Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83579
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Public art and post-soviet identity: autonomy under societal pressure |
Authors |
Mylenkova, Rymma Volodymyrivna
![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-6712-7319 |
Keywords |
пост-радянська ідентичність пост-советская идентичность post-soviet identity публічне мистецтво публичное искусство public art мистецтво із зілученням громад искусство с привлечением сообществ community-engaged art |
Type | Brochure |
Date of Issue | 2019 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83579 |
Publisher | Academia Europea |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Mylenkova, R. (2019) Public art and post-soviet identity: autonomy under societal pressure. Beyond Identity? New avenues for interdisciplinary research on identity. Academia Europea. Wroclaw, 25 p. |
Abstract |
Пострадянські суспільства тривалий час зберігали свою однорідність, приховуючи розщеплення в громадах завдяки пострадянській ідеології. Демонстрація різноманітності не заохочувалася. Естетика, встановлена державою, - це біла, чоловіча, гетеронормативна та соціально рівна (тобто удавана) ідентичність. Лише в останні роки голоси самовизначення в пострадянських країнах стали гучнішими. Це голоси переміщених людей, меншин (національних, гендерних, релігійних чи політичних), бідних, інвалідів та інших неблагополучних громад - людей, яких не почули, зараз формують почуття власної ідентичності та проголошують це через публічне мистецтво. Постсоветские сообщества долгое время сохраняли свою однородность, скрывая раскол на сообщества из-за постсоветской идеологии. Демонстрация разнообразия не поощрялась. Установленной государством эстетикой была белая, мужская, гетеронормативная и социально равная (то есть притворная) идентичность. Лишь в последние годы голоса за самоопределение в постсоветских странах стали громче. Это голоса перемещенных лиц, меньшинств (национальных, гендерных, религиозных или политических), бедных, инвалидов и других обездоленных сообществ - люди, которых не слышали, теперь создают чувство собственной идентичности и провозглашают это через паблик-арт. The post-soviet societies had been maintaining their homogeneity for a long time, hiding cleavage into communities due to post-soviet ideology. Diversity demonstration was not encouraged. State-established aesthetics was white, male, heteronormative and socially equal (that is feigned) identity. Only in recent years the voices of self-determination in post-soviet countries became louder. They are the voices of displaced people, minorities (national, gender, religious or political), poor, disabled and other disadvantaged communities – the people, who were not heard, now construct a sense of own identity and and proclaim it through public art. |
Appears in Collections: |
Навчальні видання (ННІ БіЕМ) |
Views

926098886

133957654

1

-2143920320

445956597

1

1

31075236

1

1

408

133957659

2178

1

1295811675

625969325

1360375301

-1870231846

7761
Downloads

42220

1

133957653

1

401

1

1549635

1

1

1

410

1

54612

926098884

133957657

1

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mylenkova_public art.pdf | 148.45 kB | Adobe PDF | 1195661481 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.