Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83607
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Creativity in Management and Creative Management: Meta-Analysis |
Other Titles |
Креативність в менеджменті та креативний менеджмент: мета-аналіз |
Authors |
Saukh, I.
Vikarchuk, O. |
ORCID | |
Keywords |
креативний менеджмент креативність в менеджменті креативна економіка creative management creativity in management creative economy |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83607 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Saukh, I., & Vikarchuk, O. (2021). Creativity in Management and Creative Management: Meta-Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 65-80. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-06 |
Abstract |
Роль менеджменту, як одного із головних факторів у забезпеченні ефективності та конкурентоспроможності економіки
країн, що розвиваються, набула значної популярності протягом минулого століття. При цьому систематизація наукових
напрацювань засвідчила, що дослідження креативного менеджменту або креативності в менеджменті є одними з основних
напрямків сучасних наукових досліджень. Виходячи із вищезазначеного, головною метою дослідження є аналіз основних
напрямків наукових досліджень, присвячених питанням креативного менеджменту та креативності у менеджменті. У роботі
авторами розкрито сутність концепції «креативного менеджменту» як однієї зі складових системи управління підприємством.
Вихідними даними для дослідження стали наукові публікації, представлені у наукових базах даних Scopus та Web of Science.
Вибірка дослідження сформована без часових обмежень. Результати аналізу динаміки публікаційної активності свідчать про
те, що популярність досліджуваної тематики почала зростати з 2004 року у базі даних Scopus та з 2006 року у базі даних
Web of Science. При цьому середній рівень зростання наукових публікацій з 2004 по 2018 роки становив 50% у базі даних
Scopus та 39% у базі даних Web of Science. Практичну реалізацію даного дослідження було здійснено з використання
інструментарію програмного забезпечення VOSviewer. За результатами візуалізовано 8 кластерів тематичних напрямів
досліджень, які мають тісні зв’язки. Найбільший кластер сформовано із 60 термінів, серед яких: великі дані, торгівля,
комунікація, конкуренція, конкурентоспроможність, креативний менеджмент, креативне суспільство, інформація та
комунікації, інформаційне суспільство, управління інформацією, інформаційна система, інформаційні технології, система
бази знань, управління знаннями, МСП, опитування, стратегічне планування, сталий розвиток, технологічний розвиток тощо.
При цьому другий кластер вказує на напрямки досліджень у сфері міської економіки та розвитку креативної економіки. Таким
чином, результати дослідження дають підстави стверджувати, що захист прав інтелектуальної власності є важливою
складовою креативного менеджменту або креативності у менеджменті. У статті автори приходять до висновку, щодо постійно
зростальної тенденції у розширенні частки організаційно-управлінських інновацій в управлінні організацією. In the article the authors stated that management had become one of the major factors in the efficiency and competitiveness of developed countries' economies during the twentieth century. The tendency of scales steady growth and a share of organizational-managerial innovations in the total volume of organization management activity is proved. The essence of the «creative management» concept is revealed as a component of the enterprise management system. The paper aims to analyze the approaches to define the main research directions in creative management and creativity in management. The analysis findings proved that creative management or creativity in management issues is one of the mainstream of investigation in papers devoted to modern management, which formed different scientific directions. The findings of investigation allow concluding that the topic of «creative management» or «creativity in management» wasn't popular among scientists until 2004 according to the WoS database and 2006 according to Scopus. After these years, the numbers of papers were growing up to 2018 throughout the analyzed period at an average growth rate of almost 50% in WoS database and 39% in Scopus database. Using VOSviewer software allowed defining 8 clusters of keywords that analyzed the creative management or creativity in management issues. All of them have close connections. The biggest cluster consists of 60 items and includes the follows big data, commerce, communication, competition, competitiveness, creative management, creative society, information and communication, information society, information management, information system, information technology, knowledge-based system, knowledge management, SMEs, surveys, strategic planning, sustainable development, technological development etc. The second biggest cluster merged the sphere of urban economy and the development of the creative industry. The findings proved that intellectual property rights protection is an important part of creative management or creativity in management issues. Creative management or creativity in management issues is becoming popular in the last decade in analyses. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1783034789
Austria
1
Brazil
567
Canada
213809808
Chile
1
China
1
Egypt
350115208
Germany
541870883
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
1783034803
Indonesia
350115200
Ireland
15127834
Israel
1
Italy
573
Kazakhstan
1
Lithuania
1
Malawi
636621411
Malaysia
636621406
Mexico
1
Moldova
1728984460
Netherlands
1
New Zealand
1
Nigeria
1
Norway
1
Palestinian Territories
1
Philippines
1783034807
Poland
563
Portugal
1
Qatar
1
Romania
1
Russia
213809797
Saudi Arabia
3424
Singapore
1
Slovakia
6847
South Korea
1
Taiwan
1783034816
Thailand
213809804
Turkey
345169
Ukraine
213809802
United Kingdom
541870878
United States
213809807
Unknown Country
1
Vietnam
345171
Zimbabwe
1
Downloads
Austria
1
Brazil
1
Canada
1
Chile
1
China
2036693665
Colombia
1
Croatia
1
Czechia
1
Denmark
1
Egypt
350115199
Estonia
1
France
-858201371
Germany
2036693664
India
56291171
Indonesia
350115207
Iran
1
Iraq
1
Ireland
10085224
Israel
1
Italy
1
Jordan
1783034783
Kazakhstan
106406
Lithuania
541870887
Malawi
636621413
Malaysia
1
Morocco
1
Netherlands
1
Nigeria
1
Palestinian Territories
1
Philippines
1
Portugal
1
Russia
1
Singapore
1
South Africa
636621405
South Korea
213809809
Spain
350115195
Taiwan
1
Thailand
213809805
Turkey
287
Ukraine
350115205
United Kingdom
1783034782
United States
213809801
Unknown Country
1
Vietnam
20170446
Yemen
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Saukh_mmi_2021_1.pdf | 1.21 MB | Adobe PDF | 2134978416 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.