Please use this identifier to cite or link to this item:
https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83621
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management |
Other Titles |
Аудит і контроль як інструментарій управління маркетинговим ризиком: на прикладі МСП |
Authors |
Kupec, V.
Pisar, P. |
ORCID | |
Keywords |
управління ризиками аудит контролінг маркетинг МСП корпоративна культура risk management auditing controlling marketing SME corporate culture |
Type | Article |
Date of Issue | 2021 |
URI | https://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/83621 |
Publisher | Sumy State University |
License | Creative Commons Attribution 4.0 International License |
Citation | Kupec, V., & Pisar, P. (2021). Auditing and Controlling as a Tool for SME Marketing Risk Management. Marketing and Management of Innovations, 1, 225-235. http://doi.org/10.21272/mmi.2021.1-17 |
Abstract |
Сучасне гіперконкурентне ринкове середовище, стрімкий розвиток маркетингових інструментів забезпечують появу
нових можливостей для розвитку як малого та середнього бізнесу (МСП), так і економіки в цілому. З іншого боку, мінливість
бізнес-середовища обумовлює появу екзогенних та екзогенних шоків на які МСП повинні оперативно реагувати. Авторами
зазначено, що МСП є основним рушієм економічного розвитку країн Європейського Союзу, генеруючу найбільшу питому вагу
ВВП. Тому, конкурентоспроможність та довгострокова стабільність МСП є вирішальними факторами у забезпеченні
реалізації стратегії Європейської згуртованості та розвитку. Метою статті є аналіз управління ризиками МСП, виявлення
основних факторів, що провокують їх виникнення та розроблення системи управління ними на прикладі МСП. Авторами
проаналізовано ефективність управління ризиками за наступними критеріями: ROA, ефективність аудиту ризиків, контролю
управління ними, ефективність маркетингових заходів, наявність та дотримання корпоративної культури. Для досягнення
поставленої мети, у статті розглянуто два дослідницькі питання та перевірено три гіпотези. Емпіричне дослідження
проведено на основі панельних даних, сформованих для вибірки з 432 МСП ЄС. Період дослідження – 2017-2020 рр.
Перевірку висунутих гіпотез здійснено з використанням статистичних методів аналізу. За отриманими результатами,
розроблено маркетингову модель управління ризиками та перевірено її ефективність. Запропонована модель може бути
використана для виявлення та уникнення потенційних ризиків при розробленні маркетингової стратегії МСП. У статті
систематизовано напрями підвищення ефективності управління маркетинговими ризиками МСП для забезпечення їх
довгострокової стабільності та конкурентоспроможності. Отримані результати дослідження мають теоретичне та практичне
значення та можуть бути використані для подальших досліджень. The current hyper-competitive environment, rapid marketing tools, and modern techniques provide many opportunities for small and medium-sized businesses. Such opportunities could bring much in the way of rewards both for the individual companies and the wider economy. However, there are many threats associated with these business environments which cannot be overlooked. Small and medium-sized businesses are a significant stabilizing economic power within the European Union. Therefore, it is not surprising that small and medium-sized businesses competitiveness and their long-term stability are vital factors for European cohesion and development. This research aims to analyze risk management within small and medium-sized businesses, identify critical risk factors, and develop risk management, which could be applied to small and medium-sized businesses. The authors analyzed risk management's consequences and explained the variables as follows: ROA, Auditing, Controlling Management, Marketing, and Corporate Culture. Based on the research findings, the goal was to increase their interaction effectiveness, focusing on small and medium-sized businesses long-term stability and competitiveness. For achieving these aims, the paper provides two research questions and designs three hypotheses. This research was conducted from 2017 to 2020 on sample n = 432 EU small and medium-sized businesses. The reached data were analyzed by statistical method and experimental «in practice» testing. Based on the result and its experimental testing, a marketing risk management model was designed, tested, and verified using practical methods. This model could be used for the identification and avoidance of potential risks when developing a marketing strategy. The findings reached should be used to advance research and similarly for practical use within the business sphere. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

44419852

1279474727

603659239

1

58333

1

1

1

1

1

222099271

1068

332442998

1

1

1

4333006

58345

1

1

4333015

44419857

1

165739

1

-1529914438

1

3937

44419854

-2044947409

121965

83762

1235138419

791682108

44419861
Downloads

1

1963386146

1

-1844368121

1

506890691

1

1161719436

1

-2044947409

-2044947409

641903868

-1529914438

1

1176321106

1064

1

1

1

1

1

1

4333005

4333016

44419859

641903863

1

1

1176321105

1

1

1

1176321106

1

32787

87848

641903864

1235138420

506890692

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kupec_mmi_2021_1.pdf | 554.81 kB | Adobe PDF | -877236778 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.