Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83607
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Creativity in Management and Creative Management: Meta-Analysis
Other Titles Креативність в менеджменті та креативний менеджмент: мета-аналіз
Authors Saukh, I.
Vikarchuk, O.
ORCID
Keywords креативний менеджмент
креативність в менеджменті
креативна економіка
creative management
creativity in management
creative economy
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83607
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Saukh, I., & Vikarchuk, O. (2021). Creativity in Management and Creative Management: Meta-Analysis. Marketing and Management of Innovations, 1, 65-80. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-06
Abstract Роль менеджменту, як одного із головних факторів у забезпеченні ефективності та конкурентоспроможності економіки країн, що розвиваються, набула значної популярності протягом минулого століття. При цьому систематизація наукових напрацювань засвідчила, що дослідження креативного менеджменту або креативності в менеджменті є одними з основних напрямків сучасних наукових досліджень. Виходячи із вищезазначеного, головною метою дослідження є аналіз основних напрямків наукових досліджень, присвячених питанням креативного менеджменту та креативності у менеджменті. У роботі авторами розкрито сутність концепції «креативного менеджменту» як однієї зі складових системи управління підприємством. Вихідними даними для дослідження стали наукові публікації, представлені у наукових базах даних Scopus та Web of Science. Вибірка дослідження сформована без часових обмежень. Результати аналізу динаміки публікаційної активності свідчать про те, що популярність досліджуваної тематики почала зростати з 2004 року у базі даних Scopus та з 2006 року у базі даних Web of Science. При цьому середній рівень зростання наукових публікацій з 2004 по 2018 роки становив 50% у базі даних Scopus та 39% у базі даних Web of Science. Практичну реалізацію даного дослідження було здійснено з використання інструментарію програмного забезпечення VOSviewer. За результатами візуалізовано 8 кластерів тематичних напрямів досліджень, які мають тісні зв’язки. Найбільший кластер сформовано із 60 термінів, серед яких: великі дані, торгівля, комунікація, конкуренція, конкурентоспроможність, креативний менеджмент, креативне суспільство, інформація та комунікації, інформаційне суспільство, управління інформацією, інформаційна система, інформаційні технології, система бази знань, управління знаннями, МСП, опитування, стратегічне планування, сталий розвиток, технологічний розвиток тощо. При цьому другий кластер вказує на напрямки досліджень у сфері міської економіки та розвитку креативної економіки. Таким чином, результати дослідження дають підстави стверджувати, що захист прав інтелектуальної власності є важливою складовою креативного менеджменту або креативності у менеджменті. У статті автори приходять до висновку, щодо постійно зростальної тенденції у розширенні частки організаційно-управлінських інновацій в управлінні організацією.
In the article the authors stated that management had become one of the major factors in the efficiency and competitiveness of developed countries' economies during the twentieth century. The tendency of scales steady growth and a share of organizational-managerial innovations in the total volume of organization management activity is proved. The essence of the «creative management» concept is revealed as a component of the enterprise management system. The paper aims to analyze the approaches to define the main research directions in creative management and creativity in management. The analysis findings proved that creative management or creativity in management issues is one of the mainstream of investigation in papers devoted to modern management, which formed different scientific directions. The findings of investigation allow concluding that the topic of «creative management» or «creativity in management» wasn't popular among scientists until 2004 according to the WoS database and 2006 according to Scopus. After these years, the numbers of papers were growing up to 2018 throughout the analyzed period at an average growth rate of almost 50% in WoS database and 39% in Scopus database. Using VOSviewer software allowed defining 8 clusters of keywords that analyzed the creative management or creativity in management issues. All of them have close connections. The biggest cluster consists of 60 items and includes the follows big data, commerce, communication, competition, competitiveness, creative management, creative society, information and communication, information society, information management, information system, information technology, knowledge-based system, knowledge management, SMEs, surveys, strategic planning, sustainable development, technological development etc. The second biggest cluster merged the sphere of urban economy and the development of the creative industry. The findings proved that intellectual property rights protection is an important part of creative management or creativity in management issues. Creative management or creativity in management issues is becoming popular in the last decade in analyses.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1783034789
Austria Austria
1
Brazil Brazil
567
Canada Canada
213809808
Chile Chile
1
China China
1
Egypt Egypt
350115208
Germany Germany
541870883
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
1783034803
Indonesia Indonesia
350115200
Ireland Ireland
15127834
Israel Israel
1
Italy Italy
573
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malawi Malawi
636621411
Malaysia Malaysia
636621406
Mexico Mexico
1
Moldova Moldova
1728984460
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
1783034807
Poland Poland
563
Portugal Portugal
1
Qatar Qatar
1
Romania Romania
1
Russia Russia
213809797
Saudi Arabia Saudi Arabia
3424
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
6847
South Korea South Korea
1
Taiwan Taiwan
1783034816
Thailand Thailand
213809804
Turkey Turkey
345169
Ukraine Ukraine
213809802
United Kingdom United Kingdom
541870878
United States United States
213809807
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
345171
Zimbabwe Zimbabwe
1

Downloads

Austria Austria
1
Brazil Brazil
1
Canada Canada
1
Chile Chile
1
China China
2036693665
Colombia Colombia
1
Croatia Croatia
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
Egypt Egypt
350115199
Estonia Estonia
1
France France
-858201371
Germany Germany
2036693664
India India
56291171
Indonesia Indonesia
350115207
Iran Iran
1
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
10085224
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Jordan Jordan
1783034783
Kazakhstan Kazakhstan
106406
Lithuania Lithuania
541870887
Malawi Malawi
636621413
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Palestinian Territories Palestinian Territories
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
636621405
South Korea South Korea
213809809
Spain Spain
350115195
Taiwan Taiwan
1
Thailand Thailand
213809805
Turkey Turkey
287
Ukraine Ukraine
350115205
United Kingdom United Kingdom
1783034782
United States United States
213809801
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
20170446
Yemen Yemen
1

Files

File Size Format Downloads
Saukh_mmi_2021_1.pdf 1.21 MB Adobe PDF 2134978416

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.