Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83301
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Удосконалення системи фінансового моніторингу: автоматизація процесу верифікації клієнтів банку
Authors Kuzmenko, Olha Vitaliivna  
Dotsenko, Tetiana Vitaliivna  
Kushnerov, Oleksandr Serhiiovych  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-8575-5725
http://orcid.org/0000-0001-5713-2205
http://orcid.org/0000-0001-8253-5698
Keywords фінансовий моніторинг
финансовый мониторинг
financial monitoring
легалізація кримінальних доходів
легализация криминальных доходов
legalization of criminal income
банк
bank
ідентифікація клієнтів банку
идентификация клиентов банка
identification of bank clients
верифікація клієнтів банку
верификация клиентов банка
verification of the Bank's clients
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83301
Publisher Видавничий дім «Гельветика»
License Copyright not evaluated
Citation Кузьменко О. В., Доценко Т. В., Кушнерьов О. С. Удосконалення системи фінансового моніторингу: автоматизація процесу верифікації клієнтів банку // Науковий погляд: економіка та управління. 2021. № 2 (72) . С. 88-95
Abstract Розвиток інформаційних технологій та активізація процесів залучення фінансових посередників до схем легалізації кримі- нальних доходів вимагає від банків систематично удосконалювати внутрішню систему фінансового моніторингу та концен- трації увагу саме на клієнтах. Одним із найбільш простих, проте одним з найбільш актуальних із погляду протидії легалізації кримінальних доходів є процес оцінювання рівня недійсності клієнта. Проте це не стільки його фінансова спроможність, скільки репутація та рівень ймовірності причетності до легалізації кримінальних доходів. В останні часи особливо актуаль- ною є оцінка приналежності клієнта банку до політично значущої особи. Тому процес ідентифікації та верифікації клієнтів є дуже важливим, а його раціональна автоматизація може вивільнити час спеціалістам банку на здійснення процесу перевірки клієнта, який неможливо провести онлайн.
Развитие информационных технологий и активизация процессов привлечения финансовых посредников к схемам лега- лизации криминальных доходов требует от банков систематически совершенствовать внутреннюю систему финансового мониторинга и концентрировать внимание именно на клиентах. Одним из самых простых, но наиболее актуальных, с точки зрения противодействия легализации криминальных доходов, является процесс оценки уровня недействительности клиента. Однако это не столько его финансовая состоятельность, сколько репутация и уровень вероятности причастности к лега- лизации криминальных доходов. В последнее время особенно актуальной является проблема принадлежности клиента банка к политически значимой личности. Поэтому процесс идентификации и верификации клиентов является очень важным, а его рациональная автоматизация может высвободить время специалистам банка на осуществление процесса проверки клиен- тов, который невозможно провести онлайн.
The article is devoted to Improving the system of financial monitoring of the bank by automating the process of verification of bank customers. One of the simplest, but one of the most relevant, in terms of combating money laundering, is the process of assessing the level of invalidity of the client. However, it is not so much his financial capacity as his reputation and the level of probability of involve- ment in the legalization of criminal proceeds. The bank's clients are the second link in the process of legalization of criminal proceeds, namely an element of the placement process. If the bank's clients place criminally obtained funds, the process of their further identifi- cation will become much more complicated and will require additional efforts. Automation of identification and verification processes helps not only to save time on establishing the client's involvement in the legalization of criminal proceeds, but also eliminates the risk of involvement of the bank employee in such operations. Automation of customer identification and verification processes should include full or partial automation of processes: filling out a customer card in an automated banking system; filling in the electronic questionnaire of the client; checking the client's affiliation with politically significant and related persons and obtaining permission to establish business relations with them; customer data verification; financial condition assessments; customer reputation assessments; customer risk assessment; receiving a decision-proposal to establish a business relationship with the client or to refuse service; further updating of data; risk reassessment. Recently, it is especially important to assess the bank's client's affiliation with a politically sig- nificant person, as well as to establish the ultimate beneficial owner of the client. A study of the full implementation and enforcement of international agreements between the Government of Ukraine and the United States on tax claims on foreign accounts also found a place. Therefore, the process of identification and verification of customers is very important, and its rational automation can free up time for the bank's specialists to carry out the process of customer verification, which is impossible to conduct online.
Appears in Collections: Навчальні видання (ННІ БТ)

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
China China
150
Germany Germany
11089128
Greece Greece
1
Ireland Ireland
10187
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
74
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
3686113
United Kingdom United Kingdom
1218440
United States United States
70170181
Unknown Country Unknown Country
1

Downloads

Germany Germany
11089129
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
6153784
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
70170182

Files

File Size Format Downloads
Kuzmenko_monitoring.pdf 701.14 kB Adobe PDF 87413097

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.