Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies |
Other Titles |
Застосування штучного інтелекту при створенні маркетингового плану: на прикладі е-маркетингових компаній |
Authors |
Elsayed Fayed, A.
|
ORCID | |
Keywords |
штучний інтелект онлайн-маркетинг аналіз зовнішнього середовища маркетингові стратегії маркетинговий план стратегічні цілі artificial intelligence e-marketing environmental analysis marketing strategies marketing plan strategic goals |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83608 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Elsayed Fayed, A. (2021). Artificial Intelligence for Marketing Plan: the Case for E-marketing Companies. Marketing and Management of Innovations, 1, 81-95. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-07 |
Abstract |
У статті узагальнено аргументи та контраргументи в рамках наукової дискусії щодо застосування штучного інтелекту
(ШІ) при підготовці маркетингового плану в Інтернеті. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення
проблеми застосування маркетингових інструментів засвідчила, що ШІ дозволяє підвищити ефективність проведення
аналізу конкурентоспроможності компаній, оцінювання стратегій конкурентів, планування маркетингового бюджету та
моніторінгу його виконнання тощо. Виявлено проблеми ШІ, які можуть вплинути на ефективність діяльності компаній.
Метою роботи є дослідження можливостей використання ШІ при підготовці маркетингового плану компанії. Для досягнення
поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності: 1) формування стратифікованої вибірки
дослідження на основі статистичних даних 141 компанії в різних галузях; 2) аналіз даних за допомогою програмного
забезпечення SPSS; 3) аналіз можливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану; 4) визначення етапів
процесу підготовки маркетингового плану на основі можливостей ШІ. Об’єктом дослідження є компанії Королівства
Саудівської Аравії. Практичну реалізацію всіх етапів дослідження здійснено з використанням статистичних методів
множинної регресії та тесту Фрідмана. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить, що ШІ має суттєве
значення у процесі розробки маркетингових планів завдяки можливостям аналізу зовнішнього середовища та стратегій
конкурентів, а також формування маркетингових цілей компанії. При цьому ШІ може застосовуватись у підготовці та оцінці
бюджету та маркетингового плану, а також здійснювати подальший моніторінг їх виконання. У ході дослідження автор
приходить до висновку, що ШІ сприяє кращому розумінню цільових ринків та аудиторії, дозволяє підготувати відповідні
стратегії. Наведено практичні рекомендації щодо особливостей застосування ШІ при підготовці маркетингового плану
компанії. This paper summarises the arguments and counterarguments within the scientific discussion on artificial intelligence (AI) in preparing a marketing plan for e-marketing organizations. This research aims to identify the extent of the contribution of AI in preparing the marketing plan. The author noted that intended to know how emarketing companies could use AI techniques in situation analysis, analyze competitors' strategies, strategic goals, preparing marketing strategies, preparing an estimated marketing budget, and control a marketing plan. Systematization of the scientific background and approaches on preparing a marketing plan for e-marketing organizations indicates that many companies, especially small companies, marketing their products via the Internet, cannot develop a successful marketing plan. In turn, it could be solved through the use of AI techniques. The study was conducted on a group of companies that market their products via the Internet in the Kingdom of Saudi Arabia. To gain the research goal, this study was carried out in the following logical sequence: 1) developing the stratified sample by collecting statistical information for 141 company in a variety of fields; 2) analyzing the data using SPSS; 3) predicting how AI could be used in preparing the marketing plan; 4) identifying the arrangement of the steps for preparing the marketing plan in terms of the ability of AI techniques. The methodological tools of the study were methods of the multiple regression analysis and the Friedman test. The study empirically confirms and theoretically proves that AI contributes significantly in developing marketing plans through its great contribution to environmental analysis and analysis of competitors' strategies and setting marketing goals. Besides, AI contributes to preparing the budget and appreciating the marketing plan, to its evaluation and control. The author mentioned that AI provides understanding and selecting target markets and sectors, targeting customers, and preparing appropriate marketing mix strategies for each market sector. Therefore, the study provides recommendations to online organizations to use AI in preparing their marketing plan because of its great ability to contribute to this. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Albania
35570818
Algeria
-2102846126
Argentina
1
Armenia
1
Australia
1549487271
Austria
379386471
Bangladesh
-614624231
Belgium
-1416734223
Bolivia
1
Brazil
1549487262
Bulgaria
1972757317
Cambodia
1
Cameroon
1
Canada
-992281061
Chile
312180262
China
1976303720
Colombia
-2866664
Croatia
1549487255
Czechia
-54905975
Denmark
948776547
Egypt
1549487264
Estonia
379386472
Ethiopia
1
Finland
-387922179
France
1549487229
Germany
-2102846142
Ghana
-1674152623
Greece
-1674152598
Hong Kong SAR China
-2102846198
Hungary
-1654190223
Iceland
1
India
-2102846144
Indonesia
-2102846130
Iran
-2102846127
Iraq
337884913
Ireland
-2102846150
Israel
1
Italy
-2102846154
Jordan
-1654190216
Kazakhstan
1373287252
Kenya
-1669495519
Kuwait
1556857944
Latvia
1373287310
Lithuania
337884893
Malaysia
-1674152603
Maldives
1
Mauritius
1556858008
Mexico
-2102846166
Mongolia
535605524
Morocco
1972757316
Mozambique
1
Myanmar (Burma)
1
Nepal
-54905955
Netherlands
-372122459
New Zealand
-1654190231
Nigeria
1556857956
Norway
730148009
Oman
1373287257
Pakistan
1549487257
Palestinian Territories
-1674152644
Peru
-670634952
Philippines
1549487258
Poland
1549487270
Portugal
1556857996
Romania
-54905944
Russia
-652620560
Rwanda
-1674152640
Saudi Arabia
-2102846148
Singapore
-2102846132
Slovakia
-1342327623
Slovenia
1
South Africa
1514398315
South Korea
-2102846186
Spain
-372122454
Sri Lanka
-2102846181
Sweden
-387922182
Switzerland
-1654190210
Syria
1
Taiwan
1549487240
Thailand
379386460
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
-652620558
Turkey
1549487252
Ukraine
-2102846230
United Arab Emirates
337884902
United Kingdom
-2102846133
United States
1549487246
Unknown Country
597686941
Uzbekistan
1
Vietnam
1549487265
Zambia
1
Zimbabwe
658440007
Downloads
Albania
-1342327637
Algeria
-2102846157
Australia
1556858007
Austria
111877962
Bangladesh
1514398316
Belgium
-2102846206
Bolivia
1
Bosnia & Herzegovina
1
Botswana
1
Brazil
1556857982
Brunei
1
Bulgaria
1
Cameroon
-1416734232
Canada
-2102846225
Chile
-2102846143
China
1549487225
Colombia
948776522
Croatia
1549487256
Cyprus
1
Czechia
1556857995
Djibouti
1
Ecuador
379386447
Egypt
1549487267
Estonia
1
Finland
-818114195
France
1549487238
Germany
1549487253
Greece
-1674152595
Hong Kong SAR China
-1674152601
Hungary
50859
Iceland
1
India
1549487239
Indonesia
-2102846131
Iran
-2102846204
Iraq
312180250
Ireland
-2866659
Israel
1
Italy
-2102846155
Japan
1
Jordan
-2102846221
Kazakhstan
1373287253
Kenya
-1512859435
Kuwait
-1118496605
Lebanon
1
Lithuania
-54905971
Macao SAR China
1
Malawi
1
Malaysia
1976303714
Mauritius
1
Mexico
-2102846165
Morocco
1
Mozambique
1
Nepal
1
Netherlands
1549487250
New Zealand
1
Nigeria
1556857957
Norway
1373287225
Pakistan
1352565775
Palestinian Territories
-1512859436
Peru
-652620560
Philippines
1549487269
Poland
-1654190228
Portugal
-2102846134
Puerto Rico
1
Romania
-1674152625
Russia
1
Saudi Arabia
-2102846149
Serbia
1
Singapore
-1654190221
Slovakia
1
South Africa
1549487268
South Korea
1373287326
Spain
-54905905
Sri Lanka
-691249854
Sudan
1
Sweden
-387922181
Switzerland
-1654190209
Taiwan
55580
Thailand
948776519
Turkey
-1674152602
Ukraine
312180317
United Arab Emirates
1
United Kingdom
-2102846172
United States
1549487261
Unknown Country
-1674152628
Vietnam
1549487236
Yemen
216952
Zimbabwe
730148000
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Elsayed_Fayed_mmi_2021_1.pdf | 366.95 kB | Adobe PDF | 730122192 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.