Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83616
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Formation of Mutual Relations Between Enterprises and Business Partners in the Process of Preparation and Production of New Products
Other Titles Формування взаємовідносин між підприємствами та бізнес-партнерами в процесі підготовки та виробництва нової продукції
Authors Iastremska, O.
Strokovych, H.
Iastremska, O.
Kalantaridis, C.
Nagy, S.
Somosi Veresne, M.
ORCID
Keywords нові продукти
ефективність
співпраця
успіх
функціонування
діловий партнер
відносини
new products
effectiveness
cooperation
success
functioning
business partner
relationship
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83616
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Iastremska, O., Strokovych, H., Iastremska, O., Kalantaridis, C., Nagy, S., & Somosi Veresne, M. (2021). Formation of Mutual Relations Between Enterprises and Business Partners in the Process of Preparation and Production of New Products. Marketing and Management of Innovations, 1, 196-211. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-15
Abstract У статті узагальнено наукові підходи щодо покращення якості взаємовідносин між підприємством та бізнес-партнерами при підготовці та виробництві нової продукції за сучасних економічних умов. Основною метою дослідження є обґрунтування та розроблення методологічного підходу до визначення дієвих моделей взаємовідносин між підприємством та бізнеспартнерами у процесі підготовки та виробництва нової продукції. Для досягнення поставленої мети, дослідження проведено у наступній логічній послідовності. На першому етапі проаналізовано наявні підходи щодо формування взаємовідносин між підприємством та бізнес-партнерами при виробництві нової продукції. На другому етапі здійснено збір фактичних даних щодо функціонування підприємств машинобудівної промисловості. Таким чином, це дозволило оцінити результативність співпраці та якість взаємовідносин між підприємством та бізнес-партнерами в процесі підготовки та виробництва нової продукції. На третьому етапі встановлено пріоритети бізнес-партнерів. На четвертому етапі дослідження визначено взаємозв’язок між якісними рівнями пріоритетності бізнес-партнерів та доцільними моделями взаємовідносин в процесі підготовки та виробництва нової продукції. Емпіричне дослідження проведено з використанням інструментарію багатовимірного факторного аналізу, методів експертних оцінок та адитивної згортки, графічного та структурно-логічного методів. У ході дослідження проведено анкетування представників 12 машинобудівних підприємств з метою оцінки результативності співпраці. За результатами багатовимірного факторного аналізу виявлено та обґрунтовано часткові показники, які було узагальнено для прийняття рішень щодо можливої співпраці із бізнес-партнерами при підготовці та виробництві нової продукції. На основі розрахунку інтегрального показника встановлено пріоритети бізнес-партнерів та визначено якість їх взаємовідносин із машинобудівними підприємствами. При цьому авторами застосовано уточнену для економічних умов України шкалу Харінгтона для визначення якісного рівня пріоритетності підприємств-партнерів. За результатами запропоновано дієві моделі взаємовідносин для підготовки та виробництва нової продукції. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними для покращення якості, формування та підтримки взаємовідносин між підприємствами та бізнес-партнерами при підготовці та виробництві нової продукції.
This article summarizes the scientific approaches to improving the quality of relations between the enterprise and business partners in preparation for the release and production of new products in today's economic realities. The study's main purpose is to substantiate and develop a methodological approach for determining effective relationship models between enterprises and business partners to prepare and produce new products. The article presents a developed four-stage methodological approach. The first stage of the study presents an analysis of existing approaches to forming relationships between the enterprise and business-business partners to prepare and produce new products. In the second stage, factual data on machine-building industry enterprises' functioning were collected to determine the effectiveness of cooperation and success, which are the key components that improve the quality of relations between the enterprise and business partners in preparing new products. At the third stage, partners' priority was determined to characterize the quality of the relationship between machine-building enterprises and businessbusiness partners. The fourth stage determined the relationship between the qualitative levels of business partners' priority and appropriate relationship models to prepare and produce new products. The study used expert methods, multidimensional factor analysis, additive convolution method, structural-logical method, graphical method. A survey of enterprise representatives was conducted to assess the effectiveness of cooperation on 12 surveyed machinebuilding enterprises. Partial indicators were identified and substantiated by multidimensional factor analysis, generalized for making decisions about business partner enterprises' existing opportunities to prepare and produce new products. Based on the calculation of the integrated indicator, partners' priority was determined. That characterized the quality of relations between machine-building enterprises and business-business partners in preparing and producing new products. According to the Harrington scale specified for the economic conditions of Ukraine, the qualitative levels of partner companies' priority were determined. The proposed effective models of relationships for preparing and producing new products are put in line with them. The study results could improve the quality and validity of the formation and maintenance of relationships between enterprises and business partners in preparing and producing new products.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

China China
22009601
Germany Germany
610638
Greece Greece
1
Ireland Ireland
52003
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
454
Singapore Singapore
125594449
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
3232369
United Kingdom United Kingdom
1281003
United States United States
125594447
Unknown Country Unknown Country
1
Vietnam Vietnam
5675

Downloads

China China
125594448
France France
1
Germany Germany
1
Hungary Hungary
1
India India
13399
Ireland Ireland
104003
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Singapore Singapore
1
Slovenia Slovenia
1
Ukraine Ukraine
6463152
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
98402699
Unknown Country Unknown Country
278380644
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Iastremska_mmi_2021_1.pdf 655.04 kB Adobe PDF 508958355

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.