Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies |
Other Titles |
Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній |
Authors |
Elsayed Fayed, A.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект онлайн-маркетинг аналіз зовнішнього середовища маркетингові стратегії маркетинговий план стратегічні цілі artificial intelligence e-marketing environmental analysis marketing strategies marketing plan strategic goals |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07 |
Abstract |
У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту
(ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення
проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення
аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та
моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній.
Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення
поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки
дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного
забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів
процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства
Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів
множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве
значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій
конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці
бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор
приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні
стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану
компанії. This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

35570818

-2102846126

1

1

1549487271

379386471

-614624231

-1416734223

1

1549487262

1972757317

1

1

-992281061

312180262

1976303720

-2866664

1549487255

-54905975

948776547

1549487264

379386472

1

-387922179

1549487229

-2102846142

-1674152623

-1674152598

-2102846198

-1654190223

1

-2102846144

-2102846130

-2102846127

337884913

-2102846150

1

-2102846154

-1654190216

1373287252

-1669495519

1556857944

1373287310

337884893

-1674152603

1

1556858008

-2102846166

535605524

1972757316

1

1

-54905955

-372122459

-1654190231

1556857956

730148009

1373287257

1549487257

-1674152644

-670634952

1549487258

1549487270

1556857996

-54905944

-652620560

-1674152640

-2102846148

-2102846132

-1342327623

1

1514398315

-2102846186

-372122454

-2102846181

-387922182

-1654190210

1

1549487240

379386460

1

-652620558

1549487252

-2102846230

337884902

-2102846133

1549487246

-996747290

1

1549487265

1

658440007
Downloads

-1342327637

-2102846157

1556858007

111877962

1514398316

-2102846206

1

1

1

1556857982

1

1

-1416734232

-2102846225

-2102846143

1549487225

948776522

1549487256

1

1556857995

1

379386447

1549487267

1

-818114195

1549487238

1549487253

-1674152595

-1674152601

50859

1

1549487239

-2102846131

-2102846204

312180250

-2866659

1

-2102846155

1

-2102846221

1373287253

-1512859435

-1118496605

1

-54905971

1

1

1976303714

1

-2102846165

1

1

1

1549487250

1

1556857957

1373287225

1352565775

-1512859436

-652620560

1549487269

-1654190228

-2102846134

1

-1674152625

1

-2102846149

1

-1654190221

1

1549487268

1373287326

-54905905

-691249854

1

-387922181

-1654190209

55580

948776519

-1674152602

312180317

1

-2102846172

1549487261

-1674152628

1549487236

216952

730148000
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf | 366.95 kB | Adobe PDF | 730122192 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.