date of Issue 2018
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/82962
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Поцюрко М. Еволюція ідей про свободу волі і передвизначення від Античності до Реформації // Світогляд-Філософія-Релігія. 2018. Вип. 13. С. 193-199.
Abstract Статтю присвячено розгляду проблеми співвідношення свободи людини та передвизначення, що тісно пов’язана із питаннями про існування Божественного промислу, Благодаті, відповідальності людини, її призначення, спасіння. Античний раціоналізований підхід акцентує на свободі людини та відповідальності. Середньовічні філософи наголошують на вірі, підкоренні Богу і намагаються поєднати їх із розумними вимогами свободи волі. Особливий інтерес становить специфіка аналізу даної проблематики в період Реформації, коли було запропоновано ідеї наперед визначеної долі людини та повне підкорення Божественній Благодаті.
The article is devoted to consideration of the question of the relationship between human freedom and predestination that had gained prominence in medieval Christian philosophy because it is closely connected with the problem of the existence of Divine Providence, Grace, and their relationship with the free will of man, his purpose of salvation. The analysis shows that the determination of this question of course has deep ancient roots in the problem of predestination, immutable cosmic laws, the freedom of man. However, the fundamental difference is the antique streamlined approach with an emphasis on human freedom and responsibility in contrast with the medieval emphasis on faith, obedience to God and try to combine them with the reasonable requirements of the freedom of the will. Medieval Christianity is facing a tragic Augustine’s dilemma: either the recognition of free will and unconditional responsibility (as indicated by the reason) or complete submission to the divine will and grace –without any reasonable theodicy (as indicated by faith). Of particular interest is the specificity of the analysis of this problem in the period of the reformation, when it was suggested that ideas in advance of a certain person's fate and total submission to divine Grace. For example, Calvin believes that it is necessary to opt out of the term “free will” as unclear in meaning and absolutely incompatible with faith and grace. Thus, the reformation proclaimed the abdication of freedom in favour of the divine Grace from which logically follows fatalism.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
962883
Greece Greece
1
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
651
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
271144
United Kingdom United Kingdom
19062
United States United States
3179462

Downloads

Austria Austria
1
Belarus Belarus
1
Canada Canada
3179460
Czechia Czechia
962877
Estonia Estonia
1
Finland Finland
1
France France
1
Georgia Georgia
1
Germany Germany
3179460
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1925718
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
19068
Portugal Portugal
1
Russia Russia
645
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
Ukraine Ukraine
3179460
United Kingdom United Kingdom
1925715
United States United States
3179463
Unknown Country Unknown Country
1

Files

File Size Format Downloads
Potsyurko_wpr_13_2018.pdf 662.7 kB Adobe PDF 17551879

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.