Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83579
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Public art and post-soviet identity: autonomy under societal pressure |
Authors |
Mylenkova, Rymma Volodymyrivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6712-7319 |
Keywords |
пост-радянська ідентичність пост-советская идентичность post-soviet identity публічне мистецтво публичное искусство public art мистецтво із зілученням громад искусство с привлечением сообществ community-engaged art |
Type | Brochure |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83579 |
Publisher | Academia Europea |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Mylenkova, R. (2019) Public art and post-soviet identity: autonomy under societal pressure. Beyond Identity? New avenues for interdisciplinary research on identity. Academia Europea. Wroclaw, 25 p. |
Abstract |
Пострадянські суспільства тривалий час зберігали свою однорідність, приховуючи розщеплення в громадах завдяки пострадянській ідеології. Демонстрація різноманітності не заохочувалася. Естетика, встановлена державою, - це біла, чоловіча, гетеронормативна та соціально рівна (тобто удавана) ідентичність. Лише в останні роки голоси самовизначення в пострадянських країнах стали гучнішими. Це голоси переміщених людей, меншин (національних, гендерних, релігійних чи політичних), бідних, інвалідів та інших неблагополучних громад - людей, яких не почули, зараз формують почуття власної ідентичності та проголошують це через публічне мистецтво. Постсоветские сообщества долгое время сохраняли свою однородность, скрывая раскол на сообщества из-за постсоветской идеологии. Демонстрация разнообразия не поощрялась. Установленной государством эстетикой была белая, мужская, гетеронормативная и социально равная (то есть притворная) идентичность. Лишь в последние годы голоса за самоопределение в постсоветских странах стали громче. Это голоса перемещенных лиц, меньшинств (национальных, гендерных, религиозных или политических), бедных, инвалидов и других обездоленных сообществ - люди, которых не слышали, теперь создают чувство собственной идентичности и провозглашают это через паблик-арт. The post-soviet societies had been maintaining their homogeneity for a long time, hiding cleavage into communities due to post-soviet ideology. Diversity demonstration was not encouraged. State-established aesthetics was white, male, heteronormative and socially equal (that is feigned) identity. Only in recent years the voices of self-determination in post-soviet countries became louder. They are the voices of displaced people, minorities (national, gender, religious or political), poor, disabled and other disadvantaged communities – the people, who were not heard, now construct a sense of own identity and and proclaim it through public art. |
Appears in Collections: |
Навчальні видання (ННІ БіЕМ) |
Views
Brazil
926098886
China
133957654
Côte d’Ivoire
1
France
-2143920320
Germany
445956597
Greece
1
Indonesia
1
Ireland
31075236
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
408
Singapore
133957659
Sweden
2178
Switzerland
1
Ukraine
1295811675
United Kingdom
625969325
United States
1360375301
Unknown Country
1101118012
Vietnam
7761
Downloads
Belgium
42220
Brazil
1
China
133957653
Côte d’Ivoire
1
Germany
401
Indonesia
1
Ireland
1549635
Italy
1
Japan
1
Lithuania
1
Netherlands
410
Singapore
1
Ukraine
54612
United Kingdom
926098884
United States
133957657
Unknown Country
1
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mylenkova_public art.pdf | 148.45 kB | Adobe PDF | 1195661481 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.