Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83609
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Consumer Attitude Towards Organic Food: Determinants of Healthy Behaviour |
Other Titles |
Ставлення споживачів до органічної продукції: детермінанти здорового способу життя |
Authors |
Baydas, A.
Yalman, F. Bayat, M. |
ORCID | |
Keywords |
здоровий спосіб життя органічна продукція ставлення до органічної продукції healthy behaviour organic product attitude towards organic products |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83609 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Baydas, A., Yalman, F., & Bayat, M. (2021). Consumer Attitude Towards Organic Food: Determinants of Healthy Behaviour. Marketing and Management of Innovations, 1, 96-111. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-08 |
Abstract |
Метою статті є аналіз впливу факторів здорового способу життя на ставлення споживачів до органічних продуктів.
Підґрунтям дослідження стали результати анкетування 424 споживачів органічної продукції, на прикладі торгових точок
органічної продукції в Стамбулі (Туреччина). Практичну реалізацію дослідження та їх інтерпретацію здійснено з
використанням інструментарію частотного аналізу, описової статистики, факторного аналізу. Емпіричне дослідження
проведено з використанням інструментарію програмного забезпечення SPSS та AMOS. Вибір контрольних змінних було
проведено за допомогою факторного аналізу, тоді як перевірку конструктивної валідності – конфірматорного факторного
аналізу. Забезпечення вірогідності та надійності результатів свідчить про наявність структурного взаємозв’язку між
факторами, які впливають на ставлення споживачів до органічної продукції. За результатами пояснювального та
конфірматорного факторних аналізів, досліджувані фактори було згруповано за 5 основними вимірами, а саме: «свідомість»,
«ціна», «недоступність», «негативне ставлення» та «стандартизація». Отримані результати засвідчили, що ринок органічної
продукції Сіслі є найбільш популярним. У роботі встановлено, що споживачі органічної продукції найчастіше купують
органічні овочі та фрукти. Авторами зазначено, що найбільш надійним та популярним джерелом інформації щодо органічної
продукції є поради друзів, тоді як низка споживачів придає особливе значення наявності сертифікату на органічну продукцію.
На основі отриманих результатів дослідження встановлено, що зростання рівня поінформованості про здоровий спосіб
життя сприяє росту попиту на органічну продукцію. Теоретична цінність даного дослідження полягає у заповненні розриву у
науковій літературі щодо аналізу ставлення споживачів до органічної продукції та преференцій у виборі торгових точок
органічної продукції у Туреччині. The study's main purpose is to determine the factors affecting individuals’ attitudes towards organic products from the perspective of healthy behaviour. The population of the research is people purchasing organic products from sales points in Istanbul province. The data was gathered with a face-to-face questionnaire with 424 people shopping in organic product markets, one of the quantitative research patterns. The data were analysed and interpreted with SPSS and AMOS programs, frequency analysis, descriptive statistics, explanatory factor analysis, and confirmatory factor analysis techniques. The factors were determined by using explanatory factor analysis. The construct validity revealed by the explanatory factor analysis was also verified by the confirmatory factor analysis. Ensuring validity and reliability shows the existence of a structural relationship between the factors affecting the attitudes of consumers towards organic products. According to the explanatory factor analysis and confirmatory factor analysis results, the factors affecting consumers' attitudes towards organic products are gathered under 5 different dimensions. These dimensions are "consciousness", "price", "inaccessibility", "negative attitude" and "standardization". It is concluded that the Sisli Organic Market is the best-known point. Additionally, it was concluded that the most frequently used sources of information are friends’ advice, and the most preferred organic products are organic vegetables and fruits. Finally, the majority stated that they had paid attention to the organic certificates. With the increasing awareness of healthy life in recent years, individuals have attached great importance to organic products. The study tries to fill the gap in the literature in terms of Turkish consumers' attitudes towards organic product consumption and their sales point preferences. Another originality of the study is that field research has been conducted at the points where organic products are sold. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1695052017

796831983

1

1

1

25064957

2467

1

1

25064943

1175590942

1

181090588

1046773373

1

204947

1

1

1

1

1704889636

1

300858253

1

1

25064922

1704889631

1

25064941

75935

1

1

1

25064967

1

1

300858255

823843347

1046773375

1046773372

1593663965

1704889634

1
Downloads

1

1

1

1

1

-714105035

1

161260

-1609300654

513273916

1704889628

1

2497

-1609300657

1046773374

160502

1

1

128420

1

72800

181090587

1

48717

25064979

895275394

25064946

97107

119038

1046773371

1593663966

1704889635

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Abdulvahap_Baydas_mmi_2021_1.pdf | 716.26 kB | Adobe PDF | 509876507 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.