Please use this identifier to cite or link to this item: https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83621
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management
Other Titles Аудит і контроль як інструментарій управління маркетинговим ризиком: на прикладі МСП
Authors Kupec, V.
Pisar, P.
ORCID
Keywords управління ризиками
аудит
контролінг
маркетинг
МСП
корпоративна культура
risk management
auditing
controlling
marketing
SME
corporate culture
Type Article
Date of Issue 2021
URI https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83621
Publisher Sumy State University
License Creative Commons Attribution 4.0 International License
Citation Kupec, V., & Pisar, P. (2021). Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management. Marketing and Management of Innovations, 1, 225-235. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-17
Abstract Сучасне гіперконкурентне ринкове середовище, стрімкий розвиток маркетингових інструментів забезпечують появу нових можливостей для розвитку як малого та середнього бізнесу (МСП), так і економіки в цілому. З іншого боку, мінливість бізнес-середовища обумовлює появу екзогенних та екзогенних шоків на які МСП повинні оперативно реагувати. Авторами зазначено, що МСП є основним рушієм економічного розвитку країн Європейського Союзу, генеруючу найбільшу питому вагу ВВП. Тому, конкурентоспроможність та довгострокова стабільність МСП є вирішальними факторами у забезпеченні реалізації стратегії Європейської згуртованості та розвитку. Метою статті є аналіз управління ризиками МСП, виявлення основних факторів, що провокують їх виникнення та розроблення системи управління ними на прикладі МСП. Авторами проаналізовано ефективність управління ризиками за наступними критеріями: ROA, ефективність аудиту ризиків, контролю управління ними, ефективність маркетингових заходів, наявність та дотримання корпоративної культури. Для досягнення поставленої мети, у статті розглянуто два дослідницькі питання та перевірено три гіпотези. Емпіричне дослідження проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 432 МСП ЄС. Період дослідження – 2017-2020 рр. Перевірку висунутих гіпотез здійснено з використанням статистичних методів аналізу. За отриманими результатами, розроблено маркетингову модель управління ризиками та перевірено її ефективність. Запропонована модель може бути використана для виявлення та уникнення потенційних ризиків при розробленні маркетингової стратегії МСП. У статті систематизовано напрями підвищення ефективності управління маркетинговими ризиками МСП для забезпечення їх довгострокової стабільності та конкурентоспроможності. Отримані результати дослідження мають теоретичне та практичне значення та можуть бути використані для подальших досліджень.
The current hyper-competitive environment, rapid marketing tools, and modern techniques provide many opportunities for small and medium-sized businesses. Such opportunities could bring much in the way of rewards both for the individual companies and the wider economy. However, there are many threats associated with these business environments which cannot be overlooked. Small and medium-sized businesses are a significant stabilizing economic power within the European Union. Therefore, it is not surprising that small and medium-sized businesses competitiveness and their long-term stability are vital factors for European cohesion and development. This research aims to analyze risk management within small and medium-sized businesses, identify critical risk factors, and develop risk management, which could be applied to small and medium-sized businesses. The authors analyzed risk management's consequences and explained the variables as follows: ROA, Auditing, Controlling Management, Marketing, and Corporate Culture. Based on the research findings, the goal was to increase their interaction effectiveness, focusing on small and medium-sized businesses long-term stability and competitiveness. For achieving these aims, the paper provides two research questions and designs three hypotheses. This research was conducted from 2017 to 2020 on sample n = 432 EU small and medium-sized businesses. The reached data were analyzed by statistical method and experimental «in practice» testing. Based on the result and its experimental testing, a marketing risk management model was designed, tested, and verified using practical methods. This model could be used for the identification and avoidance of potential risks when developing a marketing strategy. The findings reached should be used to advance research and similarly for practical use within the business sphere.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
Brazil Brazil
44419852
Canada Canada
1279474727
China China
603659239
Egypt Egypt
1
France France
58333
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
1
Indonesia Indonesia
222099271
Iran Iran
1068
Ireland Ireland
332442998
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mauritius Mauritius
4333006
Netherlands Netherlands
58345
Nigeria Nigeria
1
Norway Norway
1
Pakistan Pakistan
4333015
Philippines Philippines
44419857
Poland Poland
1
Romania Romania
165739
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Singapore Singapore
-1529914438
Slovakia Slovakia
1
Sweden Sweden
3937
Taiwan Taiwan
44419854
Turkey Turkey
-2044947409
Ukraine Ukraine
121965
United Kingdom United Kingdom
83762
United States United States
1235138419
Unknown Country Unknown Country
506890691
Vietnam Vietnam
44419861

Downloads

Australia Australia
1
Austria Austria
1963386146
Brazil Brazil
1
Canada Canada
-1844368121
Chile Chile
1
China China
506890691
Costa Rica Costa Rica
1
Czechia Czechia
1161719436
Egypt Egypt
1
France France
-2044947409
Germany Germany
-2044947409
India India
641903868
Indonesia Indonesia
-1529914438
Iran Iran
1
Ireland Ireland
1176321106
Jamaica Jamaica
1064
Japan Japan
1
Kenya Kenya
1
Lebanon Lebanon
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
4333005
Pakistan Pakistan
4333016
Philippines Philippines
44419859
Portugal Portugal
641903863
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1176321105
South Korea South Korea
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
1176321106
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
32787
Ukraine Ukraine
87848
United Kingdom United Kingdom
641903864
United States United States
1235138420
Unknown Country Unknown Country
506890692
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Kupec_mmi_2021_1.pdf 554.81 kB Adobe PDF -877236778

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.