Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83568
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Crowdfunding as a Way of the Monetary and Financial Ecologies |
Other Titles |
Краудфандинг як інструмент фінансування екологічних проєктів |
Authors |
Loucanova, E.
Olsiakova, M. |
ORCID | |
Keywords |
кластерний аналіз краудфандинг інновації фінансування інноваційних проєктів cluster analysis crowdfunding innovation innovation project financing |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83568 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Loucanova, E., & Olsiakova, M. (2021). Crowdfunding as a Way of the Monetary and Financial Ecologies. Marketing and Management of Innovations, 1, 21-29. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-02 |
Abstract |
У статті систематизовано науковий доробок щодо використання краудфанднигу у країнах Європейського Союзу.
Встановлено, що науковці визначають краудфандинг як альтернативний шлях залучення фінансових ресурсів на реалізацію
інноваційних проєктів. Авторами наголошено, що краудфандиг почав стрімко розвиватись у розвинених країнах під час
фінансової кризи 2008 року. Стрімке проникнення інформаційних технологій та мобільного Інтернету у всі економічні сфери
суспільного життя обумовлюють поширення краудфандингу і у країнах, що розвиваються. З метою визначення рівня
популярності краудфандингу серед країни ЄС-28 авторами застосовано кластерний підхід. Критеріями кластеризації обрано:
обсяг коштів зібраних на краудфандинг-платформах, кількість вкладників та середній обсяг їх внесків. Емпіричні результати
дослідження дозволили виокремити чотири кластери країн, що візуалізовано за допомогою дендрограми. Авторами
зазначено, що інтерпретація результатів аналізу та їх подальше застосування залежить від вибору кількості основних
кластерів. Попри інноваційність та висхідну тенденцію використання краудфандингу, виявлено, що рівень його популярності
відрізняється за країнами ЄС. Сформовані кластери свідчать про різну кількість вкладників, їх середній обсяг внесків та
загальний обсяг зібраних коштів для фінансування інноваційних проєктів за використанням краудфандингу. Враховуючи
отримані результати, встановлено, що краудфандинг у фінансуванні інноваційних проєктів є найбільш популярним у
Великобританії, Франції та Німеччині. Найменш розвинений – у країнах четвертого кластеру: Чехія, Греція, Ірландія,
Португалія, Польща, Фінляндія, Словаччина, Бельгія, Австрія, Німеччина та Швеція. Це свідчить, що країнам четвертого
кластеру доцільним є вивчення досвіду країн першого кластеру щодо практики його та переваг використання краудфандингу
для фінансування інноваційних проєктів. This paper deals with crowdfunding as a new innovative form of financing projects that implement innovations focusing on a modern, up-to-date phenomenon in the field of innovation projects. Literary sources and approaches systematization for solving crowdfunding issues indicates that crowdfunding could be understood as a new, popular and innovative way of financing innovative projects around the world. It spread in developed countries in 2008 in response to the financial crisis. Besides, the rapid expansion of the Internet and mobile Internet access provoked its expansion in developing countries. The authors described crowdfunding as a current way of financing representing an individual form of innovative projects financing. Investigation of crowdfunding is based on cluster analysis of variables such as the funds' amount collected by crowdfunding, the number of crowdfunding contributors and the average amount of contributions of individual contributors to crowdfunding. The research objects are EU-28 countries. The output of the process of object distances clustering was displayed in the form of a dendrogram. It demonstrated the graphical grouping of related objects into clusters. The interpretation of the whole analysis and its further application depends on choosing the right number level of resulting clusters. The cluster analysis findings identified four clusters of objects set on several relatively homogeneous subsets of clusters. Objects belonging to the same cluster were similar, while objects originating from different clusters - dissimilar. The authors noted that despite the innovativeness and trendiness of crowdfunding, the analysis results point to its diverse position in the EU countries. Besides, it was confirmed by the results of the applied analysis. Presented clusters point to the different number of contributors and the average value of funds spent on innovation through crowdfunding at various average contributions from one contributor. Therefore, the countries successfully applying this innovative way of innovative projects financing were the United Kingdom, France and Germany, and EU countries that realized this way of financing to a lesser extent. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
1
China
687014
Czechia
188
Germany
53467
Greece
1
India
9599642
Ireland
647176885
Lithuania
1
Netherlands
3096
Russia
1
South Korea
2194806
Sweden
1
Switzerland
33249
Thailand
1
Turkey
2194824
Ukraine
73556
United Kingdom
130257
United States
321553936
Unknown Country
1
Vietnam
2194811
Downloads
Canada
1
China
985895739
Czechia
1
Germany
75028
India
1
Ireland
323636769
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
161818390
Slovakia
-1007129671
South Korea
1548
Taiwan
-1671471474
Thailand
1
Tunisia
1
Turkey
2194825
Ukraine
61217
United Arab Emirates
1
United Kingdom
1132535385
United States
985895739
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Loucanova_mmi_2021_1.pdf | 296.93 kB | Adobe PDF | 913513504 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.