Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83576
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Evaluating the Effects of Life Satisfaction on Impulse Buying Behavior in Terms of Online Buying |
Other Titles |
Оцінюваня впливу рівня задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсних онлайн-купівель |
Authors |
Ata, S.
Sezer, A. |
ORCID | |
Keywords |
задоволення життям імпульсивні купівлі онлайн-шопін офлайн-шопінг комерційні канали life satisfaction impulse buying online shopping offline shopping shopping channels |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83576 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Ata, S., & Sezer, A. (2021). Evaluating the Effects of Life Satisfaction on Impulse Buying Behavior in Terms of Online Buying. Marketing and Management of Innovations, 1, 38-55. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-04 |
Abstract |
Статтю присвячено аналізу поведінки споживачів з точки зору їх імпульсних покупок. Авторами зазначено, що серед
низки факторів, які впливають на здійснення імпульсних покупок, особливе місце займає рівень задоволеності життям
споживачів. Стрімкий розвиток онлайн-купівель, постійна взаємодія зі споживачем у віртуальному середовищі має значний
вплив на якість життя сповживачів. Зважаючи на це, головною метою дослідження стало визначення сили впливу рівня
задоволеності життям споживачів на здійснення ними імпульсивних покупок. У рамках статті авторами проаналізовано силу
впливу основних факторів, що впливають на прийняття рішень споживачів при здійсненні онлайн та офлайн покупок.
Підґрунтям дослідження стали результати анкетування, проведеного у провінції Дзюдже (Туреччина) з березня по травень
2018 року. Для досягнення поставленої мети використано факторний аналіз із використанням моделі структурних рівнянь.
За отриманими результатами встановлено негативний взаємозв’язок між рівнем задоволеністю життям та змінними
імпульсної покупки (позитивні емоції, конфлікт емоцій, спонтанна поведінка та управління настроєм). Емпіричні розрахунки
засвідчили наявність позитивного взаємозв’язку між рівнем задоволеності життям та раціональною поведінкою споживачів,
яка розглядається як додаткова змінна імпульсної покупки. Враховуючи отримані результати, авторами обгурнтовано
статистично значущий диференційований вплив на поведінку споживачів таких факторів як: позитивні емоцій, спонтанна
поведінка, виду покупок та комерційні канали. Отримані результати мають практичне значення та можуть бути основою для
подальших досліджень щодо визначення впливу інших змінних на імпульсну поведінку. Авторами зазначено, що основними
обмеженнями даного дослідження є відносно короткий період анкетування (березень–травень), а також вибірка
респондентів сформовано лише зі споживачів провінції Дзюдже (Туреччина). Consumer behaviours have great importance for marketers. Impulse buying, which is an appearance of consumer behaviour, arises with a sudden stimulus. Different aspects affect impulse buying. Life satisfaction, which is one of these aspects, brings consumers about impulse buying behaviour by influencing them. Moreover, the rapid development of online shopping and the fact that online interaction occurs in virtual environments at all hours of the day affects people's quality of life. This study aimed to investigate how consumers' life satisfaction shapes consumers' impulse buying behaviour and whether there is a difference between the descriptive and main variables in line with this relationship according to consumers' online or offline purchasing behaviour. The methodological base is the questionnaire form as a data collection method in Duzce province (Turkey) between March and May 2018. Participation in the study was conducted by convenience sampling method. In the research purpose line, a model is comprised. In turn, a path diagram was performed according to the confirmatory factor analysis with a Structural Equation Model. The obtained results showed the negative relationship between life satisfaction and sub-dimensions of impulse buying (positive emotions, emotion conflict, unplanned behaviour, and mood management). The authors noted only a positive relationship between life satisfaction and rational behaviour in the study. Thus, that is another sub-dimensions of impulse buying. Besides, comparing the mean, there was a significant difference between positive emotions, unplanned behaviour, type and shopping channels. These findings could help future studies aimed at researching the effect of different variables on impulsive behaviours. This study was carried out in a short period due to time and cost constraints. One of the study's limitations is that the study data were obtained only from the participants in Duzce province (Turkey). |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Australia
2075381712
Austria
74558
Bangladesh
1
Belgium
24522
Canada
-1393166481
China
24077
Colombia
1
Cyprus
1
Czechia
1
France
1
Germany
169482
Ghana
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
150116
India
141324
Indonesia
1508604267
Iran
198149
Ireland
403996512
Israel
1
Italy
561
Japan
68100
Liberia
1
Lithuania
1
Malaysia
163601
Myanmar (Burma)
1
Nepal
29135989
Netherlands
978486408
Nigeria
1
Norway
13208
Oman
170706
Pakistan
32435
Palestinian Territories
577
Philippines
-1574583469
Romania
73991
Singapore
79793
South Africa
1
South Korea
175005
Spain
1
Sri Lanka
102760
Switzerland
1
Taiwan
181142
Thailand
1
Tunisia
1
Turkey
201617
Ukraine
974738164
United Kingdom
173846
United States
1444654729
Unknown Country
974738160
Vietnam
52953
Downloads
Australia
196281
Austria
90783
Bahrain
58283
Bangladesh
1
Belgium
29135941
Canada
1129291238
Chile
1
China
-1018147172
Colombia
1
Cyprus
1
Czechia
95927
Egypt
128634
France
171062198
Germany
1360271565
Hong Kong SAR China
941826822
India
-1018147173
Indonesia
941826823
Iran
83203
Ireland
104622
Italy
586009413
Japan
1
Lithuania
187728
Malaysia
91341825
Myanmar (Burma)
1
Nepal
1
Netherlands
171062196
Pakistan
941826822
Palestinian Territories
1
Peru
13213
Philippines
171062199
Portugal
91341825
Russia
181847
Singapore
218638
South Africa
102296
South Korea
123898
Sri Lanka
145217
Sweden
941826825
Switzerland
1444654730
Taiwan
31371
Thailand
152938
Tunisia
1
Turkey
66107
Ukraine
105412
United Kingdom
1360271566
United States
1129291241
Vietnam
974738163
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Serhat_Ata_mmi_2021_1.pdf | 760.36 kB | Adobe PDF | 1852698862 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.