Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83614
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The Regional Innovations Governance: Slovakia with Regard to Convergence Criteria
Other Titles Управління регіональним інноваційним розвитком: критерії конвергенції Словаччини
Authors Korcsmaros, E.
Machova, R.
Seben, Z.
Zsigmond, T.
ORCID
Keywords інноваційний розвиток
Словаччина
єдина валюта
рівень інфляції
дефіцит державного бюджету
державний борг
innovative development
Slovakia
single currency
inflation rate
government deficit
public debt
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83614
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Korcsmaros, E., Machova, R., Seben, Z., & Zsigmond, T. (2021). The Regional Innovations Governance: Slovakia with Regard to Convergence Criteria. Marketing and Management of Innovations, 1, 170-180. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-13
Abstract Стаття присвячена аналізу особливостей та проблемам управління регіональним інноваційним розвитком. У 1979 році Європейською Спільнотою було впроваджено систему "Європейський механізм валютних курсів" з метою урегулювання коливань валютних курсів у країнах-членах ЄС. Автори зазначили, що підписання Договору про вступ Словаччини та дев’яти інших країн до ЄС відбулось 16 квітня 2003 року в Афінах. Своєю чергою, підписання договору передбачало прийняття єдиної валюти (євро). У рамках статті автори проаналізували фактори, які сприяли економічному відновленню Словаччини її інноваційному розвитку за 10 років після введення єдиної валюти. У роботі представлено стислу характеристику єврозони та хронологічний порядок вступу країн до ЄС. У статті підлягають розгляду питання щодо загальних умов управління інноваційним розвитком країни та їх змін з введенням євро валюти в ЄС, та, зокрема, в Словаччині. Для перевірки тісноти зв’язку між середніми значеннями інфляції та дефіцитом державного бюджету, середнім значенням інфляції та державним боргом використано коефіцієнт кореляції Пірсона. Джерелом статистичних даних є вебсайт Eurostat. Дане дослідження має низку обмежень. Зокрема, статистичні дані, представлені у базі даних Eurostat є орієнтовними, тоді як, розглядаючи можливість приєднання окремої країни до ЄС, відповідальні органи використовують більш надійні дані. При цьому через відсутність статистичних даних щодо вартості словацької крони після вступу країни до ЄС, критерій ERM II, який відповідає за вступ країни до єврозони не може бути детально проаналізований. Наступним критерієм обмеженням є можливі внесення коректив при обчисленні інфляції та середніх номінальних довгострокових процентних ставок. Опускаючи критерії обмеження, автори прийшли до висновку, що Словаччина вчасно прийняла рішення щодо введення єдиної валюти євро до 1 січня 2009 року. Отримані результати засвідчили, що виходячи з рівня інфляції 2018 року, введення євро валюти у Словаччині було б неможливим, оскільки реальний рівень інфляції (2,5 відсотка) перевищує гранично допустимий (2,23 відсотка). Однак, опускаючи орієнтовний характер дослідження та не враховуючи значення ERM II, отримані результати можна вважати практично значущими.
The introduction of the euro in Europe is subject to several criteria. In 1979, the European Community created the "European Exchange Rate Mechanism" (ERM). On 16 April, 2003, Slovakia, together with nine other countries, signed the EU Accession Treaty in Athens. These countries promised to adopt the single currency (the euro). It has been 10 years since the introduction of the euro in Slovakia. It stands to highlight factors that have contributed to the economic, innovation development experienced in recent years regarding introducing a single currency. This article aims to briefly introduce the euro area and present each country's accession in historical order. the authors presented the general conditions for introducing the euro and then went on to the events related to the regional innovations governance of Slovakia. Using the data from the statistical site Eurostat, the Pearson correlation coefficient was used to indicate the closeness of relationships between the average values of inflation and government deficit and the average values of inflation and the public debt. The limitations of the research are that Eurostat's values are only indicative and, in the event of a possible accession, EU bodies would certainly use other, more reliable data. Furthermore, the ERM II criterion for joining the euro area cannot be examined due lack of statistics available on the Slovak koruna's value after the introduction. Another limitation is that the EU sometimes makes adjustments to calculating inflation and average nominal long-term interest rates. There is a lack of a significant relationship between the examined variables in the case of Slovakia. Based on the 2018 inflation rate, the introduction would not have been possible, as it was slightly higher (2.5 per cent) than the limit (2.23 per cent). Therefore, the authors assumed that Slovakia had adopted the euro on time, as if it had not done so on 1 January 2009, it would probably have had to wait a few years for the new opportunity. Although their results are only indicative and not decisive without taking ERM II into account, it is possible to do without specific indicators.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Argentina Argentina
1
China China
1953
Czechia Czechia
1
Germany Germany
1
Greece Greece
4638
Hungary Hungary
13912
Ireland Ireland
210907
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
488
Ukraine Ukraine
3000563
United Kingdom United Kingdom
921260
United States United States
26792722
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
4640

Downloads

Brazil Brazil
30951092
China China
18475986
Cyprus Cyprus
1
Czechia Czechia
26792720
France France
1
Germany Germany
30951093
Greece Greece
79575
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
13913
Ireland Ireland
210906
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
105451
Spain Spain
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
6000885
United Arab Emirates United Arab Emirates
18475988
United Kingdom United Kingdom
684474
United States United States
30951098
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Korcsmaros_mmi_2021_1.pdf 324.24 kB Adobe PDF 163693192

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.